קלפי בחירות הצבעה
צילום: לעמ

בוטים ופייק ניוז: התנהלות ועדת הבחירות לא מרגיעה אותנו

היכולת שלנו לזהות ידיעות מפוברקות או פרופילים מזויפים בשתות החברתיות - נמוך מאד. לא יזיק שמי שאמור להגן עלינו לקראת הבחירות, ינהג בכנות, צניעות וענווה
איתמר חושן | (3)

בשבוע שעבר חשף עיתונאי חברת החדשות, אמנון אברמוביץ, כי ראש השב"כ נדב ארגמן התריע מפני "מהלך שעלול להשפיע על תוצאות הבחירות והתערבות של מדינה זרה". ובמילים אחרות – מה שהיה בארה"ב בבחירות האחרונות – הוא שיהיה בישראל בבחירות הקרובות. ירים את היד מי שהיה מופתע מהחדשה ה(לא) מרעישה...

 

היכנסו למדור הבחירות של BizPortal

פחות מ-24 שעות לאחר מכן, הודיעה ועדת הבחירות המרכזית כי אין מה לחשוש. יהיה בסדר. גורל המצביעים הישראלים אינו יהיה כגורל אלה האמריקאים, שבחרו באישה ליברלית וקיבלו גבר רפובליקני. פה בארץ, הכל יהיה שונה. אשרי המאמין?

 

בוועדת הבחירות, האמונה על שמירה על טוהר הבחירות וההצבעה, התגאו ואמרו: "גיבשנו מתווה פעולה עם גורמי ביטחון נגד התערבות זרה". על פי ההודעה, "הוועדה למדה את שאירע במדינות אחרות ומגבשת מתווה פעולה שיכלול בין היתר הגברת ערנות ומודעות". רגע, רגע, רגע... אז יש תכנית או אין תכנית? אם כל מה שלמדה ועדת הבחירות ממדינות אחרונות, כדבריה, הוביל אותה לגיבוש תכנית שמתבססת על 
הגברת המודעות והערנות - כלומר על מהלכי יחסי ציבור ופרסום - יש מצב שאנו לא כאלה בטוחים אחרי הכל? כי למעשה, מה שוועדת הבחירות אומרת לנו זה כך: אנו נגביר את הערנות, והאזרח הקטן יחליט האם הפוסט בפייסבוק, המודעה באתר האינטרנט או הסמס שהגיע לנייד - מקורו באבי גבאי, בני גנץ או יאיר לפיד, או במתכנת זדוני הפועל מדירת מסתור בשירות מדינה זרה. כלומר, בסוף, מבחינת ועדת הבחירות, האחריות היא בכלל עלינו. שכן למדינה אין באמת כלים, שלא לומר אינטרס, להתמודד עם האיום שעשוי לשבש את תוצאות הבחירות.
 

הכותב אינו מומחה סייבר אך גם אינו תמים. היכולת שלנו כאזרחים לזהות דיוור ישיר שמוכוון אלינו אישית במטרה להשפיע על אופי בחירתנו - קטן מאד. בעין בלתי מזוינת, מי מאתנו יחשוד בפוסט שחבר שלנו ברשתות החברתיות עשה לו Share (אך בפועל מדובר במשתמש שהוא "כפיל" של החבר המקורי)?; מי לא יאמין לציוץ תמים למראה של גוף מוכר שנחזה להיות לגיטימי (אבל שם הגוף אינו זהה בדיוק לשם הגוף שבו אנו תומכים)?; מי יפקפק בכוונותיו של עיתונאי שפרסם מאמר בגנות פוליטיקאי (רק שהתברר שמדובר במאמר ששונה "מאחורי הקלעים" על ידי תוכנה זדונית המופעלת מרחוק?).

 

הדברים ברורים. קל יותר לעבוד עלינו יותר משאנו חושבים, ומי שחושב שהוא חסין - משלה את עצמו. לוועדת הבחירות בישראל, כמו גם בכל ממדינה אחרת בעולם, אין נכון להיום כלים אמיתיים ואפקטיביים להתמודדות עם מתקפות סייבר מתוחכמות שעשויות להשפיע לא רק על שרתי פייסבוק, לינקדאין או טוויטר, אלא גם על כל מחשבי ואתרי חברות החדשות - בארץ או בעולם. והדוגמאות לכך ניתנו רק בשבוע שעבר, כאשר ידיעות מפוברקות מאתר גלובס הופצו ברשת והתגלו כ"פייק ניוז"; וגם כאלה שלכאורה פורסמו מטעם רדיו 103FM, התבררו כלא יותר מעוד הונאת רשת פשוטה. כלב השמירה של הדמוקרטיה התברר כליצן מסוכן בתחפושת.

 

אז מה עושים? קודם כל ובמישור התקשורתי - לא יוצאים בהצהרות, לא מבטיחים משהו שלא ניתן לקיים, ולא מנסים להשרות תחושת רוגע שמשדרת לאזרח הקטן את התחושה שהוא מוגן ושאם רק יהיה יותר מודע וערני - הכל "יהיה בסדר". כי בעיקרון - שום דבר לא בסדר כשכבר לא ברור לנו, כצרכני חדשות, על מי ניתן לסמוך ולמי אפשר, או כדאי להאמין.

 

בכלל ובאופן עקרוני, כאשר גוף (כל גוף) ציבורי או פרטי - מתמודד תקשורתית עם חזית קשה, ובמקרה הנ"ל אפשרות לתקיפת סייבר שרב בה הנסתר על הגלוי (מי תוקף, מתי, איך באילו אמצעים ועוד), מוטב לו שלא ייצא בהצהרות כוללניות שאין מאחוריהן ולא כלום, ובוודאי שלא אמת צרופה. שכן הדבר צפוי לשוב אליו כבומרנג חזק ומרשים, וכך אנו צופים, יהיה הדבר במקרה של ועדת הבחירות המרכזית. האינטרנט לא שוכח ויזכור כי ועדת הבחירות הבטיחה להגן על כולנו אבל, בסופו של יום, כמו באמריקה הגדולה והבלתי מנוצחת לכאורה, כשלה במאבק.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

איתמר חושן הוא שותף במשרד OH! אורנשטיין חושן, המתמחה בייעוץ תקשורת ואסטרטגיה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    העתונות בישראל חיסנה אותנו מפייקניוז, לא מאמינים להם (ל"ת)
    אלי 19/01/2019 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מילים כדורבנות (ל"ת)
    Efi 15/01/2019 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ג.נ. 14/01/2019 23:28
    הגב לתגובה זו
    הרי נתניהו בעצמו עושה את זה
אילן סיגל yes
צילום: רמי זרנגר

פלאפון והוט חתמו על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל

ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל

רן קידר |

פלאפון מדווחת כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל. המזכר כולל מתווה מוצע להתקדמות במשא ומתן וכי הסכם מחייב יהיה כפוף לאישור משרד התקשורת ורשות התחרות

 פלאפון, בניהולו של אילן סיגל, מסרה כי מזכר העקרונות הוא לפרק זמן של 45 ימי עסקים, שפלאפון תוכל להאריכו ב-15 ימי עסקים נוספים, לקיום בדיקות נאותות על הוט מובייל ולניהול משא ומתן בין הצדדים, לרבות גיבוש הסכמות מסחריות ומשפטיות ביניהם לקראת חתימת הסכם מחייב.

עוד נמסר בדיווח כי ככל שייחתם בסופו של התהליך הסכם מחייב, ביצועו יהיה כפוף לאישורים רגולטוריים שונים וביניהם משרד התקשורת והממונה על התחרות הכלכלית. פלאפון היא החברה הראשונה שפעלה בישראל בתחום הסלולר. לחברה יש מעל ל-2.6 מיליון מנויים, מתוכם למעלה מ-1.5 מנויים בדור 5 והיא הראשונה שהפעילה ליבת רשת דור 5 עצמאית.



7 עובדות שכדאי לדעת על הוט מובייל

  • הוט מובייל הוקמה בשנת 1994 תחת השם "מירס" כחטיבה סלולרית, ובהמשך הצטרפה לקבוצת הוט והותגה מחדש תחת השם הנוכחי.

  • מספר המנויים של הוט מובייל נאמד ביותר מ-1.5 מיליון לקוחות בישראל, מה שהופך אותה לשחקן משמעותי בשוק הסלולר.
  • הוט מובייל פועלת כחלק מקבוצת הוט, שבשליטת חברת אלטיס אינטרנשיונל, תאגיד תקשורת עולמי בבעלות פטריק דרהי.

  • פטריק דרהי, יזם תקשורת ישראלי-צרפתי, רכש את הוט ב-2011 והעביר אותה לקבוצת אלטיס. הקבוצה נמצאת בסוג של פשיטת רגל. דרהי פושט רגל בצרפת, אבל בארץ הוא אחד הטייקונים הגדולים כשהוא גם מנהל מו"מ לרכישת ידיעות אחרונות

  • הוט מובייל החברה מציעה חבילות סלולר מוזלות, חבילות משפחתיות, גלישה בנפחים גבוהים ואפשרות לשימוש ב-eSIM, ומושכת אליה לקוחות המחפשים עלות נמוכה. היא נתפסת כמותג תחרותי בשוק ומושכת לקוחות בזכות מחירים נמוכים ושירות פשוט, במיוחד לעומת החברות הוותיקות.

  • הקידומת של הוט מובייל היא 053, לאחר שבעבר השתמשה בקידומת 057 – שינוי שסימן את המעבר שלה למפעיל מלא.
  • החברה עברה שינוי דרמטי כאשר נטשה את רשת iDEN ששימשה גופים ביטחוניים, ועברה לשירותים מסחריים נרחבים לציבור הרחב.

אילן סיגל yes
צילום: רמי זרנגר

פלאפון והוט חתמו על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל

ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל

רן קידר |

פלאפון מדווחת כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת הוט מובייל ב-2.1 מיליארד שקל. המזכר כולל מתווה מוצע להתקדמות במשא ומתן וכי הסכם מחייב יהיה כפוף לאישור משרד התקשורת ורשות התחרות

 פלאפון, בניהולו של אילן סיגל, מסרה כי מזכר העקרונות הוא לפרק זמן של 45 ימי עסקים, שפלאפון תוכל להאריכו ב-15 ימי עסקים נוספים, לקיום בדיקות נאותות על הוט מובייל ולניהול משא ומתן בין הצדדים, לרבות גיבוש הסכמות מסחריות ומשפטיות ביניהם לקראת חתימת הסכם מחייב.

עוד נמסר בדיווח כי ככל שייחתם בסופו של התהליך הסכם מחייב, ביצועו יהיה כפוף לאישורים רגולטוריים שונים וביניהם משרד התקשורת והממונה על התחרות הכלכלית. פלאפון היא החברה הראשונה שפעלה בישראל בתחום הסלולר. לחברה יש מעל ל-2.6 מיליון מנויים, מתוכם למעלה מ-1.5 מנויים בדור 5 והיא הראשונה שהפעילה ליבת רשת דור 5 עצמאית.



7 עובדות שכדאי לדעת על הוט מובייל

  • הוט מובייל הוקמה בשנת 1994 תחת השם "מירס" כחטיבה סלולרית, ובהמשך הצטרפה לקבוצת הוט והותגה מחדש תחת השם הנוכחי.

  • מספר המנויים של הוט מובייל נאמד ביותר מ-1.5 מיליון לקוחות בישראל, מה שהופך אותה לשחקן משמעותי בשוק הסלולר.
  • הוט מובייל פועלת כחלק מקבוצת הוט, שבשליטת חברת אלטיס אינטרנשיונל, תאגיד תקשורת עולמי בבעלות פטריק דרהי.

  • פטריק דרהי, יזם תקשורת ישראלי-צרפתי, רכש את הוט ב-2011 והעביר אותה לקבוצת אלטיס. הקבוצה נמצאת בסוג של פשיטת רגל. דרהי פושט רגל בצרפת, אבל בארץ הוא אחד הטייקונים הגדולים כשהוא גם מנהל מו"מ לרכישת ידיעות אחרונות

  • הוט מובייל החברה מציעה חבילות סלולר מוזלות, חבילות משפחתיות, גלישה בנפחים גבוהים ואפשרות לשימוש ב-eSIM, ומושכת אליה לקוחות המחפשים עלות נמוכה. היא נתפסת כמותג תחרותי בשוק ומושכת לקוחות בזכות מחירים נמוכים ושירות פשוט, במיוחד לעומת החברות הוותיקות.

  • הקידומת של הוט מובייל היא 053, לאחר שבעבר השתמשה בקידומת 057 – שינוי שסימן את המעבר שלה למפעיל מלא.
  • החברה עברה שינוי דרמטי כאשר נטשה את רשת iDEN ששימשה גופים ביטחוניים, ועברה לשירותים מסחריים נרחבים לציבור הרחב.