מונית  שירות
צילום: מורן ישעיהו

שינוי כיוון: משרד התחבורה יאפשר לרשויות להפעיל מוניות שירות

עדיין לא מדובר במהפכה של ממש בתחבורה הציבורית, שכן המשרד בראשות מרב מיכאלי ממשיך את הקו של ישראל כץ ומונע הפעלת תחבורה שיתופית כמו אובר, אבל  בכל זאת מדובר בצעד חיובי
נתנאל אריאל | (5)

שוק התחבורה הציבורית בישראל נשלט עדיין, גם ב-2022 על ידי המדינה, והיא מנהלת אותו מלמעלה עד הפרט האחרון: משרד התחבורה קובע מכרזים, מי יוכל להפעיל קווים והיכן, כמה אוטובוסים ומתי ייצאו מהתחנה, ומשלם לחברות התחבורה הציבורית כסף על כל קו שיוצא. מדובר כמובן בשיטת ניהול ישנה ולא יעילה, והבזבוז עצום - אוטובוסים רבים נוסעים בכבישים כשהם ריקים מנוסעים, בשעות לעיתים לא רלוונטיות ואף ביישובים מבוססים כלכלית שאף אחד שם בעצם לא משתמש בתחבורה הציבורית. אבל ככה זה כשהכל מתוכנן מלמעלה. 

אחת הרעות החולות בהקשר הזה היא ההתנגדות העקבית והמתמשכת של משרד התחבורה לפתוח את התחום לתחרות, הן בין חברות האוטובוסים והן ביצירת תחבורה שיתופית - כמו אובר, ליפט וכדומה - חברות שמאפשרות לאנשים להפוך לנהגי מוניות ולהסיע נוסעים. התוצאה היא שיפור בשירות ולא פחות חשוב, יכולת להשיג מונית בשעות העומס למי שצריך (מה שבישראל נחשב לסיוט). הסיבה שהכל תקוע בישראל היא הלובי של נהגי המוניות - שהפכו לחברי ליכוד ולחצו על ישראל כץ להתנגד לכל רפורמה. 

אז נכון, הצעד כעת של משרד התחבורה הוא בקושי התחלה של צעד בכיוון הנכון, אבל לא בנו את רומא ביום אחד, וכדאי לקוות שהשרה מרב מיכאלי תמשיך לפעול בכיוון הנכון ולפתוח את שוק התחבורה הציבורית בישראל. 

כעת בכל מקרה, בצעד מעניין של משרד התחבורה בתחום התחבורה הציבורית, המשרד יתיר מעט את הרסן ויאפשר לעיריות להפעיל מוניות שירות. השינוי הוא שהרשויות המקומיות יוכלו לקבוע את מסלולי הקווים ותדירותם, בהתאם לצרכי התושבים, כפי שהם מבינים אותם, מבלי להזדקק למשרדי הממשלה. במסגרת קול קורא שפרסמה הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, הרשות תהיה אחראית לקביעת מסלולי הקווים, לוחות הזמנים שלהם, מועדי ההפעלה, סוג השירות, סדיר או גמיש ושאר מרכיבי השירות, מתוך הכרת צרכי התושבים. הרשות המקומית גם תהיה זו שמפקחת על החברות, ותקבע את מנגנוני ההתחשבנות בינה לבין מפעילי השירות, בהתאם לשיקול דעתה, וללא מעורבות של משרד התחבורה, היא גם תוכל לסבסד מתקציבה את הפעלת השירות.

האם מדובר בתחילתו של שינוי מגמה? על פי משרד התחבורה: "מתן אפשרות לרשויות המקומיות להפעיל קווי מוניות שירות מהווה סנונית ראשונה של ביזור סמכויות לרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית ונועדה לאפשר להן מעורבות גבוהה יותר בקביעת הסדרי נסיעה בתחומן".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי הוסיפה: "מדובר בעוד פתרונות ועוד אופציות תחבורה לציבור שלא היו קיימות עד היום. אני קוראת לרשויות להגיש יחד את הבקשות כדי להבטיח לתושבים רשת שירות משותפת, מגוונת ויעילה. המהלך יאפשר למקסם את השירות ואת ההזדמנות ולחזק את התחבורה הציבורית במקומות בהם היא הוזנחה במשך שנים".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לילי 09/06/2022 08:32
    הגב לתגובה זו
    משרד התחבורה מעביר אחריות ומגדיל את ההוצאה העירונית . המשרד גם מצפה שהעיריות יסבסדו את התחבורה הציבורית . אז אולי לא צריך משרד תחבורה .
  • 4.
    ברכה 07/06/2022 16:20
    הגב לתגובה זו
    אם יסגרו את מרכזי הערים למכוניות פרטיות לטובת תחבורה ציבורית חשמלית , הרבה זמן ועצבים יחסכו , יפחת הצורך במקומות חניה וחניונים וברור שזיהום האוויר ישתפר .
  • 3.
    ג'ק 07/06/2022 16:09
    הגב לתגובה זו
    אין כמו הובר . חובה להכניס לארץ . זמין מהיר וזול .
  • 2.
    רוב חילוני 07/06/2022 10:21
    הגב לתגובה זו
    עם מיעוט שקובע............
  • 1.
    איתי 31/05/2022 15:40
    הגב לתגובה זו
    יחזק את התושבים ברשויות החזקות ויחליש את החלשים. אומר וכו׳ לא פתרון לכלום ויש כבר מחקרים שמבססים את זה. נוסעים ריקים במרכזי ערים וסותמים אותם
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

אומודה 9 הבוקר בתל אביב. החל מ 230.0 אש"ח. צילום יואב פולסאומודה 9 הבוקר בתל אביב. החל מ 230.0 אש"ח. צילום יואב פולס

אומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9

כלמוביל יבואנית דגמי אומודה וג'אקו לישראל השיקה את מותג אומודה עם שני קרוסאוברים מאובזרים.

אומודה 7 עם שלוש רמות גימור החל מ 185.0 אש"ח

אומודה 9 עם שתי רמות גימור החל מ 230.0 אש"ח

יואב פולס |

כלמוביל יבואנית דגמי אומודה וג'אקו לישראל השיקה הבוקר את מותג אומודה. שיווק מותג אומודה אליו נחשפנו לראשונה לפני כשנה עם השקת מותג ג'אקו התעכב, והיום השיקה כלמוביל את המותג יחד עם שני דגמי קרוסאוברים מעניינים.

נזכיר כי מותגי ג'אקו ואומודה הם מותגים המיוצרים על ידי צ'רי הסינית אשר תחתיה מספר מותגים מגוון כאשר היצרנית מנסה לדייק ולאפיין את המותגים לצרכנים השונים. כך מותג צ'רי עצמו הוא יותר נגיש ויותר 'עממי', ואילו מותג ג'אקו שעושה שימוש באותן פלטפורמות הוא מותג ייצוא שממוצב בהיררכיה של צ'רי, מעל מותג צ'רי. מותג אומודה הוא האח התאום הלא זהה, והמעט מתוחכם יותר לקהלים שונים.

ברקע השקת מותג אומודה יש לזכור את ההצלחה הפנומנלית של חדירת מותג ג'אקו לישראל, הן הג'אקו 7 שהוא הרכב הנמכר ביותר בשנת 2025 בפער גדול מהמקום השני, כאשר בכלמוביל מדווחים על ביקש ער גם לג'אקו 8 היקר יותר עם כ – 2000 הזמנות.

ההצלחה השיווקית גורמת לאנשי היצרנית הנמצאים בישראל להיות נחושים ולצפות לביצועי מכירות מצוינים גם לרכבי אומודה.

מיד עם תחילת השקת אומודה ישווקו בישראל שני דגמים – אומודה 7, קרוסאובר C-Suv ואומודה 9  קרוסאובר בסגמנט D-Suv.