בוטים ופייק ניוז: התנהלות ועדת הבחירות לא מרגיעה אותנו
בשבוע שעבר חשף עיתונאי חברת החדשות, אמנון אברמוביץ, כי ראש השב"כ נדב ארגמן התריע מפני "מהלך שעלול להשפיע על תוצאות הבחירות והתערבות של מדינה זרה". ובמילים אחרות – מה שהיה בארה"ב בבחירות האחרונות – הוא שיהיה בישראל בבחירות הקרובות. ירים את היד מי שהיה מופתע מהחדשה ה(לא) מרעישה...
היכנסו למדור הבחירות של BizPortal
פחות מ-24 שעות לאחר מכן, הודיעה ועדת הבחירות המרכזית כי אין מה לחשוש. יהיה בסדר. גורל המצביעים הישראלים אינו יהיה כגורל אלה האמריקאים, שבחרו באישה ליברלית וקיבלו גבר רפובליקני. פה בארץ, הכל יהיה שונה. אשרי המאמין?
בוועדת הבחירות, האמונה על שמירה על טוהר הבחירות וההצבעה, התגאו ואמרו: "גיבשנו מתווה פעולה עם גורמי ביטחון נגד התערבות זרה". על פי ההודעה, "הוועדה למדה את שאירע במדינות אחרות ומגבשת מתווה פעולה שיכלול בין היתר הגברת ערנות ומודעות". רגע, רגע, רגע... אז יש תכנית או אין תכנית? אם כל מה שלמדה ועדת הבחירות ממדינות אחרונות, כדבריה, הוביל אותה לגיבוש תכנית שמתבססת על הכותב אינו מומחה סייבר אך גם אינו תמים. היכולת שלנו כאזרחים לזהות דיוור ישיר שמוכוון אלינו אישית במטרה להשפיע על אופי בחירתנו - קטן מאד. בעין בלתי מזוינת, מי מאתנו יחשוד בפוסט שחבר שלנו ברשתות החברתיות עשה לו Share (אך בפועל מדובר במשתמש שהוא "כפיל" של החבר המקורי)?; מי לא יאמין לציוץ תמים למראה של גוף מוכר שנחזה להיות לגיטימי (אבל שם הגוף אינו זהה בדיוק לשם הגוף שבו אנו תומכים)?; מי יפקפק בכוונותיו של עיתונאי שפרסם מאמר בגנות פוליטיקאי (רק שהתברר שמדובר במאמר ששונה "מאחורי הקלעים" על ידי תוכנה זדונית המופעלת מרחוק?).
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדברים ברורים. קל יותר לעבוד עלינו יותר משאנו חושבים, ומי שחושב שהוא חסין - משלה את עצמו. לוועדת הבחירות בישראל, כמו גם בכל ממדינה אחרת בעולם, אין נכון להיום כלים אמיתיים ואפקטיביים להתמודדות עם מתקפות סייבר מתוחכמות שעשויות להשפיע לא רק על שרתי פייסבוק, לינקדאין או טוויטר, אלא גם על כל מחשבי ואתרי חברות החדשות - בארץ או בעולם. והדוגמאות לכך ניתנו רק בשבוע שעבר, כאשר ידיעות מפוברקות מאתר גלובס הופצו ברשת והתגלו כ"פייק ניוז"; וגם כאלה שלכאורה פורסמו מטעם רדיו 103FM, התבררו כלא יותר מעוד הונאת רשת פשוטה. כלב השמירה של הדמוקרטיה התברר כליצן מסוכן בתחפושת.
אז מה עושים? קודם כל ובמישור התקשורתי - לא יוצאים בהצהרות, לא מבטיחים משהו שלא ניתן לקיים, ולא מנסים להשרות תחושת רוגע שמשדרת לאזרח הקטן את התחושה שהוא מוגן ושאם רק יהיה יותר מודע וערני - הכל "יהיה בסדר". כי בעיקרון - שום דבר לא בסדר כשכבר לא ברור לנו, כצרכני חדשות, על מי ניתן לסמוך ולמי אפשר, או כדאי להאמין.
בכלל ובאופן עקרוני, כאשר גוף (כל גוף) ציבורי או פרטי - מתמודד תקשורתית עם חזית קשה, ובמקרה הנ"ל אפשרות לתקיפת סייבר שרב בה הנסתר על הגלוי (מי תוקף, מתי, איך באילו אמצעים ועוד), מוטב לו שלא ייצא בהצהרות כוללניות שאין מאחוריהן ולא כלום, ובוודאי שלא אמת צרופה. שכן הדבר צפוי לשוב אליו כבומרנג חזק ומרשים, וכך אנו צופים, יהיה הדבר במקרה של ועדת הבחירות המרכזית. האינטרנט לא שוכח ויזכור כי ועדת הבחירות הבטיחה להגן על כולנו אבל, בסופו של יום, כמו באמריקה הגדולה והבלתי מנוצחת לכאורה, כשלה במאבק.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
איתמר חושן הוא שותף במשרד OH! אורנשטיין חושן, המתמחה בייעוץ תקשורת ואסטרטגיה
- 3.העתונות בישראל חיסנה אותנו מפייקניוז, לא מאמינים להם (ל"ת)אלי 19/01/2019 11:07הגב לתגובה זו
- 2.מילים כדורבנות (ל"ת)Efi 15/01/2019 12:04הגב לתגובה זו
- 1.ג.נ. 14/01/2019 23:28הגב לתגובה זוהרי נתניהו בעצמו עושה את זה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
