בוטים ופייק ניוז: התנהלות ועדת הבחירות לא מרגיעה אותנו
בשבוע שעבר חשף עיתונאי חברת החדשות, אמנון אברמוביץ, כי ראש השב"כ נדב ארגמן התריע מפני "מהלך שעלול להשפיע על תוצאות הבחירות והתערבות של מדינה זרה". ובמילים אחרות – מה שהיה בארה"ב בבחירות האחרונות – הוא שיהיה בישראל בבחירות הקרובות. ירים את היד מי שהיה מופתע מהחדשה ה(לא) מרעישה...
היכנסו למדור הבחירות של BizPortal
פחות מ-24 שעות לאחר מכן, הודיעה ועדת הבחירות המרכזית כי אין מה לחשוש. יהיה בסדר. גורל המצביעים הישראלים אינו יהיה כגורל אלה האמריקאים, שבחרו באישה ליברלית וקיבלו גבר רפובליקני. פה בארץ, הכל יהיה שונה. אשרי המאמין?
בוועדת הבחירות, האמונה על שמירה על טוהר הבחירות וההצבעה, התגאו ואמרו: "גיבשנו מתווה פעולה עם גורמי ביטחון נגד התערבות זרה". על פי ההודעה, "הוועדה למדה את שאירע במדינות אחרות ומגבשת מתווה פעולה שיכלול בין היתר הגברת ערנות ומודעות". רגע, רגע, רגע... אז יש תכנית או אין תכנית? אם כל מה שלמדה ועדת הבחירות ממדינות אחרונות, כדבריה, הוביל אותה לגיבוש תכנית שמתבססת על הכותב אינו מומחה סייבר אך גם אינו תמים. היכולת שלנו כאזרחים לזהות דיוור ישיר שמוכוון אלינו אישית במטרה להשפיע על אופי בחירתנו - קטן מאד. בעין בלתי מזוינת, מי מאתנו יחשוד בפוסט שחבר שלנו ברשתות החברתיות עשה לו Share (אך בפועל מדובר במשתמש שהוא "כפיל" של החבר המקורי)?; מי לא יאמין לציוץ תמים למראה של גוף מוכר שנחזה להיות לגיטימי (אבל שם הגוף אינו זהה בדיוק לשם הגוף שבו אנו תומכים)?; מי יפקפק בכוונותיו של עיתונאי שפרסם מאמר בגנות פוליטיקאי (רק שהתברר שמדובר במאמר ששונה "מאחורי הקלעים" על ידי תוכנה זדונית המופעלת מרחוק?).
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדברים ברורים. קל יותר לעבוד עלינו יותר משאנו חושבים, ומי שחושב שהוא חסין - משלה את עצמו. לוועדת הבחירות בישראל, כמו גם בכל ממדינה אחרת בעולם, אין נכון להיום כלים אמיתיים ואפקטיביים להתמודדות עם מתקפות סייבר מתוחכמות שעשויות להשפיע לא רק על שרתי פייסבוק, לינקדאין או טוויטר, אלא גם על כל מחשבי ואתרי חברות החדשות - בארץ או בעולם. והדוגמאות לכך ניתנו רק בשבוע שעבר, כאשר ידיעות מפוברקות מאתר גלובס הופצו ברשת והתגלו כ"פייק ניוז"; וגם כאלה שלכאורה פורסמו מטעם רדיו 103FM, התבררו כלא יותר מעוד הונאת רשת פשוטה. כלב השמירה של הדמוקרטיה התברר כליצן מסוכן בתחפושת.
אז מה עושים? קודם כל ובמישור התקשורתי - לא יוצאים בהצהרות, לא מבטיחים משהו שלא ניתן לקיים, ולא מנסים להשרות תחושת רוגע שמשדרת לאזרח הקטן את התחושה שהוא מוגן ושאם רק יהיה יותר מודע וערני - הכל "יהיה בסדר". כי בעיקרון - שום דבר לא בסדר כשכבר לא ברור לנו, כצרכני חדשות, על מי ניתן לסמוך ולמי אפשר, או כדאי להאמין.
בכלל ובאופן עקרוני, כאשר גוף (כל גוף) ציבורי או פרטי - מתמודד תקשורתית עם חזית קשה, ובמקרה הנ"ל אפשרות לתקיפת סייבר שרב בה הנסתר על הגלוי (מי תוקף, מתי, איך באילו אמצעים ועוד), מוטב לו שלא ייצא בהצהרות כוללניות שאין מאחוריהן ולא כלום, ובוודאי שלא אמת צרופה. שכן הדבר צפוי לשוב אליו כבומרנג חזק ומרשים, וכך אנו צופים, יהיה הדבר במקרה של ועדת הבחירות המרכזית. האינטרנט לא שוכח ויזכור כי ועדת הבחירות הבטיחה להגן על כולנו אבל, בסופו של יום, כמו באמריקה הגדולה והבלתי מנוצחת לכאורה, כשלה במאבק.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- דני אבדיה ומי עדן בקמפיין חדש: טסים לפגוש את הכוכב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
איתמר חושן הוא שותף במשרד OH! אורנשטיין חושן, המתמחה בייעוץ תקשורת ואסטרטגיה
- 3.העתונות בישראל חיסנה אותנו מפייקניוז, לא מאמינים להם (ל"ת)אלי 19/01/2019 11:07הגב לתגובה זו
- 2.מילים כדורבנות (ל"ת)Efi 15/01/2019 12:04הגב לתגובה זו
- 1.ג.נ. 14/01/2019 23:28הגב לתגובה זוהרי נתניהו בעצמו עושה את זה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
