רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות
ניתוח

האמת על שוק הרכב - האינטרסים של השחקניות, האינטרס של המדינה ולעזאזל הצרכן

התחקיר של כאן 11 על שוק הרכב היה מסולף; כמה רכבים עולים על הכביש בשנה ומה מחירם, האם אפשר להביא רכב בייבוא מקביל, ואיך זה שבעלי רכבים חשמליים לא צריכים שירות, אבל משלמים עליו?
יואב פולס | (18)

"דו"ח רולניק – פרק 6 ברוני הרכב" זה השם שנתנו בכאן 11 ל'תחקיר' של גיא רולניק מעיתון 'דה מרקר' על ענף הרכב. אבל, זה מאותם 'תחקירים' שהמטרה בהם היתה ברורה מראש וכל האמצעים כשרים, גם לעגל, לסלף, להמציא. שלא תבינו לא נכון - יש הרבה מה לתקן בענף הרכב, ובקרב יבואני הרכב לרבות בשוק הריכוזי, ובביזפורטל טוענים כבר תקופה ממושכת שהמחירים גבוהים מדי, שהרווחים של היבואניות, הם רווחים עודפים בשל קרטל הרכב ומתבססים בכך על דוחות של מבקר המדינה.

 

כמה רכבים עולים על הכביש מדי שנה?

והנה הנתונים האמיתיים. למרות שבתוכנית הוצג שכל שנה עולים על כבישי ישראל 350,000 כלי רכב, המספרים אחרים לגמרי:

  רכבים חדשים, רכבים שנגרעים ורכבים נטו שמתווספים 

 

  רכבים חדשים

נטו, בין השנים 2019-2023 עלו על כבישי ישראל במצטבר 603,138 כלי רכב, או ממוצע שנתי של מעט פחות מ-121,000 כלי רכב בשנה. נתון הגריעות משמעותי על מנת להבין את הגידול בצפיפות התחבורתית בישראל שהיא בעיה אמיתית, שכן תקציבי פיתוח תשתיות הכבישים לא עומדים בקצב גידול צי הרכב בישראל. 

 

מה המחיר הממוצע של רכב חדש?

ואז מגיעים לעלות הממוצעת לרכב. בתוכנית דיברו על 200,000 שקל לרכב. נתון הממוצע הוא מעט טריקי. ראשית אין בעיה להגיע לממוצע, הנה הוא לפניכם:

 

זוכרים את ה-350,000 מכוניות? עכשיו תכפילו ב-200,000 שקל למכונית, והגעתם לסכום אסטרונומי של 70 מיליארד שקלים בשנה! בחמש שנים 350 מיליארד שקלים ואתם  עושים את ההקשר המיידי שזה הכסף שזורם לכיסי היבואנים. אז אכן זורם כסף גדול ליבואנים, אבל לא עד כדי כך - הסכום עצמו נמוך ב-35%, ויש גם מיסוי שהמדינה גובה שהוא חלק הארי מהסכום המצטבר. בסוף יום, מדינת ישראל עם מדיניות המיסוי שמייד נגיע אליה, היא זו שמעוניינת במחירים גבוהים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ובכל מקרה, גם מחיר ממוצע לפי נתוני משרד התחבורה גם הוא נתון שגוי. אסביר: הנתון הרשום הוא לפי נתוני רשות המיסים. לכל רכב יש מחיר רשמי ברשות המיסים. זה מחיר המחירון הרשמי אותו דיווח יבואן הרכב לרשות המיסים לצורכי חישובי מס כאלה ואחרים. כמה כלי רכב נמכרו במחיר הרשמי קשה מאוד לדעת. כשאתם מגיעים ליבואן רכב ועושים לכם הנחה מהמחירון הרשמי, מבצע קד"מ כזה או אחר או עסקאות 0 ק"מ – המחיר בפועל לעסקה נמוך באלפי שקלים עד עשרות אלפי שקלים מהמחיר הרשמי.

 

מחיר ממוצע לעומת מחיר חציוני

השוק המוסדי – ציי רכב וחברות ליסינג מחדשים מדי שנה עשרות אלפי כלי רכב, ההערכות הן שבין שליש לחצי מכלי הרכב החדשים הנמכרים בישראל מגיעים לציי רכב. אותם גופים עסקיים לא משלמים מחיר מחירון. אפילו לא קרוב לו. אם ניקח חישוב של 5% הנחה, מדובר בכמעט 10,000 שקל, וההנחות גדולות משמעותית. ולכן המחיר הממוצע בפועל אותו קיבלו יבואני הרכב עבור המכוניות שהם מכרו בישראל נמוך להערכתי בכ-10% עד 15% מהרשום כאן, מה שאומר שמחיר ממוצע לרכב בשנת 2023 לא היה 200,000 שקל, אלא איפשהו בין 170 ל-180 אלף שקל.

אבל גם נתון הממוצע האמיתי הוא מעוות. קחו 20 קיה פיקנטו שעולה 100,000 שקל כל אחת, וקחו פרארי אחת שעולה 2 מיליון שקלים. ביחד יש לנו 21 מכוניות שהמחיר הממוצע שלהן עומד על 190.5 אלף שקל. אתם מתחילים להבין את העיוות? 

נכון יהיה להתייחס לנתון החציוני, אבל אליו הרבה יותר קשה להגיע, תחשבו על קובץ עם 350,000 שורות, רגע סליחה, 270,000 שורות. צריך לסדר לפי מחיר מלמעלה למטה (או הפוך) ולראות מה יש בשורה 135,000. כנראה שמדובר באזור ה-140 אלף שקל. 

 

בעלי השליטה בחברות הרכב

ואז עוברים לבעלי השליטה. 10-12 בעלי שליטה, שמתחרים בינם לבין עצמם על כיסו של הלקוח. אבל תוכנית הטלוויזיה התמקדה בארבע משפחות – חורש (יוניון מוטורס - טויוטה) אונגר (טלקאר - קיה), חרל"פ (כלמוביל – יונדאי, מרצדס, ועוד) ו... רו"ח יצחק סוארי (אלייד – צ'מפיון יבואנית סקודה, פולקסווגן ועוד). רו"ח סוארי עומד בראש קבוצת אלייד. הוא אינו הבעלים של קבוצת אלייד. קריאה קצרה בויקיפדיה על קבוצת אלייד מעלה מידע מעניין מאוד על מבנה הבעלות. דבר אחד ברור, רו"ח יצחק סוארי אינו הבעלים.

מעבר לכך, בענף יש 10-12 מתחרים חזקים, לא ארבעה. ובכלל - האמת היא שבכל רגע נתון כל אחד מכם, לרבות חברות ליסינג וציי רכב, יכולים לפנות לאחד מהיבואנים המקבילים ולקבל כל רכב, אבל ממש כל רכב.

 

יבוא מקביל - כל אחד יכול

יתרה מזה, כל אחד מכם הקוראים יכול להיות היום יבואן רכב זעיר. החסמים כמעט ולא קיימים היום. האמת היא שהייבוא המקביל פורח בשוק היוקרה ולא לחינם. בסגמנטים העממיים היבואנים מקבלים מחירים תחרותיים מהיצרנים כדי שיוכלו לעמוד בתחרות המקומית, וליבואנים המקבילים אין פערים שניתן להיכנס אליהם ולהרוויח בהם.

ועוד לעניין היבוא המקביל – פתח המחוקק את האפשרות לייבא רכב בייבוא מקביל. מעט מאוד יבואנים מקבילים עוסקים בפרסום. הרי אם אני מביא מרצדס בייבוא מקביל, אני לא צריך לדאוג לתדמית של מרצדס, למותג. את זה עושה עבורי בחינם חברת כלמוביל. אני גם לא צריך לדאוג למחסן חלפים או שירות לאורך זמן. עושים את זה עבורי בחינם. 

בתוכנית היתה עדות שבה לא נאמר דבר אבל נרמז, בהנחה שהצופים כבר יעשו את הקישור לבד. על זה איימו, להוא נשרף מחסן חלפים, לזה עצרו משלוחים, והמבין יבין. אין שום סכסוכים אחרים בענף – רק יבואנים שנלחמים בכל מי שנתפס כאיום. אין סכסוכים עסקיים, אין הונאות ביטוח, אין גביית דמי חסות, אין שריפות כתוצאה מקצרים חשמליים (גשו לראות את הסטטיסטיקה המבהילה של רשות הכבאות. זה יגרום לכם לעצור עכשיו ולקנות מטפים לבית), 

השותפה ברווחים - מדינת ישראל

ואז נכנס השותף הבכיר שהוא מדינת ישראל. צייר צבי נטע, יו"ר ומנכ"ל של קבוצת מכשירי תנועה, תמונה לפיה רכב שמחירו לצרכן 226 אלף שקל מניב למדינה מיסים ישירים בגובה 126 אלף שקל. 100 אלף שקל נשארים אצל היבואן. מהם הוא משלם על הרכב ליצרן, משלם הוצאות כמו שכירות, ארנונה, חשמל, אגרות שילוט מטורפות ובעיקר – שכר לעובדים. כמה 'רווח' נשאר ליבואן מכל רכב? אני משער שאלפים בודדים, אולי רבבה פלוס. אני חייב לציין שאנשי המערכת שקוראים את הדוחות הכספיים של החברות חושבים שזה יכול להגיע גם לשתי רבבות במקרים מסוים ובעיקר אצל הגדולות.

המדינה מרוויחה יותר -  זוכרים את הוצאות השכר? אז גם מהן נהנית המדינה בצורה של מס הכנסה. 

ומילה ליבואני הרכב - אין בטור הזה שום רצון להגן עליכם. אתם עושים כל מה שאתם יכולים על מנת לזכות ביחס שתואר בתוכנית ובחשדנות מהציבור. מחירי החלפים מוגזמים בכל קנה מידה. אתם יכולים להוזיל אותם. אתם יכולים להוזיל את עלות 'שעת עבודה' במוסכים שברשת שלכם. אתם לא עשיתם עדיין את ההתאמות הנדרשות לשירות שאתם נותנים לכלי רכב חשמליים שלמעשה לא מצריכים כמעט שום טיפול, אבל אתם חוששים מירידת רווחי העתק מהתחום ולכן מייצרים שגרות טיפולים שלא קיימות. הלקוחות שבויים שלכם כדי לשמר את האחריות. אז לפני שאתם מלינים על התקשורת, שווה שגם תעיפו מבט במראה ותשאלו את עצמכם – זה מגיע לנו?

 

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    יניר 10/07/2024 12:10
    הגב לתגובה זו
    לישראלים יש מספיק אתגרים בעת הזאת, ולכן כתבה של גיא רולניק בזמן הזה לא תשנה מאומה, אפילו תזיק, לדעתי ברוני הרכב שלחו אותו ושיתפו פעולה כדי שהמידע לא יצא "בזמן מתאים" והם יפגעו
  • 13.
    חבל 09/07/2024 17:39
    הגב לתגובה זו
    חיפוש מהיר מגלה שהעיתונאי שלכם קיבל רכב מיונדאי איוניק 5 ל"מבחן ארוך טווח" וגם שהוא לא בוחל בנסיעות לחוץ לארץ עם היבואנים. בדיוק הדברים שעליהם רולניק דיבר.ככה עושים עיתונות?
  • 12.
    dudu 08/07/2024 22:31
    הגב לתגובה זו
    רולניק מדחק עם המספרים ואנחנו הצופים מיד קונים את זה כי אין לנו הצופה התמים כלים לבדוק נתונים אבסולוטים ולכן קל לתעתע בנו ואני לפחות כבר מזמן איבדתי את האמון ברולניק שעושה תוכניות באופן חובבני
  • 11.
    פיף 08/07/2024 20:57
    הגב לתגובה זו
    מסביר לנו את ההבדל בין ממוצי לחציון... כתבה פח מטעם
  • 10.
    מחירי רכב חדש הם עושק. פשוטו כמשמעו (ל"ת)
    תעסקו באמת - בעושק 08/07/2024 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    טיהור ארצו מן הגויים 08/07/2024 13:20
    הגב לתגובה זו
    ניקיון מוחלט רכבת גמלים וחמורים משאות כבדים.
  • 8.
    יואב פולס- האם יבואני הרכב שלחו גם אותך לנסיעות יוקרה? (ל"ת)
    אשמח להבהרה 08/07/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
  • באסה 09/07/2024 17:40
    הגב לתגובה זו
    חיפוש גוגל מגלה שמר פולס רחוק מאוד מלהיות אובייקטיבי. חוץ לארץ וגם יונדאי איוניק ל"מבחן ארוך" על חשבון היבואן
  • ש.ת.ב 08/07/2024 14:45
    הגב לתגובה זו
    ברור שזו כתבה מוזמנת .... אין אדם אחד בישראל שלא חושב שזו תעשיית עושק בחסות המדינה
  • 7.
    שרון 08/07/2024 12:57
    הגב לתגובה זו
    רכב שמחירו לצרכן 226.0 אש"ח מניב למדינה מיסים ישירים בגובה 126.0 אש"ח. איך הגעת לסכום הזה בחישוב של 35% מס?
  • מההההה 08/07/2024 18:28
    הגב לתגובה זו
    מאיפה הבאת את הנתון הזה? המדינה במס ישיר ומעמ מכפילה את סכום הרכב
  • שמואל 08/07/2024 13:28
    הגב לתגובה זו
    בשנת 2004 נכנס לתוקף חוק חדש של נתניהו על יבוא רכב. מס מכס על רכב בנזין 100% + 17% מעמ, תעשה חשבון לבד מפה
  • 6.
    אליהו 08/07/2024 12:51
    הגב לתגובה זו
    למה לא מגדירים כל מותג רכב כחברה שאוסרים אחזקה צולבת לפי חוק הריכוזיות ? ברגע שיבואנים מחזיקים הרבה מותגי רכבים ועכשיו מגיעים הרכבים הסינים/חשמליים שרק הם מייבאים אין תחרות. צריך לפרק את המונופול על ידי הגדרת כל מותג רכב כחברה ואז כל יבואן יוכל לייבא רק שני מותגים.
  • 5.
    shafik 08/07/2024 12:40
    הגב לתגובה זו
    זה שעיתונות הרכב לא פעם משתפת פעולה עם היבואנים זה לא חדש. תראו כמה "עיתונאי רכב" מסתירים את התביעות הייצוגיות נגד ניסן, יונדאי קיה סוזוקי ועוד.
  • 4.
    בן אל 08/07/2024 12:37
    הגב לתגובה זו
    רולניק היקר אולי לא דייק אבל היבואנים אכן גוזלים מאתנו הון תועפות ללא שום הצדקה. אני צריך לממן להם את הפירסום המטורף של חלקם? למה? 700 שקל לפילטר מזגן שהתחליפי שלו עולה 80 שקל? למה????
  • 3.
    שאול 08/07/2024 12:34
    הגב לתגובה זו
    בהיותו שר תחבורה סתם את הכבישים במכוניות כשעל כול מכונית שנכנסה לארץ גרף אוצרות . הנזקים שעשה למדינה בטרוף הזה עלו ועוד יעלו מאות מיליארדים של שקלים , מיליוני שעות עבודה מבוזבזות תאונות ללא סוף, דיכאון ועצבים של כולם .
  • 2.
    רציני 08/07/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
    עיתונות אמיתית צריכה להביא תגובת המבוקר
  • 1.
    קורא 08/07/2024 12:24
    הגב לתגובה זו
    הכתבה של רולניק דנה לא מעט בכתבים שתפקידם הוא לחשוף את הסירחון והדרכים של יבואני הרכב להשתיקם. האם מר יואב פולס אי פעם התארח בהשקות יוקרה בחוץ לארץ על חשבון יבואני הרכב? האם הוא קיבל פעם רכב "ארוך טווח"?
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10. צילום יצרן

ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק

אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח. 

בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת. 

הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.

יואב פולס |

קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.

ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.

עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.

עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.

העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.