עסקת ענק בצים - תרכוש 8 אניות בכמיליארד דולר

האניות הנרכשות ימסרו לחברה במחצית השנייה של שנת 2009. מימון העסקה יתבצע מכספי הנפקת האג"ח שביצעה בשנה שעברה ובאמצעות הלוואות בנקאיות
דרור איטח |

חברת הספנות - צים, שבשליטת החברה לישראל מצאה שימוש לאגרות החוב אותם הנפיקה בשנת 2005. החברה הודיעה היום כי בכספי ההנפקה ובאמצעות הלוואות בנקאיות, תרכוש כ-8 ספינות חדשות בהיקף של כמיליארד דולר ממספנות יונדאי.

על פי הודעת החברה, האניות הנרכשות ימסרו לחברה בעוד כשלוש שנים - במחצית השנייה של שנת 2009. כ-4 אניות יהיו מדגם TEU 8200, וארבעת הנוספות יהיו מדגם TEU 10,000.

כאמור, מימון העסקה תתבצע מהונה העצמי של צים. לפי שעה קיימות בפני החברה שתי אפשרויות, כאשר אחת מהן הינה ביצוע עסקאות מכירה וחכירה חוזרת של אניות אלו.

יו"ר החברה לישראל וצים, עידן עופר, ומנכ"ל צים, דורון גודר, אמרו, כי רכישת שמונה האניות הגדולות הינה צעד משמעותי ביותר, שיאפשר לצים להיערך לדרישות הספנות העולמית בשנים הקרובות, ושיעמיד את החברה בשורה אחת עם חברות הספנות הגדולות בעולם המצטיידות גם הן באניות מסוג זה.

השניים הוסיפו, המעבר לאניות בעלות נפח מטען גדול הינו צעד גדול למימוש התכנית האסטרטגית החמש שנתית של צים כפי שהותוותה על ידי מועצת המנהלים שלה, המעמידה יעד של הכפלת נפח ההובלה והגדלת רווחיות החברה. האניות הללו הן הדור החדש של אוניות מכולה גדולות אשר נכנסות וייכנסו לשירות בשנים הקרובות.

מנכ"ל צים, דורון גודר, הוסיף ואמר, כי רכישת אניות אלה תאפשר לצים השבחת השירות, קיצור זמני ההובלה ליעדים השונים והרחבת פריסת קווי הספנות של החברה מאסיה לאירופה ואמריקה וחזרה.

בחברה ציינו כי עסקת רכישת האוניות אינה כוללת מעורבות של בעלי עניין.

חברת הספנות צים, הינה אחזקתה הפרטית הגדולה ביותר של החברה לישראל. כיום מוערכת החברה לפי שווי של למעלה ממיליארד דולר, כאשר לחברה לישראל בעלות על כ-98% ממניות החברה.

ברבעון הראשון של שנת 2006 לא הרשימה צים בתוצאותיה. זינוק של 60% במחירי הנפט שחק את ריווחי החברה. בשורה התחתונה הרווח הנקי של חברת הספנות נחתך בשיעור חד של 67% והסתכם בכ-21 מיליון דולר, לעומת 65 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2005.

יצויין כי ברבעון המקביל מכרה צים מספר אניות תמורת סכום של 115 מיליון דולר, אשר שהניבו לחברה רווח הון בהיקף של 31 מיליון דולר. גם בניטרול ההכנסות המיוחדות ברבעון המקביל, הציגה החברה ירידה חדה ברווח בשיעור של 38%.

הכנסותיה הרבעוניות של החברה צמחו בשיעור קל של 2.8% והסתכמו בכ-676 מיליון דולר, לעומת 657 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.