טור

מהות? יח"צנות: על השערורייה התורנית מבית הארץ ויוסי קליין

מאמר ב'הארץ' מאת יוסי קליין קורא לדתיים הלאומיים "גרועים מהחיזבאללה". אין לי אלא לקבוע שהוא נכנע לשיקולי רייטינג
רועי לחמנוביץ | (2)

התקשורת הישראלית סוערת בעקבות מאמרו של יוסי קליין בהארץ "אליטה חסודה שלנו" בו הוא פותח ואומר כי הדתיים הלאומיים גרועים מהחיזבאללה.

גילוי נאות: אני דתי לאומי. כך חונכתי כך אני מחנך את ילדיי ואני מקווה שזה לא יגרום לכם לפסול את המשך דבריי. 

אני מבקש לומר כי השערורייה התורנית מבית 'הארץ' אינה מקרית. יוסי קליין ניסה לפתח כאן דיון של מהות, שמאד לוקה בחסר, אך בפועל המניע שלו כל כולו גדוש ביחסי ציבור. 

ראשית המאמר פורם בימים דלילים מאד בתקשורת: הכנסת בפגרה, משרדי הממשלה בחופשה מרוכזת, שרי הממשלה עובדים בחמישים אחוז נצילות ואפילו הצעת החוק של ח"כ תמי זנדברג לביטול חוק החמץ לא עשתה רעש תקשורתי משמעותי. בתנאי פתיחה שכאלה ברור ש'הליכה על הראש' של הציונות הדתית תעשה רעש. 

מיד בפתיחת המאמר קליין משווה את הציונות הדתית לחיזבאללה. לו רצה לעורר דיון לגיטימי יתכן והיה אומר "גרועים מאויבנו" או "סוס טרויאני" או ביטויים רבים שלא היו מביישים את שנאתו למגזר. השימוש בחיזבאללה מבהיר את הרצון בשערורייה , שידברו על המאמר, על פני שיח ענייני. 

עוד סימן לתאוות השערורייה? הציונות הדתית בימי חול המועד גודשת את הפארקים ואתרי הטיולים ברחבי ישראל. כולם פוגשים את כולם וכולם מדברים עם כולם. על מה? על יוסי קליין האנטי דתי. 

השיח השלילי נגד הארץ לא פוגם בעיתון. השיח הזה אינו מתנהל בקרב קהל המטרה המרכזי של העיתון. יתכן שאף נהפוך הוא. יתכן שמאמר מן הסוג הזה מאגד מחדש את המחנה שהולך ומדלדל. כל המצוין דלעיל עוסק בעטיפה ולא במהות. עוסק בעובדה מדוע המאמר לא הרעיד אף לא אחד בשוקן וגם לא את שוקן, האיש שגיבה את יוסי קליין. 

לא ניתן לסיים מבלי להתייחס למהות על קצה קצהו של המזלג: החברה בישראל היא חברה שבטית. מדורת השבט פוצלה למדורות משנה וגם שוק התקשורת השתנה בהתאמה. תהליך הפיצול מתרחש בעשור האחרון גם בתוך השבטים פנימה. המגזר החרדי כבר פסק מזמן מלהיות מגזר אחד. כך גם המגזר הציוני דתי. דתי לאומי מרעננה אינו דתי לאומי מלשם ואינו דתי לאומי מענב או דתי לאומי מפתח תקווה. 

יוסי קליין היה עורכו המיתולוגי של עיתון "חדשות" בעת פרשת קו 300. אז הוא הציג קבלת החלטות ערכית (וממש לא משנה אם מסכימים איתו או לא). כיום מכיוון שאני מעריך שהוא לא חדל מיכולותיו המקצועיות אין לי אלא לקבוע שהוא נכנע לשיקולי רייטינג.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

רועי לחמנוביץ, מרצה באוניברסיטת בר אילן והמכללה האקדמית ספיר הוא יועץ תקשורת, ולשעבר דובר ש"ס  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אט 24/04/2017 15:35
    הגב לתגובה זו
    לתבוע את הקליין הזה יחד עם העיתון הקטן בבית משפט על סכום שיעורר אצלם חשיבה שניה בבואם לפרסם מאמרי בלע מסוג זה.
  • 1.
    לחמנוביץ - נוח ע-שלעפאר (ל"ת)
    אברהם ליברשטל 19/04/2017 12:52
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.