גז נפט

תכירו, המשיח: מי את המפעילה החדשה ב'מירה' ו'שרה' - ומי לחץ להביא אותה?

אחרי הכשלונות. Bizportal מנתח: 1. מי זו חברת הקידוחים שנכנסת לישראל? 2. מה התוכניות לגבי 'מירה' ו'שרה'? הנה הפרטים
תומר קורנפלד | (15)

האם חברת אנרג'יאן תצליח לעשות את הבלתי יאומן - להקים לתחייה את רישיונות 'מירה' ו'שרה'? הדיווח אודות כניסתה של חברת האנרגיה הזרה לצמד הרישיונות מפתיע מאוד מאחר והמשקיעים בסקטור הנפט והגז שראו לא מעט אכזבות ב'מירה' ו'שרה', ציפו לשם גדול. כעת נשאלת השאלה החשובה - מי את חברת אנרג'יאן?

עבור המשקיעים בישראל זו ככל הנראה הפעם הראשונה שבה הם שומעים את השם אנרג'יאן, אך באתר החברה דווקא מתגאה אנרג'יאן בשיתוף פעולה עם חברת רציו פטרוליום. רציו פטרוליום אינה קשורה לרציו יהש הציבורית ומדובר בחברת נפט פרטית של יגאל לנדאו וליגד רוטלוי. בעבר הגישה רציו פטרוליום יחד עם אנרג'יאן בקשה לקבלת רישיונות ביוון אך הממשלה העדיפה לקבל את ההצעה של שתי חברות נפט גדולות יותר - Texaxo ואושיאניק.

לאור שיתוף הפעולה בין רציו פטרוליום לבין אנרג'יאן - למשקיעים ברור כעת כי מי שעומד מאחורי כניסתה של אנרג'יאן לישראל היא שותפות רציו. ליתר דיוק, מי שאחראי על הכניסה הוא הגיאולוג של רציו איתן איזנברג אשר לו קשרים הדוקים מול אנרגי'אן ושכנע אותם להיכנס לישראל.

למרות השם הבינלאומי, חשוב לציין עובדה חשובה - אנרג'יאן היא לא נובל אנרג'י ועל הסקאלה של חברות הנפט היא נחשבת לחברה קטנה. עם זאת, הצצה לפעילותה של חברת האנרגיה הקטנה מגלה כי יש לה ניסיון רב שנים בתחום הנפט והגז ובעלי מניות חזקים. אנרג'יאן היא חברה פרטית אך דוחותיה הכספיים הינם פומביים ומדווחים (בשפה היוונית). בין בעלי המניות שלה נמצאת קרן השקעות אמריקנית בשם Third Point המחזיקה ב-44.5% ממניותיה.

מפעילת שדות נפט וגז ביוון

חברת אנרג'יאן היא המפעילה היחידה של שדות הנפט והגז הנמצאים ביוון. עד כה הפיקה החברה למעלה מ-115 מיליון חביות נפט, ו-850 מיליון מטר מעוקב (850BCM) של גז טבעי מהמדינה. ההפקה התבצעה משני שדות שנתגלו במדינה הנקראים Prinos ו-South Kavala.

לחברת אנרג'יאן יש גם ניסיון מוכח בביצוע קידוחים. מאז הקמתה ביצעה החברה 82 קידוחים. מתוך אלו - 28 הינם קידוחי אקספלורציה ו-54 הינם קידוחים מפיקים. עם זאת, נקודה פחות חיובית הינה שבחמש השנים האחרונות בוצעו ארבעה קידוחים בלבד. בשנים האחרונות הרחיבה אנרג'יאן את פעילות האקספלורציה שלה. בארבע השנים האחרונות השקיעה אנרג'יאן למעלה מ-250 מיליון דולר באקספלורציה ובפיתוח של שדות גז ביוון ובמצרים.

שיתוף הפעולה עם Ocean Rig

אחת מהעסקאות שבחברה מתגאים בה - היא שיתוף הפעולה עם חברת Ocean Rig - חברה המתמחה בפעילות של קידוחים עמוקים. ל'אושן ריג' יש צי של 11 אסדות לטובת הקידוחים ועד כה ביצעה למעלה מ-160 קידוחים שכאלו בתנאי סביבתיים לא קלים באזורי מפתח כגון מערב אפריקה ודרום אמריקה.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

נכון להיום, פעילות האקספלורציה של החברה מתמקדם במצרים, שם יש לאנרגיאן שני רישיונות. רישיון אחד הוא רישיון ימי במפרץ סואז ורישיון יבשתי בצפון המדינה.

עבור השותפים ברישיונות 'מירה' ו'שרה' - צי האסדות של אושן ריג ואנרג'יאן הוא נכס חשוב. ראשית, הזמינות לאסדת קידוח היא מהירה יחסית. שנית, ייתכן שלאור הקשר בין החברות - יזכו השותפים ב'מירה' ו'שרה' לעלויות מופחתות ביחס למקובל.

התוכניות לגבי רישיונות 'מירה' ו'שרה'

בשלב זה לא ברור מהן התוכניות של רציו ושל אנרג'יאן עבור הרישיונות והן שומרות את הקלף קרוב לחזה. השתיים רוצות לקבל את הנתח שלהן ברישיונות לפני שיפרסמו את התוכניות שלהן - וככל הנראה קידום הפרוייקט יתרחש רק אחרי שמועצת הנפט והממונה על ענייני הנפט ייאשרו את הסדרת הזכויות ברישיון.

ככל הנראה שלוש אפשרויות עומדות על הפרק מבחינת פרוייקט 'מירה' ו'שרה': 1. כניסה לקידוח 'מירה' והעמקתו לשכבות הנפט באמצעות קידוח עוקף 2. ביצוע קידוח חדש ברישיון 'מירה' למטרת הגז או הנפט 3. ביצוע קידוח למטרת 'נפט' ברישיון 'שרה'.

על פי גורמים בשוק, האפשרות שלישית היא הסבירה ביותר. הסיבה לכך נובעת מן העובדה כי לרציו ישנו ידע רב בכל הממצאים של פרוייקט 'לוויתן' וייתכן כי הם מזהים פוטנציאל בשכבות העמוקות אשר קיימות בפרוספקטים - פוטנציאל אשר לא זוהה על ידי הגיאולוגים של מודיעין והכשרת הישוב.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    הכי ותיק 38 09/06/2014 09:59
    הגב לתגובה זו
    אבל אם בכל זאת אתם רוצים להשקיע למה לא ללכת על בטוח אבנר או דלק קידוחים השקעה לטווח ארוך והרבה יותר בטוח עם חוזים ל עשרות שנים אבל לדעתי תתרחקו מ רציו מסוכן לאור כך שאין להם מקורות הכנסה
  • 12.
    משקיע בגז ונפט 08/06/2014 16:02
    הגב לתגובה זו
    בקרוב מאד בשורות חיוביות מאד לצוא אדיר של גז משדה תמר וליוויתן, החכמים אוספים בכל הכח !
  • לויתן 09/06/2014 01:14
    הגב לתגובה זו
    למועד......תמר כבר מפותח......
  • 11.
    איך 08/06/2014 15:37
    הגב לתגובה זו
    יגלגלו את זה העתיד של רציו מאד מעורפל , אם בכלל....וסליחה עם המאמינים שלה !
  • 10.
    בכלל 08/06/2014 14:42
    הגב לתגובה זו
    לא ברור כל הכתבה הזאת : לרציו כמעט אין כסף בקופה איך יביאו מפעיל ויפעילו אותו ? מי ישלם ? רציו יאבדו בסוף את לויתן ....לכן עדיף שימכרו את חלקם בלויתן ! יש 2 אופציות : 1. לקולמן ו- 2. ל- תשובה ! לגבוהה מבין שניהם ! גם ככה פיתוח לויתן ימשך המון שנים ! והם זקוקים מאד למזומנים ומהר !
  • 9.
    קוף חלל 08/06/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
    אז או שעוד פעם מנסים למכור לנו אופ זבל או שמישהו יודע משהו. בטאואר כנראה ידעו משהו...
  • 8.
    תודה על ההרצה - הצלחתי להפטר ממודיעין ושמן (ל"ת)
    דני 08/06/2014 12:20
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נפט וגז 08/06/2014 12:19
    הגב לתגובה זו
    הם יודעים את תוצאות גל ממזמן כמו כן כנראה שיש סבירות גבוה מאוד לנפט בליויתן ובגל ואת השאר תבינו לבד !!!
  • 6.
    אבי 08/06/2014 12:19
    הגב לתגובה זו
    ירוויח מההנפקות של כולם.
  • יואב 08/06/2014 13:07
    הגב לתגובה זו
    יש נפט שמה לך תלמד אתה את תמליץ
  • 5.
    תודה על הכתבה. (ל"ת)
    משקיע 08/06/2014 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אל אל אפריקה ישראל (ל"ת)
    עוף החול 08/06/2014 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תומרגאון 08/06/2014 12:00
    הגב לתגובה זו
    http://www.bizportal.co.il/article/387480
  • 2.
    מיכי 08/06/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן לאסוף בכל הכח את המניה.
  • 1.
    קונה אגח 08/06/2014 11:44
    הגב לתגובה זו
    גם מלרג,לנדמרק,לידקום ונידר. עסקה תמורת מזומן. מוכר כמגן מס. פרטים במייל: [email protected]
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.