בפעם הראשונה מחיר הדלק יותר מכפול ממחיר גז לרכב
הכדאיות להסבת רכב להפעלה בגז הפכה למשתלמת יותר מאי פעם ומחיר הגז לרכב עומד כעת על פחות ממחצית מחיר הדלק. מהלכי הייקור החוזרים ונשנים של מחירי הדלקים לבעלי הרכב הביאו את מחיר הדלק לממוצע של כ-6.4 שקל. בד בבד ירד מחיר הגז לתדלוק רכבים ל-2.9 שקל. יחס המחירים החדש נובע מהירידה בשיעור 13% במחיר הגז ומהעליות במחירי הדלק לרכב עליהן, הוכרז בחודש האחרון והיום.
אודי תמיר מחברת גזפרו, העוסקת בהסבת ציי רכב בינוניים וגדולים מדלק לגז אומר: "קיימת עלייה רציפה במודעות של מקבלי החלטות בחברות ובארגונים בינונים וגדולים לחיסכון שמעניקה הסבת צי הרכב לשימוש בגז. נקודת הציון התעריפית של 'מחיר דלק שווה כפול ממחיר גז' תעניק דחיפה משמעותית נוספת למודעות בנושא זה, שהוא אינטרס ראשון במעלה של מדינת ישראל".
הוא הוסיף, "בימים אלו אנו מסיימים שני פיילוטים של הסבת רכבים לגז. אחד בצי המכוניות של "בזק" ופיילוט נוסף ברכבי חברת הליסינג אלבר. הנתונים הראשוניים מלמדים על הצלחה רבה בשני הפיילוטים ואני מאמין שהצלחות אלו יעניקו לנושא דחיפה משמעותית. הסבת ציי רכב גדולים בישראל יכולה להיות הבשורה הטובה ביותר לכל מי שמודאג מאיכות הסביבה במדינה. ההחמרה הגוברת באיכות האוויר בארץ הובילה לסגירת תחנת כוח מרכזית כמו רדינג, אבל בפועל, מקור זיהום האוויר העיקרי בתל-אביב הוא פליטת הגזים הרעילים מהרכבים הנעים בגוש דן".
במקביל, פנתה היום גלית אבישי, מנכ"לית אמון הציבור אל מנכ"ל משרד האוצר, יוסי בכר במכתב בו היא קוראת לשינוי בשיטת המיסוי של תחום הדלקים. לדבריה, מחיר הדלקים מכיל מרכיב מיסוי גבוה מאוד הנחלק לשני מרכיבים: הבלו - שהינו סכום קבוע של 2.2 שקל לליטר והמע"מ שהינו 16.5%.
כך, אומרת אבישי, שהתייקרות מחיר הדלק מגדילה את נטל המס המוחשי ותורמות עוד יותר לעליית המחיר הכולל של הדלק. מטרות המיסוי העיקריות הן לגלם במחיר הדלק את העלויות של פיתוח התשתית התחבורתית ואת העלויות הסביבתיות של השימוש ברכבים כשבהקשר זה עומדת ברקע מטרה להמריץ את הציבור להעדיף תחבורה ציבורית על פרטית.
לדעתה, רמת המחירים הנוכחית יכולה בקלות להשיג את היעד של צמצום צריכת הדלק, ולהביא את מרבית הציבור לצמצום רמת הצריכה למינימום אשר מהווה צריכה קשיחה וחיונית וזאת גם ללא ייקור הדלק באמצעות המיסים.
בהתאם, היא אומרת, יש מקום לבחינת שינוי בשיעור המע"מ הנגבה בגין דלק, כך שזה יסייע בייצוב המחיר הכולל של הדלק ככל הניתן, כשייקור בשער הבז"ן יוביל להפחתה יחסית בשיעור המע"מ, והתקבול הכספי ממע"מ לליטר דלק ישאר זהה.