טאבולה: אושר המיזוג עם שלד הספאק; תחל להסחר ממחר בנאסד"ק
חברת המלצות התוכן מישראל טאבולה תחל להיסחר מחר בבורסת נאסד"ק תחת הסימול TBLA, זאת לאחר שבעלי המניות של שלד הספאק ION Aqcuisation Corp (סימול: IACA) אישרו את המהלך באסיפה שכונסה. המיזוג נעשה לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר לטאבולה.
במסגרת המיזוג תגייס 545 מיליון דולר, כ-260 מיליון מחברת השלד והיתרת דרך גיוס PIPE בו יקחו חלק בלקרוק, בארון, קרן פידליטי וכן חברת הביטוח הישראלית הפניקס. מאחורי הספאק עומדים יונתן קולבר וגלעד שני, הראשון שותף בקרן ההשקעות ויולה ובעברו מנכ"ל כור, והאחרון מנהל את קרן ION על שמה קרוי הספאק, שמקדמת סטארט-אפים בשלבים מתקדמים לעבר הנפקה.
באחרונה בטאבולה פרסמו תוצאות מקדמיות לרבעון הראשון של 2021 שהיו גבוהות מהערכותיה הראשונות של החברה: ההכנסות צפויות להיות בין 300-303 מיליון דולר, לעומת 286 מיליון דולר בתחזית הקודמת. הרווח הגולמי יסתכם בכ-87-90 מיליון דולר, מול 78 מיליון דולר בפרסום הקודם, ואילו ההכנסת ex-TAC, סעיף המנטרל את ההוצאות על רכישת טראפיק שהולכות ללקוחות לחברה ומותיר את ההכנסות שהולכות לחברה עצמה, יעמדו על 104-107 מיליון דולר, גבוה מהצפי הקודם שהיה 97 מיליון דולר.
מנכ"ל ומייסד טאבולה הוא אדם סינגולדה, בנו של המוזיקאי והגיטריסט אבי סינגולדה. החברה מבצעת שיווק באמצעות מאמרים וכתבות אליהם מפנים אתרים, שהם הלקוחות של טאבולה, אשר בעזרתה מגדילים את ההכנסות מפרסום. למעשה זו פעילות מקבילה לזו של גוגל אדסנס. מאז הקמתה ב-2007 ועד לעסקת המיזוג גייסה טאבולה 160 מיליון דולר, וב-2020 הציגה הכנסות בסך 1.2 מיליארד דולר והכנסות ex-TAC של 375 מיליון דולר.
- טאבולה עולה בכ-7% בטרום בעקבות דוח רבעוני חזק
- טאבולה משיקה מנוע חיפוש מבוסס GenAI; איך זה יעזור לפאבלישרים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יצוין כי זה עתה אושר ע"י בית המשפט בישראל קנס שהטילה רשות התחרות על טאבולה בהיקף של 5 מיליון שקל על כך שבטאבולה לא חשפו כי הם אלה שביקשו מאתר החדשות YNET, שהוא לקוח שלהם, להעביר לרשות עמדה שתומכת באישור מיזוג טבולה-אאוטבריין בזמנו - מיזוג שלבסוף בוטל ועל כן כל אחת מהחברות יצאה להנפיק לבדה בוול סטריט.
לפי ההסכם ההוא בין השתיים, בעלי המניות של אאוטבריין היו אמורים לקבל 30% ממניות החברה המאוחדת ו-250 מיליון דולר במזומן, והניהול היה נשאר בידיו של סינגולדה.
אאוטבריין הוקמה ב-2006 על ידי ירון ואיתן גלאי ואורי וגייסה כחברה פרטית סכום כסף דומה לזה של המתחרה טאבולה בשנות פעילותה. בשונה מהאחרונה, אאוטבריין בחרה בדרך של הנפקה רגילה ולא מיזוג לתוך שלד ספאק. הנפקתה תעשה לפי שווי המוערך בכ-2 מיליארד דולר. למעשה, כבר ב-2015 לחברה היו תכנית להנפיק, אותן קידמה עם גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן שהיו אמורים לשמש חתמים.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.