טסלה
צילום: טסלה

האם תור הזהב של טסלה ואילון מאסק בסין הגיע לסיומו?

יצרנית הרכבים שקיבלה מהרגולטורים הסיניים לא מעט מתנות, זוכה לקיטונות של ביקורת בחודשים האחרונים בשל תקלות ברכבים שמיוצרים במפעלי החברה בסין. עכשיו 5 סוכנויות ממשלתיות בודקות את החברה וזה יכול לעלות לה ביוקר
ארז ליבנה | (17)

אילון מאסק הפך בשנה שעברה לכוכב בסין. למה? הוא רקד על הבמה בעת השקת מודל ה-3 של טסלה TESLA INC (TSLA) במדינה המאוכלסת בעולם, מה שהפך לסרטון ויראלי בווייבו, המקבילה הסינית של פייסבוק (FB). אבל לפני שהפך ליקיר העם הסיני, מאסק, האיש העשיר בעולם, כבר היה כוכב אצל האליטה במדינה. עד כדי כך, שראש הממשלה הסיני, לי קקיאנג, רצה להעניק לו גרין קארד ולהפוך אותו לכמעט אזרח. כבוד אדום במיטבו.

 

מאסק השקיע לא מעט מאמצים לחדור לסין, והסינים רק חיכו לו. אמנם טסלה שם כבר מ-2013, אבל מערכת היחסים בין מאסק לסינים רק הלכה והעמיקה. כמה רצו הסינים בבואו של מאסק? בניגוד לכל יזם אחר שמגיע לסין ונאלץ לחתום על שותפויות עם חברות מקומיות, טסלה קיבלה אישור לפתוח מפעל ענק לגמרי לבדה בשנגחאי. תקדים שאין שני לו.

 

זה השתלם גם לסינים. טסלה היא קטליזטור לשוק הרכבים החשמליים בסין, השוק הגדול והצומח ביותר בעולם בתחום ה-EV, הודות לזיהום האוויר הכבד בערי הענק הסיניות שהוביל את הרשויות לצאת במדיניות של 0% עקבות פחמן עד 2060. בעקבות החלום הטסלאי, קמו לא מעט מתחרות סיניות בתחום, בהן NIO (יNIO) ואקספנג (XPEV), שהן רק 2 מהשמות היותר מוכרים למשקיעים; אבל יש עוד שרוצות להתחרות בטסלה.

 

ב-2019 נפתח המפעל של טסלה בקול תרועה רמה ובינתיים זה משתלם גם למאסק. טסלה מכרה למעלה מ-134 אלף מכוניות ב-2020, בשווי של 6.6 מיליארד דולר, כלומר השוק הסיני מהווה 21% מכל הכנסותיה בשנה שעברה. זה גם אמור לגדול, ככל שהשוק הצעיר של רכבים חשמליים ימשיך לצבור תאוצה.

 

כעת מגיעות החריקות הראשונות בגלגליה המשומנים של טסלה בסין. בשבועות האחרונים יש טענות לאיכות ייצור נמוכה של הרכבים המיוצרים במפעל בשנגחאי, שהוביל גם להאצה עצמית של הרכבים ואף לשריפות במצברים.

 

בסרטון שפגע בחברה מאד, נראה עובד טסלה בסין כשהוא אומר ללקוח שייתכן ועלייה במתח של חברת החשמל הביא לשריפה במכוניתו. בחברה טענו כי הווידאו ערוך במגמתיות, כשהעובד לטענתם נתן מספר סיבות לשריפה, אבל החברה התנצלה בכל מקרה.

 

השבוע פורסם בסין כי 5 סוכנויות ממשלתיות בודקות את התנהלות החברה ואת פרקטיקות העבודה במפעל בסין, וזאת במטרה לבדוק האם החברה עברה על החוק וניסתה לחסוך בעלויות על חשבון בטיחות הנהגים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"נבדוק לעומק את הטענות לחסרונות ונחזק משמעותית את הביקורת הפנימית שלנו", מסרה טסלה בהודעה לעיתונות בעקבות הפרסום על החקירות. "אנחנו נעמוד בכל החוקים והתקנות הסיניים ותמיד נכבד את זכויות הצרכן ונתרום בצורה טובה יותר להתפתחות הבריאה של שוק הרכבים החשמליים החדש בסין", הוסיפו.

 

האנליסט דן אייבס מוודבוש, אומר כי טסלה ומאסק צריכים להיזהר. "זה מדרון חלקלק עבור מאסק", אמר אייבס לרשת CNN. "הוא בנה שם מערכות יחסים חזקות מאוד, אבל עליו לשחק יפה בארגז החול הסיני", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    הסיני 11/02/2021 22:18
    הגב לתגובה זו
    והון זר, וכעבןר זמן מה להבריח את המשקיעים הזרים ולהשאר עם המפעל והטכנולוגיה בידיים סיניות.
  • 14.
    דני 11/02/2021 15:00
    הגב לתגובה זו
    וול סטריט מתכוונים להחזיר על מה שהוא עושה להם. להוריד לו את המניה.
  • 13.
    כתבה מגמתית שלמיבואני רכב מקומיים נגד טסלה (ל"ת)
    בין השורות 11/02/2021 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ברור שטסלה תוגבל בסין .העדיפות למקומיים (ל"ת)
    איל 11/02/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יהווית 11/02/2021 09:16
    הגב לתגובה זו
    הפגיעה של הסינים קשה
  • 10.
    דרשן 11/02/2021 08:30
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה היה גובה הבונוס שקיבלו בזמנו מנהלי הפועלים על העיסקה?
  • 9.
    רוני 11/02/2021 07:15
    הגב לתגובה זו
    הכל מכוון על מנת להוריד את הערך של טסלה, ובסוף הם (הסינים) יקנו את טסלה במחיר רצפה.
  • 8.
    קיתונות (ל"ת)
    שם 11/02/2021 06:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יעקב 11/02/2021 05:48
    הגב לתגובה זו
    היחצנים של היבואנים פולים כל טיפת מידע שלילי על טסלה. זה היה צפוי אבל זה לא יעזור לאף אחד.
  • 6.
    מני 10/02/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
    ביי ביי אילון
  • 5.
    עובר ושב 10/02/2021 22:21
    הגב לתגובה זו
    קודם נותנים לך להיכנס פתאום מתחילות כל מיני בעיות עושים לך את המוות עד שאתה עוזב אבל הם כבר גנבו את כל הידע שפותח זה היה המטרה הראשית, כל כך הרבה חברות נפלו שם על התרגיל הזה, הם רוצים להיות בראש זה לא אלון מאסק נגד חברת מכוניות חשמלית אלה שזה מלכודת דבש לגניבת ידע
  • נכון. מפתיע שמאסק נפל לבור הזה (ל"ת)
    בן 10/02/2021 23:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    n 10/02/2021 21:42
    הגב לתגובה זו
    המערב יהיו קטלניות
  • 3.
    חחחחחח אתה חזק בשורט על טסלה, אה? חחחחחח (ל"ת)
    טסלאי 10/02/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק מזומן 10/02/2021 20:50
    הגב לתגובה זו
    הם יעלו את קרנה של טסלה ואחר כך יפילו אותה אפיים ארצה אחרי שהכושי עשה את שלו הוא יכול ללכת .המתחרים הסינים יקבלו את נתח השוק ואין פוצה פה.
  • 1.
    יהווית 10/02/2021 19:43
    הגב לתגובה זו
    ברוך השם משהצלחתי לברוח
  • נתראה בעוד 6 חודשים (ל"ת)
    אביהו 12/02/2021 07:55
    הגב לתגובה זו
טראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AIטראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AI

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע

אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?

מנדי הניג |

גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן. 

מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.

אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.

הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של 2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.

הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?

על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק 10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
וול סטריט

וול סטריט פתחה בירוק; אופנדור מזנקת ב-12%, צים קופצת ב-8%

ה"שבוע של פאוול" נפתח ברגל ימין, בינתיים - המדדים מטפסים עד 0.5% בהובלת הנאסד״ק כשהמשקיעים דרוכים לקראת יום רביעי ופרסום החלטת הריבית; חקירה בסין לוחצת על אנבידיה ומניות השבבים, טסלה מקבלת תמיכה מרכישות עצמיות של מאסק ומטפסת

מערכת ביזפורטל |

וול סטריט נפתחת ירוק. האופטימיות כאן אבל היא זהירה. הדאו מוסיף 0.1%, ה-S&P 500 מטפס בכ-0.3%, הנאסד"ק קופץ ב-0.5%. עיניי המשקיעים מופנות ליום רביעי, במה שצפוי להיות ההתחלה של הפיבוט במדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי הפדרלי.

אקורד הסיום שבוע שעבר היה עליז. הנאסד"ק סגר בשיא כל הזמנים עם עלייה שבועית של 2% שבוע שני ברציפות של עליות, כשה- S&P 500 הוסיף 1.6% ורשם את הביצוע השבועי הטוב ביותר מאז אוגוסט, גם הדאו ג'ונס סיים את השבוע שעבר בטריטוריה חיובית לראשונה מזה שלושה שבועות.

העליות בשבוע שעבר לא היו  בחלל ריק, הם הגיעו אחרי נתוני מאקרו "חיוביים". שוק עבודה חלש ואינפלציה מתונה יחסית. החיוביים במרכאות כי זה מה שמחזק את ההערכה בשוק שהפד יבחר להפחית את הריבית לפחות ברבע אחוז. אם נסתכל על ה-FedWatch של CME, ההסתברות להפחתה של 0.25% כבר מטפסת ל-96%, כשיש כאלה שאפילו נוטים להמר על סיכוי של 3.6% שהפד' יהיה יותר אגרסיבי ויוריד חצי אחוז. כך או כך כל השוק תמים דעים שהפד' הולך לפתוח את החגורה. אבל אתם יודעים, כאן גם טמון הסיכון, כי כשכולם בטוחים ב-100% שמשהו צריך לקרות, כל שינוי בתוכניות יכול לגרום לתגובת שרשרת.

בינתיים, המשקיעים ממתינים גם לפרסום מדד מנהלי הרכש של ניו יורק כשהקונצנזוס עומד על 4.5 נקודות בלבד, ירידה משמעותית לעומת 11.9 בקריאה הקודמת. בנוסף לזה, המשקיעים מחכים לחדשות מוושינגטון, שם ממתינים לראות אם סטיבן מירן יושבע לתפקיד נגיד הפד עוד לפני ישיבת ה-FOMC הקרובה. הציפייה להפחתת ריבית מוסיפה רוח גבית לשוק, שנמצא עדיין בתוך ה-AI מאניה, כמו שכבר נוהגים לכנות את זה מעבר לים. ההתלהבות מהפיכת הבינה המלאכותית לא נרגעת אבל יש עננה מסוימת של סיכונים כלכליים שנובעים בעיקר מהחרפת המתיחות מול סין שהיא אחד משווקי ה-AI הגדולים בעולם וגם מכוונת להתחרות בו עם השחקניות האמריקאיות.


זווית מעניינת: בשלוש השנים האחרונות שוק המניות האמריקאי רשם עליות חדות. מאז השפל של אוקטובר 2022 עלה מדד S&P 500 בכ-88%, והפך לאחד מעשרת מחזורי השוק השוריים הארוכים מאז 1932. לצד העליות הגיעו גם ספקות. באפריל האחרון למשל, ברקע הצגת תכנית המכסים הרחבה של ממשל טראמפ, צלל הנאסדק ביותר מ-20% מהשיא, ונכנס טכנית לשוק דובי, אך ההתאוששות הייתה מהירה, ושוב הוכח עד כמה קשה לתזמן את הסוף של מחזור שורי - באופנהיימר סבורים כי כל עוד ההובלה נשארת בידי מניות מחזוריות ובעלות מומנטום חזק וללא סימני אזהרה קלאסיים, אין צורך להספיד את המחזור השורי רק כי הוא ארוך - שוק שורי לא מת מזקנה: וול סטריט ממשיכה לשעוט, ומה עם ישראל?