ניתוח טכני: אז מהי בעצם "המגמה"?

אייל גורביץ' על סלילת הדרך למסחר רווחי עם אחוזי הצלחה נמוכים מ-50% ללא חשש, על מה שיקרה אם תפסידו בעסקה הבאה. חלק ראשון בסידרת כתבות על תחום הניתוח הטכני
אייל גורביץ |

חשיבות המגמה: לא אחת מוצאים עצמם טכנאים, גם וותיקים, ספונים על המחשב ובוהים במבט זגוגי בגרף כלשהו במטרה לזהות את מה שהוא, לדעתי, נשמת אפה של הטכניקה וכנראה אחד המרכיבים החשובים שלה, שבלעדיו לא תצלח העסקה הבאה: המגמה.

תיאוריות טכניות רבות קיימות היום. חלקן מורכבות יותר, חלקן פחות, כללי כניסה ויציאה שונים ומורכבים המתאימים לאופיים המגוון של הסוחרים השונים התפתחו ונבנו במהלך השנים. אולם למען הפקת המיטב מכל אותם תיאוריות וטכניקות שונות, חזקה על הטכנאי שיואיל ויזהה את המגמה השלטת בשוק טרם יסתער על פקיד ההשקעות בבנק. רבים מנסים את מזלם תוך שימוש במדדי עוצמה למיניהם, ממוצעים נעים ושאר כלים סטטיסטיים שמשקלם בתהליך קבלת ההחלטות זניח ולעיתים גם מיותר. קריאה נכונה של הגרף ושיפור מהותי בתהליך קבלת ההחלטות, מגיע אך ורק מתוך מיומנות גבוהה בקריאת הגרף עצמו וזיהוי המגמה.

לשחות במעלה הנהר

הבנת נושא המגמה נחוץ ביותר לכל המתעתד להפנות את משאביו האינטלקטואליים, המנטאליים והכספיים לעיסוק בטכניקה. מטרתם הבלעדית של כל הכלים הטכניים מתמצה ומתמקד בזיהוי ומדידת המגמה למטרת רכיבה עליה. אנו נחשפים מדי פעם לקלישאות המעלות חיוך כגון "לעולם תסחור בכיוון המגמה" או "המגמה היא חברתך" אולם אף פעם לא עצרנו לבדוק מה באמת ערכן של קלישאות אלה ועד כמה חשובות המה.

אחד הדברים היותר חשובים במסחר בניירות ערך בכלל ובטכניקה בפרט, הוא היכולת לחתוך הפסדים ולהשאירם קטנים. למעשה, לייצר סטטיסטיקה ובמרכז גבוה הרווח הממוצע לעסקה מההפסד הממוצע לעסקה. רבים סבורים שכדי להצליח במסחר בניירות ערך שומה עליהם לייצר אחוזי הצלחה הגבוהים מ-50%. בכך הם חוטאים לאמת ונסמכים על נתונים ורעיונות שאינם נכונים. משום שאינך יכול להתחייב לגבי אחוזי ההצלחה בעשרת העסקאות הבאות, התחייב לגבי הדברים שעליהם ביכולתך לשלוט. חתוך את ההפסד כשהוא עדיין קטן ותן לרווחים לתפוח. ואם להיות ממוקד יותר, בחר רק עסקאות שיחס הסיכוי סיכון שלהן הוא לפחות 3:1 לא פחות. כלומר, פוטנציאל הרווח גדול פי שלושה מרמת הסיכון.

כך, תיסלל הדרך למסחר רווחי עם אחוזי הצלחה נמוכים מ-50%. ולא יהיה עליך לחשוש מה יקרה אם תפסיד בעסקה הבאה.

להפסד הכספי יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת הן על רמת ההון העצמי והן על ביטחונו של הסוחר וכתוצאה מכך לגרום לו לפעול אינטואיטיבית ולעיתים קרובות כנגד האיתותים הטכניים. לעיתים יהיה על הסוחר "לנסות" את השוק פעמים מספר כאשר כל עסקה תותיר אחריה הפסד זעיר. העסקה המוצלחת בה ירכב הטכנאי על גבה של המגמה, יותיר רווח נאה.

המסחר בכיוון המגמה מביא למסקנה חשובה מאוד. גם אם התזמון היה לקוי הרי שהסיכוי להפסד קטן. משול הדבר לשחייה בנהר עם כיוון הזרם או לחלופין נגדו. לכן - הקפד תמיד לסחור בכיוון המגמה.

מהי מגמה

באופן כללי, המגמה היא כיוון השוק. כלומר לאיזה כיוון משייט השוק. סדרת גלים בכיוון מסוים וברור היוצרים תוואי מוגדר. אלא שהגדרות אלה אינן מזמנות פעולה אופרטיבית והם כלליות מדי. בשלב זה, דרושה הגדרה יותר ממצה ומדויקת שתאפשר בנית כלים אופרטיביים. שווקים לא נעים בקו ישר, בדרך כלל. תנועתם בנויה מסדרת זיגזגים מעלה או מטה הנראים כשיני משור, או סידרה של גלים עוקבים עם הבחנה ברורה בין נקודות שיא, לנקודות שפל. כיוונם של נקודות השיא והשפל מהווה את מגמת השוק.

מגמת עליה מוגדרת כ"סידרה עולה ורצופה של נקודות שיא ונקודות שפל. על כל נקודת שיא, להיות גבוהה מקודמתה ועל כל נקודת שפל להסתיים ברמות גבוהות יותר מקודמתה". כלומר, הדרישה הבסיסית ביותר למיסודה המלא והתהוותה של מגמת עלייה, מתמקדת במינימום הכרחי של שתי נקודות שפל עולות (או שתי נקודות שפל שאינן יורדות) ושתי נקודות שיא עולות. מבנה מחירים מסוג זה, יאפשר נקיטת עמדה תוך שילוב המרכיב החשוב ביותר לצורכי מסחר - Stop Loss.

מגמת ירידה מוגדרת כ"סידרה יורדת ורצופה של נקודות שיא ונקודות שפל". על כל נקודת שפל להיות נמוכה יותר מקודמתה ועל כל שיא להסתיים ברמות נמוכות יותר מאלה של קודמתה. הדרישה הבסיסית ביותר להתהוותה וכינונה של מגמת ירידה מובהקת היא שתי נקודות שיא יורדות (או שאינן עולות), ושתי נקודות שפל יורדות. מבנה מסוג זה הוא האיתות האחרון והמוחלט ליציאה מן השוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".