ברננקי הדאיג את המשקיעים ושלח את המדדים לירידות

הנפט מעל ל-65 דולר. תשואות האג"ח ממשיכות לעלות. הזהב נסחר כמעט ללא שינוי. LEXR פרסמה אזהרת רווח ומכבידה על מניות השבבים. Alon USA עולה ב-2.76%, אלטק יורדת ב-2.53%, ואיו עולה ב-1.57%
יניב לפן |

המדדים בוול סטריט נסחרו בעליות קלות עד לפרסום הודעת הפד בנוגע להעלאת שער הריבית. מוקדם יותר היום החלו המדדים להסחר בעליות שערים נאות אך ככל שהלך הזמן והתקרב למועד פרסום הודעת הפד אבדו המדדים גובה. לאחר פרסום ההודעה בה אמר יו"ר הבנק כי "יתכן" ויאלץ להעלות את הריבית מספר פעמים נוספות נפלו המדדים בפתאומיות והחלו להסחר בירידות שערים. עליות מחירי הנפט עזרו למשוך, מוקדם יותר היום, את מדד הדאו מעלה על ידי עליות השערים שרשמה ענקית יצרניות הנפט Exxon Mobil אך חוסר הוודאות ששרר בשווקים משך אותו במהרה חזרה מטה.

נתון מאקרו מעודד שפורסם מוקדם יותר היום לא הצליח לגבור על הסנטימנט השלילי. מחירי הנפט נסחרים בעליות שערים ומוסיפים מקור דאגה נוסף למשקיעים. במרכז המסחר עומדת חברת General Motors שהודיעה מוקדם יותר היום על כוונתה לפטר כ-7% מכח העבודה שלה. בבורסת ה-NYSE יחס המניות העולות ליורדות עומד על 17:14 ובבורסת הנאסד"ק יחס המניות העולות ליורדות עומד על 15:13.

מדד הדאו יורד ב-0.52% לשער של 11,191 נקודות. מדד הנאסד"ק יורד ב-0.24% לשער של 2,310 נקודות.

אנליסט בכיר אמר מוקדם יותר היום "אנו יודעים כי הפד יעלה את הריבית מאוחר יותר היום וזו לא הבעייה. חוסר הוודאות שנוצר בשווקים נובע מכך ששוק האג"ח בעצם אומר לנו שהפד לא מתכוון לעצור כאן."

בשעה 21:15 פרסמו ראשי הפד את החלטתם בנוגע להעלאת שער הריבית במשק האמריקני. הדעה הרווחת בקרב האנליסטים היתה שהפד יעלה את שער הריבית ב-0.25% נוספים לשער של 4.75%. השאלה הגדולה שנשאלה בשווקים, וזו שהטרידה יותר מכל את המשקיעים בארה"ב היתה מה יעשה הפד בהמשך הדרך. המשקיעים קיבלו בדאגה רבה את נאומו של יו"ר הפד במסגרתו אמר כי "יתכן" ויאלץ להעלות את שער הריבית מספר פעמים נוספות.

מחיר הנפט ממשיך לעמוד במרכז העניינים לאחר שסגר אתמול בירידות שערים אך מעל לרמות ה-64 דולר לחבית. האלימות בניגריה, עיראק וחוסר הוודאות בנוגע לעתיד איראן מפעילים כולם לחצים על המחירים. ניגריה ממשיכה לאבד כרבע מהתפוקה היומית שלה, העומדת על 2.4 מיליון חביות, כתוצאה מהתקפות מורדים על מתקני נפט במדינה. החוזה על חביט נפט לחודש מאי נסחר בעליות שערים וברמות מחירים של 65.75 דולר.

מאקרו אמריקני

מדד אמון פרסם כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר. בחודש פברואר דווח על ירידה חדה של 5% באמון הצרכנים לרמה של 101.7 נקודות. הדעה הרווחת בקרב האנליסטים היתה שמדד אמון הצרכנים יעלה לרמה של 102 נקודות. טווח ההערכות נע בין ירידה לרמה של 99.8 נקודות לעליה לרמה של 105 נקודות. בפועל עלה המדד בשיעור חד ל-107.2 נקודות.

אמריקניות במרכז

מניות יצרנית השבבים הגדולה בעולם אינטל (שסימולה: INTC) נסחרות היום על רקע העלאת המלצה למנייה החברה על ידי בית ההשקעות פירסט אלבני מ"תשואת חסר" לנייטרלי". מניות החברה יורדות ב-0.05% לשער של 19.75 דולר.

מניות יצרנית המתכות הגדולה Alcoa (שסימולה:AA) נסחרות היום על רקע העלאת מחיר היעד למניית החברה על ידי בנק ההשקעות סיטי גרופ. האנליסטים בבית ההשקעות העלו את מחיר היעד מ-36 דולר ל-37 דולר. מניות החברה עולות ב-0.79% לשער של 30.57 דולר.

מניות יצרנית השבבים לטלפונים סלולרים Skyworks Solutions(שסימולה: SWKS) נסחרות על רקע העלאת המלצה מצד בית ההשקעות WR Hambrecht. בבית ההשקעות העלו את המלצתם למניית החברה מ"החזק" ל"קניה". מניות החברה מגיבות בעליה של 1.19% לשער של 6.83 דולר.

חברת General Motors (שסימולה: GM) עומדת שוב במרכז המסחר לאחר שהודיעה כי תפטר כ-7% מכח העבודה שלה במהלך השנה הקרובה. בשנה שעברה דווחה GM על תכנית ארגון מחדש של החברה שמטרתה להחזיר את החברה לרווחיות. במסגרת התכנית הודיעה החברה כי תאלץ לפטר כ-30 אלף עובדים ברחבי ארה"ב. מניות החברה נסחרות בעליה של 0.87% לשער של 23.13 דולר.

לקסר (שסימולה: LEXR), פרסמה מוקדם יותר היום אזהרת רווח חמורה לרבעון הפיסקלי הראשון של השנה. החברה הודיעה כי היא צופה ירידה בהכנסותיה בהשוואה לרבעון הקודם. תחזית ההכנסות של החברה לרבעון הראשון עומדת היום על טווח שבין 100-130 מיליון דולר, אל מול תחזית השוק להכנסות של 199.8 מיליון דולר. מניות החברה יורדות ב-6.76% לשער של 8.69 דולר.

ישראליות במרכז

Alon USA (שסימולה: ALJ) הודיעה מוקדם יותר היום כי תרכוש מרשת Good Time כ-55 חנויות תמורת סכום כולל של 30 מיליון דולר. העסקה תתבצע במזומן. Alon USA הודיעה כי היא צופה שהעסקה תסתיים במהלך הרבעון השני של השנה. מניות החברה עולות ב-2.76% לשער של 24.60 דולר.

חברת NDS (שסימולה: NNDS) הודיעה מוקדם יותר היום כי חתמה על הסכם חדש עם חברת Guangzhou Cable. NDS תעביר את רשת הכבלים בעיר משיטה אנלוגית לדיגיטלית. מניות החברה יורדות ב-0.61% לשער של 50.67 דולר.

חברת אם סיסטמס (שסימולה: FLSH) נסחרת היום על רקע אזהרת הרווח החמורה של חברת Lexar. מניות החברה נסחרות בירידה של 0.93% לשער של 26.70 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".