מה האינטרס של יחצנים לקחת קמפיינים התנדבותיים?
שלושה משרדי יח"צ בלטו בשנה האחרונה במפה התקשורתית. זה נשמע ונקרא כמו שורה תמימה, אבל שימו לב שוב: 3 משרדי יח"צ בלטו השנה במפה התקשורתית. אם בעבר התגאו היחצנים ביכולתם להבליט ולהעצים את הלקוח, כעת חשוב להם לא פחות, ויש שיטענו יותר, להשיג בולטות תקשורתית לעצמם.
איך עושים את זה? כל הדרכים כשרות. תשאלו את איתי בן-חורין, שמוביל בימים אלה את הקמפיין נגד הארכת חוק טל לגיוס החרדים; את ניסים דואק, שייצג בכל כלי תקשורת אפשרי את א' מבית הנשיא ואחר כך את אורלי אינס; ואת תמי שינקמן, שקנתה את תהילת עולמה בקמפיין התקשורתי לשחרור גלעד שליט.
כמובן, העבודה נעשית כולה בהתנדבות, המטרות ראויות וחשובות, והסיסמאות נשמעות אמינות הרבה יותר כאשר אינן מגיעות מפוליטיקאים. כמעט קל מדי להיסחף אחרי הטרמינולוגיה: "הילד של כולנו", "חלוקה צודקת של הנטל", "גופה של אישה שייך לה בלבד", ועוד כהנה וכהנה. זהו השילוש הקדוש של היח"צ: מסרים הטבועים עמוק בקונצנזוס, המוצגים בצורה קולחת ובהירה, ונחטפים כלחמניות חמות על ידי מערכות התקשורת הכתובה והאלקטרוניות בארץ. אבל האם היחצנים החדשים הם האידיאליסטים הישנים שחמושים כעת בכלים תקשורתיים? כמי שהיה ביחסי גומלין עם היחצנים כמעט 20 שנה כעיתונאי, אני לא לגמרי בטוח.
להבדיל ממסעות יח"צ קונבציונאלים למען הלקוח, עושה רושם שבמקרים אלה, הדרך חשובה יותר מהמטרה הסופית. למען הסר ספק: אני בטוח ששינקמן רצתה שגלעד יחזור הביתה כמו כל אחד אחר, ברור לי שבן-חורין באמת מאמין שצריך לחלק את נטל הגיוס גם על החרדים, ומהיכרותי עם מר דואק (וזוגתו) אני מוקיר את יחסו לנשים.
אבל האידיאלים לבדם לא יכולים להצדיק את ההשקעה העצומה בזמן ובמשאבי המשרד, שמתרגמים גם להוצאה כלכלית לא קטנה. אבל אל דאגה, את ה-ROI (החזר עבור ההשקעה) שלהם מקבלים היחצנים החדשים כבר במשפט הראשון בראיון אצל רזי ברקאי, עוד לפני שהציגו ולו מסר אחד. כן רזי, דואק עם א', ותאיית את זה נכון בבקשה.
לפני מספר שנים החל טרנד חדש בעולם היח"צ: מיתוג אישי למנהלים. יחצנים שונים הציעו שירות שנועד להבליט ולהעצים בתקשורת את המנהל עצמו, ולא את הארגון או החברה שהוא עומד בראשה. הרי בסופו של יום מה שיישאר לו למנהל הן תוצאות החיפוש על שמו בגוגל. היחצנים החדשים שכללו את השירות עבור עצמם, והפכו את המיתוג האישי ללאומי.
לו הייתי נדרש לבקש את תגובת היחצנים על הטור הזה, היו ודאי כותבים לי שהם אזרחים כמו כולם, שהסוגיות החברתיות והלאומיות בוערות בעצמותיהם לא פחות מאידיאליסטים (?) דוגמת דפני ליף וחבריה, וכי הם והציבור כולו ברי מזל על כך שהם יכולים לתרום את כישוריהם וקשריהם התקשורתיים לתיקון עוולות חברתיות, מדיניות או אחרות. והם לא ישקרו. זו האמת. אבל בדיוק כמו כל יח"צ טוב - זו רק חלק מהאמת. החלק שלא יאמר בתגובה הוא שהנוסחה בעולם של תקשורת מיידית היא פשוטה: מיתוג שווה פרסום שמביא לקוחות, ולקוחות מביאים כסף.
אין לי ולו מילה רעה אחת על אנשים שהחליטו לעשות לביתם. גילוי נאות: גם אני עזבתי את העיתונות לעשות לביתי, ואיני מתבייש בכך. אבל אני מוצא טעם לפגם באנשים בעלי אוריינטציה מסחרית ברורה שתופסים טרמפ על סוגיות לאומיות, ובדרך מרוויחים מיתוג ופרסום חינם. יש לזה שם אצלנו: הון פוליטי. אלא שיחצנים אינם פוליטיקאים. אפשר לקבל את זה בהבנה, איכשהו, כשמדובר באנסטסיה מיכאלי, כרמל שאמה-הכהן וחבריהם, אבל לא שמדובר ביחצנים שתקשורתם אומנותם - ועליה פרנסתם. אם אכן מדובר באידיאליזם צרוף, אנא כבדו עצמכם ובמהלך העבודה התקשורתית האידיאליסטית הדירו רגליכם ושמכם מקדמת הבימה. עסקו ביחסי ציבור, לא ביחסים על חשבון הציבור, גם אם זה בהסכמה.
- 6.גילה, חיפה 26/03/2012 11:02הגב לתגובה זווהיא גם לא שלילית. חוסר יחסי ציבור תקיפים השאירו את רון ארד למותו הגלמוד אי שם -מי ידוע איפה. עדיפים בעיני יחסי הציבור של שינקמן שהניבו את שחרורו של גלעד. לטעמי שינקמן לא היתה ברוטלית במיצוב עצמה והיא עשתה זאת באיפוק. מקצוע יחסי הציבור הוא מקצוע היכול בקלות לגרום לאדם העוסק בו לאבד את הקשר למציאות וליצור תחושה אומניפוטנטית של שליטה במציאות. העוסקים בכך יבינו היטב מה אני אומרת. התגייסות פרובונו לטובת קמפיין חברתי היא תרומה מסויימת לחברה המשמשת קורבן למלחמות והקפות להבניית תודעה. לו היו יחסי ציבור איכותיים מגוייסים עבור ויקי קנפו למשל, ואלי היו גם הישגים ראויים ליוזמתה הספונטנית. אני דוחה את דבריו של רודריגז-גרסיא שמצוי בסקטור של אנשים מחוברים, משפיעם ושבעים. יש קבוצות ופרטים רבים שנמצאים הרחק מהעין הציבורית ובודאי משמץ של איכפתיות. כמו למשל עובדי פרי גליל שהם עוד בחלק המתוקשר של המקרה, אבל אנשים יומיומיים שמקרה שלהם יכול ליצור יחסי win win ואין רע בכך. לא רק לאריסון, דנקנר, תשובה ודומיהם מותר לגייס תודעה עבור עצמם. אם זוכים בזאת מי שאין ידם משגת אבל המקרה שלהם תורם לשני הצדדים, עדיף כך מלא כלום.
- 5.נכון אבל 20/03/2012 21:10הגב לתגובה זומצד שני גם לכתוב ביקורות על יחצנים אחרים זה לא בדיוק הדרך הכי מהוללת לצמרת
- הכותב לא יחצן (ל"ת)מה נכון? 21/03/2012 08:36הגב לתגובה זו
- "אורי רודריגז הוא יועץ שיווקי" (ל"ת)זאת החתימה 21/03/2012 10:51
- 4.ראוי לדעת 19/03/2012 15:46הגב לתגובה זוהוא ייסד תא המאבק הזה. לא שנתיים, לא שלושף ולא 4..הרבה יותר הרבה לפני שהוא נהיה שם דבר בתקשורת
- 3.י 19/03/2012 14:44הגב לתגובה זוהמאמץ של שינקמן להוביל "קמפיין" האדרה עצמי, הוא גם זה שתרם לגלעד להיות השבוי הישראלי שנרקב בשבי הכי הרבה שנים. חבל שאת העובדה "השולית" הזו איש לא מציין ועוד יותר חבל זה שהורי השבוי הבא, גם הם יפלו קורבן לאנשי יחסי ציבור אופורטוניסטים, כי כל התמימים שרים שירי הלל לשינקמן.
- 2.סתם 19/03/2012 10:17הגב לתגובה זותביא קמפיין אחד טוב שהובלת, ברמה של היחצנים האלה ואז תדבר. פחחחח
- 1.רונית 18/03/2012 16:50הגב לתגובה זואם הייתי מקבלת שקל על כל פעם ששמעתי בתקשורת את שמם של אותם "אידיאליסטים" כבר הייתי עשירה היום... הם מקדמים את עצמם ולא את המטרה לשמה התכנסנו- לראייה שימו לב לכמות האזכורים התקשורתיים של כל אחד מהם. זה גובל בנרקיסיזם ונרקיסיזם זה דוחה.
- י 19/03/2012 17:41הגב לתגובה זובמקרים שבהם מדובר בחיי אדם (כמו שליט), זה גם עלול להרוג.

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.