כלכלית ירושלים: עניין של השקפת עולם
ירידות המחירים האחרונות במניית כלכלית ירושלים מחייבות לשוב ולנתח אותה. בסופו של דבר, דרכה של המניה לצמרת לא התחיל אתמול וגם לא שלשום.
מדובר במנייה שהספיקה, כרבות אחרות, לבנות מגמת עלייה ארוכת טווח, עוצמתית ומבוססת והסיכויים ולפיה היא תסתיים בחטף אינם גבוהים. אלא שהפוקוס מצוי כעת על טווח הזמן הבינוני. זה המכיל בתוכו את השבועות האחרונים שהיו, בלשון המעטה, בלתי נעימים למשקיעים שביצעו רכישות.
כעת, בעוד המניה נגררת מטה, עולה על הפרק הסוגיה הבאה: האם תם ונשלם פרק העליות ורמת השיא אליה העפילה המניה לפני ימים מספר היא השיא האחרון.
המענה לסוגיה זו עובר דרך ההתנהלות ארוכת הטווח. הפתרונים כמעט אף פעם לא מצויים מתחת לאף או בטווח המיידי. כמו שאינך מביט בתמונה מטווח אפס, כך אינך יכול לראות את מלוא הפרטים בהתבוננות בגרף קצר.
מספר פרמטרים שופכים אור על התמונה וממלאים את הפאזל בלא מעט חלקים. ראשית יש לשים לב לעובדה הבסיסית ולפיה המגמה הראשית, זו שהחלה בתחילת 2003 היא מגמת עלייה ברורה. יש לשים לב לעובדה ולפיה בשלוש השנים האחרונות, עברה המניה לא מעט תיקונים טכניים, חלקם בני חודשים מספר, ובאף לא אחד מהם היה הכוח לבלום את המגמה הראשית.
התוצאה הסופית הייתה גל עליות נוסף וכיבוש פסגות גבוהות יותר. המרכיב השני הוא מרכיב המחזורים. כאן אפשר לראות שלאורכה של המגמה הראשית, בכל פעם שהמניה העפילה לשיא חדש, וזה לווה בעלייה ברורה בהיקפי הפעילות, לא היה השיא הזה בבחינת השיא האחרון בהחלט.
וגם כעת, כאשר מביטים בפרטים, מגיעים למסקנה שאין שוני בהתנהלותה של המניה. ההגעה לשיא היסטורי במחיר של 41.86 שקלים למניה, לווה בעלייה ברורה בהיקפי הפעילות. השילוב האמור, מעלה מהותית את הסבירות ולפיה פסגה זו אינה האחרונה וכי כל נסיגה באשר היא תהיה בדיוק כקודמותיה. נסיגות זמניות לשם עלייה נוספת בואכה שיא חדש.
התיקון הטכני
מסקנה זו ממקמת את הירידות האחרונות במרכז הבמה ומתייגת אותן כתיקון טכני. ירידות המחירים האחרונות מצטיירות כתיקון טכני למהלך העליות הרציף שהחל ברמת 25.32 שקלים למניה ותם ברמת 41.86 שקלים למניה. אורכו של המהלך הוא 16.54 שקלים ולכן, יעדי התיקון מצויים בטווח שבין 35.5 – 31.6 שקלים למניה.
רצועה זו כוללת לא רק את החיתוכים המפורסמים של פיבונאצ'י אלא גם רמות תמיכה בעלות עוצמה לא מבוטלת. ההערכה היא שכוח משולב זה יטה לבלום את התדרדרות המניה לפחות פעם אחת ולפרק זמן ממושך יחסית.
סיכום
ירידות מחירים הן עניין של תפיסה. עבור חלק מהמשקיעים מדובר במשבר ועבור חלק מהמשקיעים מדובר בהזדמנות. עניין של השקפת עולם. ובשורה התחתונה שמעניינת אותנו – עניין של תשואה.
הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".