אל על ממשיכה להפסיד: הפסד נקי שהסתכם בכ-20 מיליון דולר, קיטון של כ-28% בהכנסות

לדברי המנכ"ל חיים רומנו, "בתקופה בה רוב חברות התעופה בעולם מציגות הפסדי ענק וירידה בהכנסות, השיגה אל על תוצאות המשקפות פעילות נמרצת וניהול מבוקר של ההוצאות שהצליחו למזער את ההפסד הפוטנציאלי"
מאיה זיסר |

חברת התעופה הלאומית, 'אל על', הציגה הבוקר (ד') את תוצאות הרבעון השני לשנת 2009 אשר מראים הפסד נקי ברבעון השני של 2009 אשר הסתכם ב- 19.7 מיליון דולר בהשוואה להפסד נקי של 12.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הטבת מס שניצלה החברה הקטינה את הפסדיה ברבעון זה.

סך ההכנסות ברבעון השני לשנת 2009, הסתכמו בסך של 399.4 מיליון דולר, קיטון של כ- 28% לעומת אשתקד. על פי החברה, הירידה בהכנסות נובעת בעיקר מקיטון בהכנסה הממוצעת לנוסע ק"מ הנובעת בין היתר מהפחתת תוספת הדלק בעקבות הירידה במחירי הדס"ל. כמו כן, מקיטון במספר הנוסעים בהשוואה לרבעון השני של שנת 2008. הכנסות ממטען קטנו בכ- 54% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, זאת כתוצאה מהשפל העולמי בו מצוי ענף ההובלה אווירית של מטענים. עם זאת, יש לציין כי כלל היקף הוצאות החברה ירד בכ-28% יחסית לתקופה המקבילה.

הרווח הגולמי ברבעון השני הסתכם ב- 46.3 מיליון דולר לעומת רווח של 70.4 ברבעון המקביל אשתקד. לדברי המנכ"ל חיים רומנו, "בתקופה בה רוב חברות התעופה בעולם מציגות הפסדי ענק וירידה בהכנסות, השיגה אל על תוצאות המשקפות פעילות נמרצת וניהול מבוקר של ההוצאות שהצליחו למזער את ההפסד הפוטנציאלי".

על פי הודעת החברה, התנועה בנתב"ג קטנה בכ-12%. עם זאת, התחרות במונחי הצע מושבים של חברות התעופה הזרות בנתב"ג גדלה בכ-2%.

אל על הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה לכ- 38%, בהשוואה ל- 34.6% ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 10%, זאת ללא תוספת קיבולת.

באל על מציינים כי שיעור התפוסה של החברה, הסתכם ב-77.6% לעומת שיעור התפוסה הכולל בנתב"ג של חברות התעופה הזרות אשר הסתכם בכ- 72.6%.

אל על הקטינה את הוצאות המכירה ואת הוצאות ההנהלה על ידי קיטון בהוצאות ההפצה וגידול במכירות ישירות על ידי מוקד הלקוחות והאינטרנט.

במהלך המחצית הראשונה של 2009 המשיכה החברה בצעדי התייעלות על מנת להתאים עצמה למציאות העסקית והצליחה לשמור על רמת הוצאות נמוכה, מציינים באל על. מצבת כוח אדם של החברה ירדה בכ-320 משרות בממוצע לרבעון, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

"אנו מסיימים את הרבעון כאשר תזרים מזומנים מפעילות שוטפת עומד על סך של כ-41.1 מיליון דולר ומהווה בסיס יציב להמשך קידום ופיתוח החברה. שמירה על יתרת מזומנים מכובדת בסך של כ- 157.3 מיליון דולר, מקבלת משנה חשיבות בעיקר בימים אלו", מציין רומנו.

רומנו מסכם ואומר, "אנו ממשיכים כל העת לבצע מהלכים חוץ ופנים ארגוניים שיאפשרו לנו לעמוד איתנים מול התחרות והמציאות המשתנה יחד עם בחינה מתמדת של מבנה העלויות, כך שבתום המשבר נהיה ערוכים טוב יותר מתוך בסיס יציב וחזק".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיותמערכת IRON BEAM 450 של רפאל. קרדיט: רשתות חברתיות

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה

רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור

רן קידר |
נושאים בכתבה רפאל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם. 

המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם. 

לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.

בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.

במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית, נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.