שינוי כיוון: משרד התחבורה יאפשר לרשויות להפעיל מוניות שירות
שוק התחבורה הציבורית בישראל נשלט עדיין, גם ב-2022 על ידי המדינה, והיא מנהלת אותו מלמעלה עד הפרט האחרון: משרד התחבורה קובע מכרזים, מי יוכל להפעיל קווים והיכן, כמה אוטובוסים ומתי ייצאו מהתחנה, ומשלם לחברות התחבורה הציבורית כסף על כל קו שיוצא. מדובר כמובן בשיטת ניהול ישנה ולא יעילה, והבזבוז עצום - אוטובוסים רבים נוסעים בכבישים כשהם ריקים מנוסעים, בשעות לעיתים לא רלוונטיות ואף ביישובים מבוססים כלכלית שאף אחד שם בעצם לא משתמש בתחבורה הציבורית. אבל ככה זה כשהכל מתוכנן מלמעלה.
אחת הרעות החולות בהקשר הזה היא ההתנגדות העקבית והמתמשכת של משרד התחבורה לפתוח את התחום לתחרות, הן בין חברות האוטובוסים והן ביצירת תחבורה שיתופית - כמו אובר, ליפט וכדומה - חברות שמאפשרות לאנשים להפוך לנהגי מוניות ולהסיע נוסעים. התוצאה היא שיפור בשירות ולא פחות חשוב, יכולת להשיג מונית בשעות העומס למי שצריך (מה שבישראל נחשב לסיוט). הסיבה שהכל תקוע בישראל היא הלובי של נהגי המוניות - שהפכו לחברי ליכוד ולחצו על ישראל כץ להתנגד לכל רפורמה.
אז נכון, הצעד כעת של משרד התחבורה הוא בקושי התחלה של צעד בכיוון הנכון, אבל לא בנו את רומא ביום אחד, וכדאי לקוות שהשרה מרב מיכאלי תמשיך לפעול בכיוון הנכון ולפתוח את שוק התחבורה הציבורית בישראל.
כעת בכל מקרה, בצעד מעניין של משרד התחבורה בתחום התחבורה הציבורית, המשרד יתיר מעט את הרסן ויאפשר לעיריות להפעיל מוניות שירות. השינוי הוא שהרשויות המקומיות יוכלו לקבוע את מסלולי הקווים ותדירותם, בהתאם לצרכי התושבים, כפי שהם מבינים אותם, מבלי להזדקק למשרדי הממשלה. במסגרת קול קורא שפרסמה הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, הרשות תהיה אחראית לקביעת מסלולי הקווים, לוחות הזמנים שלהם, מועדי ההפעלה, סוג השירות, סדיר או גמיש ושאר מרכיבי השירות, מתוך הכרת צרכי התושבים. הרשות המקומית גם תהיה זו שמפקחת על החברות, ותקבע את מנגנוני ההתחשבנות בינה לבין מפעילי השירות, בהתאם לשיקול דעתה, וללא מעורבות של משרד התחבורה, היא גם תוכל לסבסד מתקציבה את הפעלת השירות.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם מדובר בתחילתו של שינוי מגמה? על פי משרד התחבורה: "מתן אפשרות לרשויות המקומיות להפעיל קווי מוניות שירות מהווה סנונית ראשונה של ביזור סמכויות לרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית ונועדה לאפשר להן מעורבות גבוהה יותר בקביעת הסדרי נסיעה בתחומן".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי הוסיפה: "מדובר בעוד פתרונות ועוד אופציות תחבורה לציבור שלא היו קיימות עד היום. אני קוראת לרשויות להגיש יחד את הבקשות כדי להבטיח לתושבים רשת שירות משותפת, מגוונת ויעילה. המהלך יאפשר למקסם את השירות ואת ההזדמנות ולחזק את התחבורה הציבורית במקומות בהם היא הוזנחה במשך שנים".
- 5.לילי 09/06/2022 08:32הגב לתגובה זומשרד התחבורה מעביר אחריות ומגדיל את ההוצאה העירונית . המשרד גם מצפה שהעיריות יסבסדו את התחבורה הציבורית . אז אולי לא צריך משרד תחבורה .
- 4.ברכה 07/06/2022 16:20הגב לתגובה זואם יסגרו את מרכזי הערים למכוניות פרטיות לטובת תחבורה ציבורית חשמלית , הרבה זמן ועצבים יחסכו , יפחת הצורך במקומות חניה וחניונים וברור שזיהום האוויר ישתפר .
- 3.ג'ק 07/06/2022 16:09הגב לתגובה זואין כמו הובר . חובה להכניס לארץ . זמין מהיר וזול .
- 2.רוב חילוני 07/06/2022 10:21הגב לתגובה זועם מיעוט שקובע............
- 1.איתי 31/05/2022 15:40הגב לתגובה זויחזק את התושבים ברשויות החזקות ויחליש את החלשים. אומר וכו׳ לא פתרון לכלום ויש כבר מחקרים שמבססים את זה. נוסעים ריקים במרכזי ערים וסותמים אותם

התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX במחיר של החל מ- 153,000 ש"ח. ה FX היברידי יצטרף ל 14,400 מדגמי ה FX בנזין וחשמלי שנמכרו עד עתה בישראל.
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל, ובהצלחה גדולה יש לומר (43,000 רכבי צ'רי מתחילת השיווק בסוף שנת 2022), החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX.
מאז תחילת השיווק של ה FX בסוף שנת 2022 נמכרו בישראל כ- 14,400 יחידות, מהן כ- 5500 יחידות מדגם הטורבו בנזין ועוד כ- 8900 מהדגם החשמלי. עתה מצטרף למשפחת ה FX גם הדגם ההיברידי שיכול להתאים לעוד מגוון של לקוחות שנמנעו מהחשמלי מסיבות תפעוליות וביקשו לקבל רכב חסכוני יותר מדגם הבנזין.
ה FX של צ'רי הוא קרוסאובר שתחילת שיווקו בישראל נעשתה בדגם טורבו בנזין, בדומה לצ'רי טיגו 7 וטיגו 8. בהמשך קיבל ה FX גירסה חשמלית צ'רי FX EV. ה FX הוא כאמור קרוסאובר, בסגמנט B-SUV עם מימדים נדיבים יחסית לקטגוריה. האורך הכולל 4.447 מטר, הרוחב 1.824 מטר, והגובה 1.588 מטר. בסיס הגלגלים של ה FX עומד על 2.61 מטר, והוא מהיותר גדולים מבין הקרוסאוברים בסגמנט B.
ה FX ההיברידי עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 143 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. יחד עימו מניע את הרכב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ, המקבל אנרגיה מסוללה בקיבולת 1.8Kwh. ההספק המשולב עומד על 246 כ"ס ומומנט משולב של 34.4 קג"מ. ההספק והמומנט מתורגמים לביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות, בדרך למהירות מקסימלית של 175 קמ"ש.
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צריכת הדלק המשולבת בתקן האירופאי המחמיר WLTP עומדת על 5.3 ליטר ל- 100 ק"מ, כלומר כמעט 19 ק"מ לליטר.

הונגצ'י EHS7 – מבטיח הרבה האם גם מקיים?
ההונגצ'י EHS7 מצטיינת באולם התצוגה עם מפרט טכני מרשים ואבזור נדיב. על הכביש היא פחות מרשימה.
אהבנו: אבזור, סוללה, מרווח פנימי
פחות אהבנו: היגוי, התנהגות כביש, גג פנורמי ללא וילון, צריכת חשמל בפועל, ממשק משתמש
ציון מסכם 3.7 בסולם פולס
בתחילת השנה השיקה קבוצת סמלת את שני הדגמים החדשים של מותג הונגצ'י מבית FAW – המשפחתית EH7 והקרוסאובר EHS7. את הידיעה על תחילת השיווק פרסמנו כאן בביזפורטל וגם רשמנו "...ותהייה יחידה היא לגבי הגג הפנורמי בשמש של אוגוסט". אז אוגוסט הגיע עם גל חום קיצוני, וגם אלינו הגיעה ההונגצ'י EHS7 הקרוסאובר.
הונגצ'י - 'דגל אדום' בסינית, היא מותג הפרימיום של קונצרן FAW הסיני. אני יודע שנמאס לכם לשמוע על מותגים ויצרנים שעד אתמול לא ידענו על קיומם, אבל כן חשוב לדעת שלא מדובר ביצרן קטן אלא בקונצרן שבשנת 2024 ייצר מעל 3.3 מיליון כלי רכב. כלומר לא מדובר בסטארטאפ כזה או אחר, והונגצ'י הוא מותג הייצוא שלו לשווקים מערביים.
תעודת חובה | |
קטגוריה | קרוסאובר – D-SUV |
מימדים (מטר) | אורך 4.925 /רוחב 1.95 /גובה 1.68 /בסיס גלגלים 3.0 |
מספר מושבים | חמישה |
הנעה | חשמלית אחורית ב Core וב LR / חשמלית כפולה בדגם Performance |
הספק ומומנט | 340 כ"ס, 45.9 קג"מ ב Core וב LR / 610 כ"ס ו 77.1 קג"מ ב Performance |
סוללה וטעינה | 85Kwh ב Core / 111Kwh ב LR וב Performance. טעינה AC 11Kw, DC 250Kw |
טווח ותקן | 475 ק"מ ב Core / 600 ק"מ ב LR / 540 ק"מ ב Performance. תקן יצרן |
בטיחות | ציון איבזור בטיחות 7. כרגע ללא מבחן ב EuroNcap |
מחיר | 230.0 אש"ח ל Core, 260.0 אש"ח ל LR, ו- 290.0 אש"ח ל Performance |
עיצוב חיצוני ופנימי
העיצוב החיצוני של ההונגצ'י EHS7 מעט שונה ממה שהתרגלנו לקבל היום, בעיקר מהמזרח. החזית אטומה, עם יחידות תאורה ראשיות שממש נבלעות בתוך הפגוש של רכב המבחן שבצבע שחור. בצבעים האחרים של הרכב, ובעיקר בלבן הן משמעותית יותר בולטות. פס כרום בולט במרכז החזית נמתח לאחור על מכסה המנוע, כשמרכזו בצבע אדום (דגל אדום או לא דגל אדום). ידיות הדלתות שקועות, ומאחור שוב סידור תאורה מעט שונה, עם יחידות תאורה אחוריות שמזכירות לי בומרנג, ומחוברות ביניהם עם תאורת לד אדומה. עד רגע זה אני לא יודע אם אני אוהב את העיצוב או לא, ואולי דווקא מה שמפריע לי הוא הצבע השחור.