אלברט בורלא פייזר
צילום: רויטרס

פייזר בבעיה - הקורונה נבלמת והכנסות יורדות; הפתרון: מעלים מחירים

פייזר מוכרת בקצב של 100 מיליארד דולר כשחיסוני הקורונה לצד התרופה מהווים מחצית מהמכירות; בשנה הבאה המכירות של החיסונים יירדו דרמטית - פייזר מתכוונת להעלות את המחיר במאות אחוזים

פייזר, אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם, נהנתה בשנתיים האחרונות ממכירות הולכות ועולות של החיסון שלה לקורונה. אבל, המגפה כבר מתכווצת ברוב העולם, והמכירות בשנה הבאה ירדו. הבעיה – פייזר לא תוכל לעמוד בתחזיות ההכנסות והרווח. וזה הרי מה שחשוב בארה"ב – תחזיות, הכנסות, רווח ובעיקר מחיר המניה.  אז מה עושים? מעלים מחירים.

 

פייזר נערכת להעלאה דרמטית של מאות אחוזים במחירי החיסונים – למעל 100 דולר כשהיום זה כ-30 דולר.  העלאת המחירים תהיה בתחילת השנה הבאה עם סיום העסקה עם הממשל האמריקאי, אבל יהיו עליות מחירים בכל העולם במקביל לסיום העסקאות הקודמות מול המדינות.

 

באותה הבעיה נמצאת כנראה מודרנה, החברה השנייה בגודלה בשוק חיסוני הקורונה. גם היא צפויה להעלות את מחירי החיסונים שלה.

בפייזר ידעו שחיסוני הקוורנה יספקו הכנסות ורווחים מאוד גבוהים בתחילת הדרך ובהמשך זה ייפחת. הכל היה ידוע מראש, כך שלא ברור איך הם עלולים לאכזב בציפיות, אלא אם מלכתחילה הציפיות היו גבוהות מדי.

 

בפייזר גם מתכוננים לירידה הצפויה במכירות החיסונים. הם נמצאים במסע רכישות גדול של חברות ופעילויות כדי לייצר מנועי צמיחה עתידיים.  פייזר רכשה לאחרונה את חברת Global Blood T בתמורה ל-5 מיליארד דולר.

חברת GBT מפתחת מספר תרופות כשהמרכזית היא תרופה בשם Oxbryta למחלת אנמיה חרמשית. באנמיה חרמשית ההמוגלובין בגוף החולה אינו תקין, וזה גורם לתאי הדם האדומים להיות נוקשים ולקבל צורת חרמש

לפני כחמישה חודשים רכשה פייזר את חברת Biohaven Pharmaceutical Holding  בתמורה ל-11.7 מיליארד דולר וכן רכשה את ReViral תמורת 525 מיליון דולר. בתחילת השנה השלימה את רכישת Arena Pharmaceuticals תמורת 5.4 מיליארד דולר.

למעשה, פייזר השתמשה במעל 20 מיליארד דולר מהרווחים שלה כדי לקנות מנועי צמיחה. השאלה אם זה יקזז את מכירות החיסונים. ככל הנראה לא במהרה.

 קצב המכירות של פייזר השנה הוא 100 מיליארד דולר ומכירות החיסונים והתרופה לקורונה מחצית מזה – כ-50 מיליארד דולר.  הרווחים מסתכמים בכ-34-36 מיליארד דולר. אבל, המכירות בשנה הבאה צפויות להערכת האנליסטים להסתכם ב-79 מיליארד דולר מתוכם מתחת ל-30 מיליארד דולר מכירות של חיסוני קורונה ותרופת הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    666 25/10/2022 14:32
    הגב לתגובה זו
    הקורונה זה הבלוף של ה122 בורלאה צריך לקבל במתת חסד
  • 9.
    אוס 24/10/2022 09:57
    הגב לתגובה זו
    דום לב ממוצרים שלהם כבר ראינו, שיחזרו לדום בולבולים
  • 8.
    ראובן ש. 23/10/2022 22:42
    הגב לתגובה זו
    מלא מתים , מתו ועוד ימותו בהמשך ויחלו בהמשך מי זריקות המוות והחולי שלהם.
  • 7.
    אילת 23/10/2022 19:40
    הגב לתגובה זו
    די מספיק. הרויחו מיליארדים. עשו נזקים ללא מעט אנשים. אפשר לסגור את הבסטה ולצאת לפנסיה ולהפסיק להטריד עם השיווק האגרסיבי שלהם
  • 6.
    שי.ע 21/10/2022 16:11
    הגב לתגובה זו
    מתחסנים
  • 5.
    זה מתואם מול ביבי ? (ל"ת)
    אני רק שאלה 21/10/2022 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבי 21/10/2022 14:49
    הגב לתגובה זו
    אתה יכול לעלות מחיר של מוצר כשיש לך בלעדיות או כאשר המוצר שלך מבוקש ברמות מטורפות במקרה של פייזר יש גם חברות אחרות והביקוש יורד. במקרה הזה העלאה של המחיר רק תקטין יותר את הביקוש ואת ההכנסות
  • 3.
    8 21/10/2022 14:30
    הגב לתגובה זו
    לשחד כמה ערוצי טלויזיה וכמה פוליטיקאים, והעסקים ישגשגו.
  • 2.
    אין להם זכות קיום זאת לא רפואה (ל"ת)
    נתן 21/10/2022 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא לדאוג עוד מעט ביבי יסגור להם עוד .. (ל"ת)
    ב.ב 21/10/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.