"המתיחות בין סין לארה"ב תחריף; סכנה להפרדה בין המעצמות"
האם הבחירות בארצות הברית יביאו להמשך התדרדרות היחסים בין המעצמה החזקה ביותר בעולם לבין סין? הדעות על כך חלוקות. בבנק לומברד אודיה, סבורים כי גם הנשיא דונלד טראמפ וגם המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן, יחריפו את הטונים לקראת הבחירות לנשיאות שיערכו בנובמבר.
"המתיחות בין ארה"ב לסין עלתה בשבוע האחרון בעקבות חוסר יכולתה של סין לרכוש את כמות הסחורות הנדרשת במסגרת ה'שלב הראשון' בהסכם הסחר, והאמונה הגוברת של ארה"ב כי סין אולי לא הייתה שקופה בהתפרצות נגיף הקורונה", כתב סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי בבנק השוויצרי במכתב למשקיעים.
"ככל שנתקרב לבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר, המתיחות תלך ותחריף ובכך תחליש את פוטנציאל ערך היואן. ייתכן ומחיקת העסקה כבר בשלב הראשון, עסקה שנראית כאחת מההצלחות הנשיאותיות של טראמפ, לא מתיישבת עם האינטרסים שלו. ומן הצד השני, אנו מאמינים שהדאגה השנייה שלו - המתחים סביב התפשטות הנגיף - עשויה להמשיך לגדול, ובמיוחד לקראת הבחירות", הוסיף.
מוניה טוען שעל פי הסקרים, התפיסה של אזרחי ארה"ב על סין הפכה לשלילית יותר בקרב הרפובליקנים והדמוקרטים כאחד. יחד עם זאת, באופן מעניין, גם הדירוגים של הנשיא טראמפ ושל ג'ו ביידן ירדו.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"מאחר שהנגיף גבה מחיר חסר תקדים על כלכלת ארה"ב, סביר להניח כי המרדף אחר מדיניות קשה יותר נגד סין תהפוך לעוגן עבור הנשיא טראמפ ועבור ג'ו ביידן בחודשים שיקדמו לבחירות", כתב.
"יש הטוענים כי ארה"ב כבר שוקלת מספר צעדים כנגד סין, כמו מאמצים לחנוק את זרימת ההון לנכסים סיניים, הסרת החסינות הריבונית של סין, מאמצים להאיץ את העברתם של מתקני הייצור מסין והעלאת מכסי הסחר".
"בהתחשב בהתפתחויות אלה, התרחיש המרכזי שלנו צופה כעת כי הרטוריקה נותרת קשה אך הרשויות הסיניות פועלות לכיסוי שער הדולר ליואן. לכן, סביר להניח כי טווח 7.05-7.10 יחזיק בחודשים הקרובים. לסין יש תמריץ לשמור על יציבות המטבע שלה, במיוחד לקראת ישיבת הקונגרס העממי הלאומי שתתקיים בשבוע השלישי של מאי", הוסיף.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לסיכום הוסיף מונייה כי "עם זאת, עצירת ההסלמה במתיחות בין המדינות, הפחתת התעריפים הקיימים והתאוששות מהירה יותר של הכלכלה הסינית והעולמית יכולים להביא לחיזוק המטבע. מנגד, קיימים סיכונים לשוק דובי אם יבוצע מהלך של הרשויות האמריקאיות להפסקת הסכם הסחר בשלב הראשון, 'עונשים' קשים יותר על סין כמו הגדלת מכסים או צמיחה עולמית חלשה יותר".
במקביל, בבנק אוף אמריקה דווקא חושבים כי הנשיא טראמפ ישמור את המתיחות על אש נמוכה כדי לא לפגוע בשווקים הפיננסיים. "המתחים בנוגע למגפה, התווסף לרשימה ארוכה של מתחים קיימים", כתבו בבנק. "אבל האפשרות לסנקציות על סין לפני הבחירות נראית פחות סבירה. עם זאת, לאחר הבחירות, ישנה אפשרות לזעזוע כתוצאה מפירוק הזוגיות בין המעצמות", סיכמו בבנק.
- 12.סל 18/05/2020 15:11הגב לתגובה זוהעולם צריך לנתק קשרים עם סין שהיא גרמניה הנאצית של המאה ה21.
- 11.היום שאחרי...הבחירות. יגיע לפני (ל"ת)אנונימי 17/05/2020 16:55הגב לתגובה זו
- 10.רמי 13/05/2020 17:53הגב לתגובה זועקב המצב אנשים יחפשו מקלט בדולרים חיים
- חגי 15/05/2020 13:58הגב לתגובה זויחלש
- 9.לרון 13/05/2020 13:29הגב לתגובה זוומסקנה אחת,הגלובליזציה נחלשת והבדלנות מתחזקת!
- 8.כשלון מוחלט !!! 13/05/2020 12:50הגב לתגובה זובכל דבר שרק נגע בו ... ואני לא מתכון לנשיא סין .
- 7.דניאל 13/05/2020 12:49הגב לתגובה זועד שהנשיא הזבל הזה לא יתפגר לא יהיה טוב בעולם.
- אני 14/05/2020 21:14הגב לתגובה זותתרגל כי הוא נשאר לעוד ארבע שנים מאמי.
- 6.דבר אחד בטוח אם יהיה פיצוץ להיכנס לשורט עד תחתית חדשה (ל"ת)הצלף 13/05/2020 12:02הגב לתגובה זו
- 5.טראמפ 13/05/2020 11:49הגב לתגובה זוהרס את בעולם מכל הבחינות כלכלית מדינית יודע שלא ייבחר תמות נפשי עם פלישתים זה המוטו שלו בשנת 2008 אובמה שלא אהבנו הציל את הכלכלה כל יום נאם והרגיע את המצב .עכשיו לא מספיק הקורונה מתים מובטלים קרנות השתלמות קופות גמל ירדו פנסיות בצרות לכולם אז מגיע השוחט ושורף כל חלקה טובה והעולם נגרר אחריו
- 4.תמים 13/05/2020 11:24הגב לתגובה זוהנשיא טראמפ עושה מהנשיאות שלו קומדיה, כי הוא עשיר מאד.
- 3.טראמפ 202! (ל"ת)אי שם 13/05/2020 11:22הגב לתגובה זו
- 2.ליצן החצר שהרס את כלכלת ארה"ב בשתי ידיו (ל"ת)טראמפ 13/05/2020 10:43הגב לתגובה זו
- 1.אולי לא יבחר . כולם ראו שהוא בלוף כמו ביבי (ל"ת)טראמפ 13/05/2020 10:40הגב לתגובה זו
- אני 14/05/2020 21:19הגב לתגובה זואיך זה יכול להיות?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
