מתמתנות העליות בבורסה; כיל קופצת ב-3.13%

ת"א 25 עולה ב-0.48%, ת"א 100 מתרומם ב-0.54%, התל טק מוסיף 0.51% ומדד הבנקים מטפס ב-0.73%. טבע עולה ב-0.69%, הפועלים ולאומי מוסיפות 1.04% ו-1.14% בהתאמה, ונייס משילה 1.7%
דרור איטח |

לאחר פתיחה חזקה של הבורסה המקומית, מתמתנים בצהרים היום המדדים העיקריים. לאחר שלושה ימי עליות רצופים שומרת עדיין הבורסה על המומנטום החיובי כשיא ממשיכה לקבל גיבוי בצורת מחזורי מסחר ערים במיוחד, שמסתכמים לפי שעה בכ-800 מיליון שקל.

מדד ת"א 25 עולה ב-0.48% לרמת 848.02 נקודות, מדד ת"א 100 מתרומם ב-0.54% לרמת 854.67 נקודות, מדד התל טק מוסיף 0.51% לרמת 423.15 הנקודות, ומדד הבנקים מטפס ב-0.73%.

מניות טבע עולות בכ-0.69%. בבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה מעריכים כי מניית החבר נסחרת בדיסקאונט של כ-15% על שוויה. לדברי בית ההשקעות, למרות העליות בחודשים האחרונים ובכל שנת 2005, יש עדיין מקום לעליות בשנת 2006. האנליסטית יסכה ארז מעריכה, כי טבע "נכנסת לאחת השנים הטובות ביותר שלה ביחד עם איווקס וחמושה בצבר האישורים הגדול בתעשייה", האנליסטית מחזקת את טענתה בכך שמחודש יוני 2006 יחלו פקיעות פטנטים של כמה תרופות רבות מכר שטבע אורבת להן.

מניות ריטליקס מטפסות בכ-2.54%. הבוקר אישרה החברה את התחזיות המוקדמות לתוצאות 2005. על פיהן, החברה תרשום הכנסות של 190 מיליון דולר לצד רווח נקי בגובה של 15.5 מיליון דולר.

מניות תדיראן קשר עולות ב-0.5%. הבוקר פרסמה החברה הערכה כי הרבעון הרביעי והמסכם של השנה צפוי להסתכם בהפסד נקי של 10-15 מיליון דולר. בעקבות שביתת העובדים שנמשכה כ-7 שבועות ומנעה מכירות בהיקף של 20 מיליון דולר, ובנוסף ההפרשה הצפויה בגין פרישתם של 50 מעובדי החברה. בחברה ציינו כי ההפסד הוא חשבונאי בלבד והמכירות החברה לא קטנו אלא נדחו לשנת 2006.

מניות אלרון מוסיפות כ-2%. היום הודיעה החברה כי השלימה השקעה של כ-3.7 מליון דולר בחברת סייפנד בשיעור של מעל ל-20%. ההשקעה משקפת לחברה שווי של לפחות 18.5 מיליון דולר. כמו כן, נמסר כי ההשקעה מהווה כמחצית מהגיוס הכולל בסך של 7.4 מליון דולר שערכה החברה בו השתתפו גם בעלי המניות הקיימים.

מניות החברה לישראל עולות בכ-0.87%. מחר צפוי להתחיל המו"מ בין משרד האוצר ועובדי בז"ן בנושא הפרטת החברה. העובדים ציינו, כי לא יסתפקו בפחות ממה שקיבלו עובדי הנמלים. הוסיפו, "נדרוש פיצויים ורשת ביטחון".

מניות כי"ל מטפסות ב-3.18% תוך מחזור של 55 מיליון שקל. אתמול זכתה מניית החברה להעלאת מחיר היעד על ידי הדויטשה בנק. שם העריכו את מחירה של כיל ב-22 שקל, 20% מעל מחירה אתמול בסגירת המסחר.

מניות טאואר מזנקות ב-6.73% תוך מחזור של 4 מליון שקל. החברה פרסמה הבוקר ההערכות לגבי ההכנסות לרבעון הרביעי של 2005 שצפויות להסתכם בכ-31 מיליוני דולר, הכנסות המייצגות עלייה של כ-50% לעומת ההכנסות ברבעון הקודם (הרבעון השלישי של שנת 2005). ההכנסות לכל שנת 2005 צפויות להסתכם בכ-102 מיליוני דולר.

מניות לידר מוסיפות כ-0.76%. הבוקר דיווחה החברה כי יחד עם שותפה גרמנית תרכוש מקבצי דיור בגרמניה בסכום של עד 150 מיליון אירו.

מניות פרוטרום יורדות ב-1.43%. בבנק ההשקעות UBS ציינו הבוקר, כי אינם מוצאים עוד סיבות להמליץ ללקוחות שלהם להמשיך לאסוף את מניות פרוטרום. לכן הם מורידים למניה את המלצתם היום מ"קנייה" ל"נייטרלי". עם זאת, ציינו כי אינם מוצאים סיבות לירידות במניה והם סבורים כי היא תגיע למחיר של 40.5 שקל בתוך שנה, כאשר מחירה הנוכחי הבוקר הוא 34.5 שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?