דעה

מה האינטרס של יחצנים לקחת קמפיינים התנדבותיים?

יש טעם לפגם באנשים בעלי אוריינטציה מסחרית שתופסים טרמפ על סוגיות לאומיות ובדרך מרוויחים מיתוג ופרסום חינם. אורי רודריגז-גרסיא מסביר למה

שלושה משרדי יח"צ בלטו בשנה האחרונה במפה התקשורתית. זה נשמע ונקרא כמו שורה תמימה, אבל שימו לב שוב: 3 משרדי יח"צ בלטו השנה במפה התקשורתית. אם בעבר התגאו היחצנים ביכולתם להבליט ולהעצים את הלקוח, כעת חשוב להם לא פחות, ויש שיטענו יותר, להשיג בולטות תקשורתית לעצמם.

איך עושים את זה? כל הדרכים כשרות. תשאלו את איתי בן-חורין, שמוביל בימים אלה את הקמפיין נגד הארכת חוק טל לגיוס החרדים; את ניסים דואק, שייצג בכל כלי תקשורת אפשרי את א' מבית הנשיא ואחר כך את אורלי אינס; ואת תמי שינקמן, שקנתה את תהילת עולמה בקמפיין התקשורתי לשחרור גלעד שליט.

כמובן, העבודה נעשית כולה בהתנדבות, המטרות ראויות וחשובות, והסיסמאות נשמעות אמינות הרבה יותר כאשר אינן מגיעות מפוליטיקאים. כמעט קל מדי להיסחף אחרי הטרמינולוגיה: "הילד של כולנו", "חלוקה צודקת של הנטל", "גופה של אישה שייך לה בלבד", ועוד כהנה וכהנה. זהו השילוש הקדוש של היח"צ: מסרים הטבועים עמוק בקונצנזוס, המוצגים בצורה קולחת ובהירה, ונחטפים כלחמניות חמות על ידי מערכות התקשורת הכתובה והאלקטרוניות בארץ. אבל האם היחצנים החדשים הם האידיאליסטים הישנים שחמושים כעת בכלים תקשורתיים? כמי שהיה ביחסי גומלין עם היחצנים כמעט 20 שנה כעיתונאי, אני לא לגמרי בטוח.

להבדיל ממסעות יח"צ קונבציונאלים למען הלקוח, עושה רושם שבמקרים אלה, הדרך חשובה יותר מהמטרה הסופית. למען הסר ספק: אני בטוח ששינקמן רצתה שגלעד יחזור הביתה כמו כל אחד אחר, ברור לי שבן-חורין באמת מאמין שצריך לחלק את נטל הגיוס גם על החרדים, ומהיכרותי עם מר דואק (וזוגתו) אני מוקיר את יחסו לנשים.

אבל האידיאלים לבדם לא יכולים להצדיק את ההשקעה העצומה בזמן ובמשאבי המשרד, שמתרגמים גם להוצאה כלכלית לא קטנה. אבל אל דאגה, את ה-ROI (החזר עבור ההשקעה) שלהם מקבלים היחצנים החדשים כבר במשפט הראשון בראיון אצל רזי ברקאי, עוד לפני שהציגו ולו מסר אחד. כן רזי, דואק עם א', ותאיית את זה נכון בבקשה.

לפני מספר שנים החל טרנד חדש בעולם היח"צ: מיתוג אישי למנהלים. יחצנים שונים הציעו שירות שנועד להבליט ולהעצים בתקשורת את המנהל עצמו, ולא את הארגון או החברה שהוא עומד בראשה. הרי בסופו של יום מה שיישאר לו למנהל הן תוצאות החיפוש על שמו בגוגל. היחצנים החדשים שכללו את השירות עבור עצמם, והפכו את המיתוג האישי ללאומי.

לו הייתי נדרש לבקש את תגובת היחצנים על הטור הזה, היו ודאי כותבים לי שהם אזרחים כמו כולם, שהסוגיות החברתיות והלאומיות בוערות בעצמותיהם לא פחות מאידיאליסטים (?) דוגמת דפני ליף וחבריה, וכי הם והציבור כולו ברי מזל על כך שהם יכולים לתרום את כישוריהם וקשריהם התקשורתיים לתיקון עוולות חברתיות, מדיניות או אחרות. והם לא ישקרו. זו האמת. אבל בדיוק כמו כל יח"צ טוב - זו רק חלק מהאמת. החלק שלא יאמר בתגובה הוא שהנוסחה בעולם של תקשורת מיידית היא פשוטה: מיתוג שווה פרסום שמביא לקוחות, ולקוחות מביאים כסף.

אין לי ולו מילה רעה אחת על אנשים שהחליטו לעשות לביתם. גילוי נאות: גם אני עזבתי את העיתונות לעשות לביתי, ואיני מתבייש בכך. אבל אני מוצא טעם לפגם באנשים בעלי אוריינטציה מסחרית ברורה שתופסים טרמפ על סוגיות לאומיות, ובדרך מרוויחים מיתוג ופרסום חינם. יש לזה שם אצלנו: הון פוליטי. אלא שיחצנים אינם פוליטיקאים. אפשר לקבל את זה בהבנה, איכשהו, כשמדובר באנסטסיה מיכאלי, כרמל שאמה-הכהן וחבריהם, אבל לא שמדובר ביחצנים שתקשורתם אומנותם - ועליה פרנסתם. אם אכן מדובר באידיאליזם צרוף, אנא כבדו עצמכם ובמהלך העבודה התקשורתית האידיאליסטית הדירו רגליכם ושמכם מקדמת הבימה. עסקו ביחסי ציבור, לא ביחסים על חשבון הציבור, גם אם זה בהסכמה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    גילה, חיפה 26/03/2012 11:02
    הגב לתגובה זו
    והיא גם לא שלילית. חוסר יחסי ציבור תקיפים השאירו את רון ארד למותו הגלמוד אי שם -מי ידוע איפה. עדיפים בעיני יחסי הציבור של שינקמן שהניבו את שחרורו של גלעד. לטעמי שינקמן לא היתה ברוטלית במיצוב עצמה והיא עשתה זאת באיפוק. מקצוע יחסי הציבור הוא מקצוע היכול בקלות לגרום לאדם העוסק בו לאבד את הקשר למציאות וליצור תחושה אומניפוטנטית של שליטה במציאות. העוסקים בכך יבינו היטב מה אני אומרת. התגייסות פרובונו לטובת קמפיין חברתי היא תרומה מסויימת לחברה המשמשת קורבן למלחמות והקפות להבניית תודעה. לו היו יחסי ציבור איכותיים מגוייסים עבור ויקי קנפו למשל, ואלי היו גם הישגים ראויים ליוזמתה הספונטנית. אני דוחה את דבריו של רודריגז-גרסיא שמצוי בסקטור של אנשים מחוברים, משפיעם ושבעים. יש קבוצות ופרטים רבים שנמצאים הרחק מהעין הציבורית ובודאי משמץ של איכפתיות. כמו למשל עובדי פרי גליל שהם עוד בחלק המתוקשר של המקרה, אבל אנשים יומיומיים שמקרה שלהם יכול ליצור יחסי win win ואין רע בכך. לא רק לאריסון, דנקנר, תשובה ודומיהם מותר לגייס תודעה עבור עצמם. אם זוכים בזאת מי שאין ידם משגת אבל המקרה שלהם תורם לשני הצדדים, עדיף כך מלא כלום.
  • 5.
    נכון אבל 20/03/2012 21:10
    הגב לתגובה זו
    מצד שני גם לכתוב ביקורות על יחצנים אחרים זה לא בדיוק הדרך הכי מהוללת לצמרת
  • הכותב לא יחצן (ל"ת)
    מה נכון? 21/03/2012 08:36
    הגב לתגובה זו
  • "אורי רודריגז הוא יועץ שיווקי" (ל"ת)
    זאת החתימה 21/03/2012 10:51
  • 4.
    ראוי לדעת 19/03/2012 15:46
    הגב לתגובה זו
    הוא ייסד תא המאבק הזה. לא שנתיים, לא שלושף ולא 4..הרבה יותר הרבה לפני שהוא נהיה שם דבר בתקשורת
  • 3.
    י 19/03/2012 14:44
    הגב לתגובה זו
    המאמץ של שינקמן להוביל "קמפיין" האדרה עצמי, הוא גם זה שתרם לגלעד להיות השבוי הישראלי שנרקב בשבי הכי הרבה שנים. חבל שאת העובדה "השולית" הזו איש לא מציין ועוד יותר חבל זה שהורי השבוי הבא, גם הם יפלו קורבן לאנשי יחסי ציבור אופורטוניסטים, כי כל התמימים שרים שירי הלל לשינקמן.
  • 2.
    סתם 19/03/2012 10:17
    הגב לתגובה זו
    תביא קמפיין אחד טוב שהובלת, ברמה של היחצנים האלה ואז תדבר. פחחחח
  • 1.
    רונית 18/03/2012 16:50
    הגב לתגובה זו
    אם הייתי מקבלת שקל על כל פעם ששמעתי בתקשורת את שמם של אותם "אידיאליסטים" כבר הייתי עשירה היום... הם מקדמים את עצמם ולא את המטרה לשמה התכנסנו- לראייה שימו לב לכמות האזכורים התקשורתיים של כל אחד מהם. זה גובל בנרקיסיזם ונרקיסיזם זה דוחה.
  • י 19/03/2012 17:41
    הגב לתגובה זו
    במקרים שבהם מדובר בחיי אדם (כמו שליט), זה גם עלול להרוג.
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.