אבסורד הפנסיה -יש רגע שבו אתם הופכים לשבויים

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של Bizportal, בודק את יכולת הניוד של החוסך הפנסיוני עת הגיע לגיל פרישה
ירון שמיר | (3)

אם נסתכל על שוק הפנסיה המקיפה בשנים האחרונות, אחת התופעות שיבלטו ביותר לעין הינה הירידה המתמדת בדמי הניהול. מודעות הציבור שעלתה, מודעות המעסיקים ומודעות העובד הפשוט לדמי הניהול בפנסיה שלו גבוהים היום יותר מתמיד, ועל כן ניתן לאמר שמגמה זו של ירידה בדמי הניהול כנראה ותימשך.

אם נסתכל על קרן הפנסיה הגדולה ביותר, מבטחים, נראה כי דמי הניהול מההפקדות עומדים היום בממוצע על כ-3.38%, כאשר דמי הניהול המקסימלים הם 6%. דמי הניהול מהצבירה עומדים בממוצע על 0.29% עם דמי הניהול מקסימלים שעומדים על 0.5% (מתוך נתוני פנסיה נט).

אבל הנחה זו נעלמת עם הגיע החוסך לגיל הפנסיה ומבקש לנצל את הכספים העומדים לרשותו. ולמה זה קורה? מכיון שיכולת קבלת ההחלטות של הפנסיונר בפוטנציה שואפת כמעט לאפס. בעולם שקוף ופתוח לתחרות דווקא כשהחוסך צבר את מירב נכסיו הפנסיונים, הגופים המשלמים מתגייסים ומנהלים תחרות לניהול כספי הפנסיה. אבל בעולם הפנסיוני כפי שהוא היום - התחרות כמעט ואינה קיימת.

בעקבות גובה הריבית השורר במשק ניוד לקרן פנסיה אחרת כמעט ואינו בא בחשבון בשל העובדה כי ניוד ויציאה מידית לפנסיה גורמים לגרעון לכל עמיתי הפנסיה, ועל כן נמנעות קרנות הפנסיה החדשות היום מלקבל מבוטחים המעונינים בפנסיה מיידית.

חברות הביטוח המבטיחות תוחלת חיים גם היום למבוטחים מעל גיל 60, אינן מוכנות להתפשר על דמי הניהול ובזה למעשה מסתיימות האלטרנטיבות של החוסך. פעמים רבות גם לא ברור לפנסיונר כי דמי הניהול שלו עלו. זו עובדה, כי בניגוד לחוסך בשוטף, נתונים אלו אינם שקופים לו והם משתקפים רק בגובה הקיצבה שנקבעה לו.

בניגוד להגיון הדורש התפתחות שוק משוכלל של קיצבאות בפרישה אשר יתחרה על דמי ניהול, מסלולי קיצבאות מיוחדים ומסלולים לאוכלוסיות מיוחדות (למה לדוגמא שמקדם קיצבה לאדם בריא יהיה זהה למקדם קיצבה לאדם חולה?) נוצר שוק מנוון אשר התוצרים בו זהים ואינם מגוונים ודמי הניהול בו זהים ומקסימלים.

בעיה נוספת, שברגע שלקוח התחיל לקבל פנסיה הוא למעשה הופך להיות לקוח "שבוי" ואינו יכול לנייד את כספיו. לפני כשבועיים הוציאה הממונה על שוק ההון חוזר הדן בדמי הניהול לפנסיונרים בקרנות פנסיה חדשות. אין ספק שמדובר על צעד ראשון וחשוב בנסיון לשכלל את שוק הקיצבאות ושוק הפרישה - כל זאת על מנת ליצור תחרות ולהעניק מוצר טוב יותר ונכון ללקוח.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    איציק 03/06/2014 19:12
    הגב לתגובה זו
    כשיפסיקו להאמין בה- מסכנים מי שנכנסו אחרונים
  • 2.
    siryusgo 03/06/2014 11:14
    הגב לתגובה זו
    פנסיה: אין אפשרות לחבר את כל הפנסיות שפתחו לנו לחיסכון יחיד ביטוח מנהלים: אי אפשר לפדות את כל הסכום לפי מס שולי, ולברוח מביטוח מבזה, עם מנכל מושחת המעסיקים עושים מה שהם רוצים וגם הסוכן ביטוח
  • 1.
    חזי 03/06/2014 10:40
    הגב לתגובה זו
    בפנסיה אני שבוי ואולי אני ויורשי אראה חלק קטן מהכסף שהפקרתי אצלם לעומת זאת בגמל כל מה שחסכתי שלי
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.