המשכנתא בארה"ב ב-6% ומניות חברות הבניה בשפל: האם זו הזדמנות?
ריבית המשכנאות מזנקת לאחרונה בארצות הברית במקביל לעיית התשואות בשוק אגרות החוב. המגמה מצננת את מחירי הבתים שזינקו בחודשים האחרונים.
שיעור הריבית למשכנתא של 30 שנה עומד כעת על 6.25% לרכישת בתים חדשים. מאז תחילת השנה שיעור הריבית הכפיל את עצמו מה שמקשה על רכישת בתים במיוחד לקונים של בית ראשון.
"יחד עם תשואות ה-MBS (אגרות חוב מגובות משכנתאות), הריבית על המשכנתאות ל-30 שנה עלה ב-60 נקודות בסיס (0.6%) ביומיים האחרונים, כשהמשקיעים מתמודדים עם משמרות מדד המחירים לצרכן שפורסם ביום שישי" כתב סטפן קים, אנליסט שוק הדיור של חברות אוורקור במכתב למשקיעים
הצד החיובי בהתפתחות האחרונה הוא התקררות מחירי שוק הדיור שמקלה במקצת עם הקונים שנאבקו במחירים גבוהים במיוחד לאחרונה.
הסקר של חברת פרדי מאק ברחבי ארצות הברית הראה ששיעור המשכנתא ל-30 שנה היה בשבוע שעבר 5.23%. הסקר הקרוב יראה ככל הנראה ריבית של 5.85% בעוד מקורות מידע אחרים מראים על ריבית של מעל 6% על הלוואה של 400 אלף דולר, שמשמעותה הוא תשלום חודשי של 2400 דולר, זאת לעומת 1700 דולר בלבד בסוף שנת 2021. לדעתו של קים הנתונים האלו יכולים לפגוע קשות בביקוש לקניית דירות.
מניות חברות הבניה למגורים ירדו במסחר אמש יחד עם כל השוק ורבים מהן נסחרות מתחת לערך בספרים, וזאת למרות שהחברות ממשיכות להראות תוצאות חזקות, מה שיכול לסמן את זה שהמניות קרובות לתחתית. תעודת הסל העוקבת אחר חברות הבניה (XHB) ירדה אמש ב-5.4% והיא רחוקה 35% מהשיא של 52 השבועות האחרונים.
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית חברת TOLL BROTHERS INC , החברה לבניית בתי יוקרה הגדולה בארצות הברית נסחרת במחיר של 44.53 דולר, מתחת לערכה בספרים שעומד על 46 דולר למניה. המניה ירדה עד כה ב-38% מתחילת השנה. גם חברת הבניה LENNAR CORP CL Aנסחרת קרוב לערכה בספרים.
קים שהיה עד כה שורי לגבי מניות הבניה כתב: "אנו ממשיכים להאמין שמחסור במלאי של בתים ועליית מחירי השכירות יתמכו במחירי הבתים למרות
- 5.יוני 18/06/2022 17:31הגב לתגובה זוהתהום עוד רחוקה אי שם למטה
- 4.כדורי 14/06/2022 22:43הגב לתגובה זובארצות הברית כשהריבית עולה אז ענף הדירות משתתק מיד ואת זה אפשר להבין ומה אצלינו במדינת הליצנים הריבית עולה אבל המשכנתא לא מחירי הדירות עולה ללא הפסקה אבל מדד בכלל לא עולה המזון מתיקר ומיתיקר אבל זה אשמתם של הספקים מחוץ לארץ הכסף שנישאר בחשבון הבנק של האזרחים תקוע חופשי בקופות הבנקים ללא תשלומי ריבית עליו זו כלכלה חדשה שהומצאה רק פה ומעניין לאן זה יוביל ומתי יגלו שהמלך למעשה ערום
- 3.שחר 14/06/2022 20:35הגב לתגובה זואבל עקב מחזור מסחר נמוך, אולי פחות כדאי למשקיעים ״עם קוצים״
- 2.שווי החברות נגזר משווי הנכסים ואם הנכסים ירדו ? (ל"ת)צצ 14/06/2022 20:19הגב לתגובה זו
- 1.תש 14/06/2022 20:17הגב לתגובה זומחירי הנכסים הגיעו למחירים לא הגיוניים בועה ורק עליית ריבית גבוהה תקרר את הטירוף. הדרך למטה פתוחה ירידה של 30% לא תהיה הפתעה מחירי הסחורות ירדו כי הביקוש יקטן .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
