טור

מהות? יח"צנות: על השערורייה התורנית מבית הארץ ויוסי קליין

מאמר ב'הארץ' מאת יוסי קליין קורא לדתיים הלאומיים "גרועים מהחיזבאללה". אין לי אלא לקבוע שהוא נכנע לשיקולי רייטינג
רועי לחמנוביץ | (2)

התקשורת הישראלית סוערת בעקבות מאמרו של יוסי קליין בהארץ "אליטה חסודה שלנו" בו הוא פותח ואומר כי הדתיים הלאומיים גרועים מהחיזבאללה.

גילוי נאות: אני דתי לאומי. כך חונכתי כך אני מחנך את ילדיי ואני מקווה שזה לא יגרום לכם לפסול את המשך דבריי. 

אני מבקש לומר כי השערורייה התורנית מבית 'הארץ' אינה מקרית. יוסי קליין ניסה לפתח כאן דיון של מהות, שמאד לוקה בחסר, אך בפועל המניע שלו כל כולו גדוש ביחסי ציבור. 

ראשית המאמר פורם בימים דלילים מאד בתקשורת: הכנסת בפגרה, משרדי הממשלה בחופשה מרוכזת, שרי הממשלה עובדים בחמישים אחוז נצילות ואפילו הצעת החוק של ח"כ תמי זנדברג לביטול חוק החמץ לא עשתה רעש תקשורתי משמעותי. בתנאי פתיחה שכאלה ברור ש'הליכה על הראש' של הציונות הדתית תעשה רעש. 

מיד בפתיחת המאמר קליין משווה את הציונות הדתית לחיזבאללה. לו רצה לעורר דיון לגיטימי יתכן והיה אומר "גרועים מאויבנו" או "סוס טרויאני" או ביטויים רבים שלא היו מביישים את שנאתו למגזר. השימוש בחיזבאללה מבהיר את הרצון בשערורייה , שידברו על המאמר, על פני שיח ענייני. 

עוד סימן לתאוות השערורייה? הציונות הדתית בימי חול המועד גודשת את הפארקים ואתרי הטיולים ברחבי ישראל. כולם פוגשים את כולם וכולם מדברים עם כולם. על מה? על יוסי קליין האנטי דתי. 

השיח השלילי נגד הארץ לא פוגם בעיתון. השיח הזה אינו מתנהל בקרב קהל המטרה המרכזי של העיתון. יתכן שאף נהפוך הוא. יתכן שמאמר מן הסוג הזה מאגד מחדש את המחנה שהולך ומדלדל. כל המצוין דלעיל עוסק בעטיפה ולא במהות. עוסק בעובדה מדוע המאמר לא הרעיד אף לא אחד בשוקן וגם לא את שוקן, האיש שגיבה את יוסי קליין. 

לא ניתן לסיים מבלי להתייחס למהות על קצה קצהו של המזלג: החברה בישראל היא חברה שבטית. מדורת השבט פוצלה למדורות משנה וגם שוק התקשורת השתנה בהתאמה. תהליך הפיצול מתרחש בעשור האחרון גם בתוך השבטים פנימה. המגזר החרדי כבר פסק מזמן מלהיות מגזר אחד. כך גם המגזר הציוני דתי. דתי לאומי מרעננה אינו דתי לאומי מלשם ואינו דתי לאומי מענב או דתי לאומי מפתח תקווה. 

יוסי קליין היה עורכו המיתולוגי של עיתון "חדשות" בעת פרשת קו 300. אז הוא הציג קבלת החלטות ערכית (וממש לא משנה אם מסכימים איתו או לא). כיום מכיוון שאני מעריך שהוא לא חדל מיכולותיו המקצועיות אין לי אלא לקבוע שהוא נכנע לשיקולי רייטינג.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

רועי לחמנוביץ, מרצה באוניברסיטת בר אילן והמכללה האקדמית ספיר הוא יועץ תקשורת, ולשעבר דובר ש"ס  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אט 24/04/2017 15:35
    הגב לתגובה זו
    לתבוע את הקליין הזה יחד עם העיתון הקטן בבית משפט על סכום שיעורר אצלם חשיבה שניה בבואם לפרסם מאמרי בלע מסוג זה.
  • 1.
    לחמנוביץ - נוח ע-שלעפאר (ל"ת)
    אברהם ליברשטל 19/04/2017 12:52
    הגב לתגובה זו
הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -1%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״





הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -1%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״