טסלה
צילום: טסלה

האם תור הזהב של טסלה ואילון מאסק בסין הגיע לסיומו?

יצרנית הרכבים שקיבלה מהרגולטורים הסיניים לא מעט מתנות, זוכה לקיטונות של ביקורת בחודשים האחרונים בשל תקלות ברכבים שמיוצרים במפעלי החברה בסין. עכשיו 5 סוכנויות ממשלתיות בודקות את החברה וזה יכול לעלות לה ביוקר
ארז ליבנה | (17)

אילון מאסק הפך בשנה שעברה לכוכב בסין. למה? הוא רקד על הבמה בעת השקת מודל ה-3 של טסלה TESLA INC (TSLA) במדינה המאוכלסת בעולם, מה שהפך לסרטון ויראלי בווייבו, המקבילה הסינית של פייסבוק (FB). אבל לפני שהפך ליקיר העם הסיני, מאסק, האיש העשיר בעולם, כבר היה כוכב אצל האליטה במדינה. עד כדי כך, שראש הממשלה הסיני, לי קקיאנג, רצה להעניק לו גרין קארד ולהפוך אותו לכמעט אזרח. כבוד אדום במיטבו.

 

מאסק השקיע לא מעט מאמצים לחדור לסין, והסינים רק חיכו לו. אמנם טסלה שם כבר מ-2013, אבל מערכת היחסים בין מאסק לסינים רק הלכה והעמיקה. כמה רצו הסינים בבואו של מאסק? בניגוד לכל יזם אחר שמגיע לסין ונאלץ לחתום על שותפויות עם חברות מקומיות, טסלה קיבלה אישור לפתוח מפעל ענק לגמרי לבדה בשנגחאי. תקדים שאין שני לו.

 

זה השתלם גם לסינים. טסלה היא קטליזטור לשוק הרכבים החשמליים בסין, השוק הגדול והצומח ביותר בעולם בתחום ה-EV, הודות לזיהום האוויר הכבד בערי הענק הסיניות שהוביל את הרשויות לצאת במדיניות של 0% עקבות פחמן עד 2060. בעקבות החלום הטסלאי, קמו לא מעט מתחרות סיניות בתחום, בהן NIO (יNIO) ואקספנג (XPEV), שהן רק 2 מהשמות היותר מוכרים למשקיעים; אבל יש עוד שרוצות להתחרות בטסלה.

 

ב-2019 נפתח המפעל של טסלה בקול תרועה רמה ובינתיים זה משתלם גם למאסק. טסלה מכרה למעלה מ-134 אלף מכוניות ב-2020, בשווי של 6.6 מיליארד דולר, כלומר השוק הסיני מהווה 21% מכל הכנסותיה בשנה שעברה. זה גם אמור לגדול, ככל שהשוק הצעיר של רכבים חשמליים ימשיך לצבור תאוצה.

 

כעת מגיעות החריקות הראשונות בגלגליה המשומנים של טסלה בסין. בשבועות האחרונים יש טענות לאיכות ייצור נמוכה של הרכבים המיוצרים במפעל בשנגחאי, שהוביל גם להאצה עצמית של הרכבים ואף לשריפות במצברים.

 

בסרטון שפגע בחברה מאד, נראה עובד טסלה בסין כשהוא אומר ללקוח שייתכן ועלייה במתח של חברת החשמל הביא לשריפה במכוניתו. בחברה טענו כי הווידאו ערוך במגמתיות, כשהעובד לטענתם נתן מספר סיבות לשריפה, אבל החברה התנצלה בכל מקרה.

 

השבוע פורסם בסין כי 5 סוכנויות ממשלתיות בודקות את התנהלות החברה ואת פרקטיקות העבודה במפעל בסין, וזאת במטרה לבדוק האם החברה עברה על החוק וניסתה לחסוך בעלויות על חשבון בטיחות הנהגים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"נבדוק לעומק את הטענות לחסרונות ונחזק משמעותית את הביקורת הפנימית שלנו", מסרה טסלה בהודעה לעיתונות בעקבות הפרסום על החקירות. "אנחנו נעמוד בכל החוקים והתקנות הסיניים ותמיד נכבד את זכויות הצרכן ונתרום בצורה טובה יותר להתפתחות הבריאה של שוק הרכבים החשמליים החדש בסין", הוסיפו.

 

האנליסט דן אייבס מוודבוש, אומר כי טסלה ומאסק צריכים להיזהר. "זה מדרון חלקלק עבור מאסק", אמר אייבס לרשת CNN. "הוא בנה שם מערכות יחסים חזקות מאוד, אבל עליו לשחק יפה בארגז החול הסיני", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    הסיני 11/02/2021 22:18
    הגב לתגובה זו
    והון זר, וכעבןר זמן מה להבריח את המשקיעים הזרים ולהשאר עם המפעל והטכנולוגיה בידיים סיניות.
  • 14.
    דני 11/02/2021 15:00
    הגב לתגובה זו
    וול סטריט מתכוונים להחזיר על מה שהוא עושה להם. להוריד לו את המניה.
  • 13.
    כתבה מגמתית שלמיבואני רכב מקומיים נגד טסלה (ל"ת)
    בין השורות 11/02/2021 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ברור שטסלה תוגבל בסין .העדיפות למקומיים (ל"ת)
    איל 11/02/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יהווית 11/02/2021 09:16
    הגב לתגובה זו
    הפגיעה של הסינים קשה
  • 10.
    דרשן 11/02/2021 08:30
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה היה גובה הבונוס שקיבלו בזמנו מנהלי הפועלים על העיסקה?
  • 9.
    רוני 11/02/2021 07:15
    הגב לתגובה זו
    הכל מכוון על מנת להוריד את הערך של טסלה, ובסוף הם (הסינים) יקנו את טסלה במחיר רצפה.
  • 8.
    קיתונות (ל"ת)
    שם 11/02/2021 06:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יעקב 11/02/2021 05:48
    הגב לתגובה זו
    היחצנים של היבואנים פולים כל טיפת מידע שלילי על טסלה. זה היה צפוי אבל זה לא יעזור לאף אחד.
  • 6.
    מני 10/02/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
    ביי ביי אילון
  • 5.
    עובר ושב 10/02/2021 22:21
    הגב לתגובה זו
    קודם נותנים לך להיכנס פתאום מתחילות כל מיני בעיות עושים לך את המוות עד שאתה עוזב אבל הם כבר גנבו את כל הידע שפותח זה היה המטרה הראשית, כל כך הרבה חברות נפלו שם על התרגיל הזה, הם רוצים להיות בראש זה לא אלון מאסק נגד חברת מכוניות חשמלית אלה שזה מלכודת דבש לגניבת ידע
  • נכון. מפתיע שמאסק נפל לבור הזה (ל"ת)
    בן 10/02/2021 23:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    n 10/02/2021 21:42
    הגב לתגובה זו
    המערב יהיו קטלניות
  • 3.
    חחחחחח אתה חזק בשורט על טסלה, אה? חחחחחח (ל"ת)
    טסלאי 10/02/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק מזומן 10/02/2021 20:50
    הגב לתגובה זו
    הם יעלו את קרנה של טסלה ואחר כך יפילו אותה אפיים ארצה אחרי שהכושי עשה את שלו הוא יכול ללכת .המתחרים הסינים יקבלו את נתח השוק ואין פוצה פה.
  • 1.
    יהווית 10/02/2021 19:43
    הגב לתגובה זו
    ברוך השם משהצלחתי לברוח
  • נתראה בעוד 6 חודשים (ל"ת)
    אביהו 12/02/2021 07:55
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.