משפט: דיסקונט ישלם קנס על חסימת חשבון עסקי
בנק דיסקונט עשה שימוש אגרסיבי בכוחו, כאשר חסם את חשבונו האישי של לקוח ותיק של הבנק, עצר את כרטיסי האשראי והחרים את פנקסי הצ'קים שלו, וכל זאת באופן מיידי וללא שום אזהרה. כך עולה מפס"ד שנתנה שופטת בית משפט השלום בת"א, נורית רביב.
השופטת קבעה, כי הבנק היה חייב להיות מודע לכך שהוא מותיר את הלקוח ומשפחתו ללא שום אמצעי מחייה. לדבריה, התנהלות הבנק היתה כוחנית ופוגענית למעלה מהמידה, במיוחד כשמדובר בלקוח ותיק שפעילותו העסקית מתנהלת בבנק באותה מתכונת קבועה במשך שני עשורים. השופטת קבעה כי על הבנק לפצותו בסך של 50 אלף שקל כולל ריבית והצמדה, בשל הנזק שנגרם לו מהתנהלות הבנק.
פסה"ד ניתן במסגרת תביעה שהגישה חברה קבלנית בשם, "חיים צור בנייה" ובעליה חיים ורעיה צור נגד בנק דיסקונט. התובעים טענו בין היתר, באמצעות עו"ד דוד עמיחי, כי הבנק גבה מהם ריביות חריגות שלא כדין. התובעים הסתמכו בתביעתם על חוות דעת של חברת הייעוץ הכלכלי "שגיא חישובי ריבית".
התובעים טענו, כי רק בעקבות הפנייה לשגיא הם גילו, כי הבנק חייבם בריביות גבוהות הנהוגות בחשבונות חח"ד רגילים, במקום לחייבם בריביות נמוכות יותר הנהוגות בעסקאות של ליווי בנייה ובליווי פיננסי.
השופטת פסקה בהחלטה תקדימית, כי למרות שלא נחתם הסכם ליווי בנייה בין הצדדים, ישלם הבנק ללקוחות פיצוי בגין הריבית החריגה שנגבתה ממנו. לדברי השופטת, הבנק היה צריך לשקול גם את האינטרס של הלקוח (שסמך על הבנק "בעיניים עצומות") ולהציע לו לחתום על הסכם ליווי בניה בתנאים מועדפים. היא ציינה כי הבנק משמש כספק אשראי בלעדי ל-6 פרוייקטים של התובעים במשך 15 שנים ומקבל באופן רציף בטחונות מתאימים מהלקוח.
השופטת קיבלה את חוו"ד שגיא לגבי הריבית החריגה ולגבי צבירת הריבית המואצת בהלוואות "און קול" וקבעה כי על הבנק להשיב ללקוח את כל הריבית החריגה העודפת שנגבתה ממנו במהלך הפרוייקט כולו, כולל ריבית והצמדה, ובנוסף לפיצוי בסך 50 אלף שקל. כמו כן חוייב הבנק לשלם ללקוח מחצית מסכום האגרה, וכן 7,500 שכר טרחה לעו"ד.