אלון מאסק תורם 112 מיליון דולר במניות טסלה לעמותות מסתוריות
אילון מאסק, האיש העשיר בעולם עם 415 מיליארד דולר, תרם מניות טסלה בשווי 112 מיליון דולר. העמותות המקבלות נותרו לא ידועות,
והמהלך מעלה שאלות על כוונותיו והשלכותיו הפיננסיות
אלון מאסק, מנכ"ל טסלה והאיש העשיר בעולם, תרם לאחרונה 268,000 מניות טסלה בשווי 112 מיליון דולר לעמותות שונות. התרומה בוצעה ב-30 בדצמבר כחלק מתכנון המס השנתי של מאסק, כך לפי דיווחים לרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC). תרומה מפחיתה את חבות המס שכן היא מהווה זיכוי מס בשיעור מסוים מערך התרומה.
המניות הועברו לעמותות ש"הצהירו שאין להן כוונה למכור את המניות בעתיד הקרוב". למרות זאת, זהות העמותות או מטרת השימוש בכספים נותרו בגדר תעלומה. מאסק לא חשף במה מדובר למרות שהוא נוטה לצייץ על כל פיפס קטן שהוא עושה.
שווי הנכסים של מאסק
מאסק, שנחשב לאדם העשיר בעולם עם שווי נכסים של מעל 415 מיליארד דולר, מחזיק כיום בכמעט 411 מיליון מניות של טסלה דרך נאמנות שהקים ב-2003. בנוסף, הוא זכאי ל-304 מיליון אופציות למניות טסלה שניתנו לו ב-2018 כחלק מחבילת תגמול. עם זאת, התגמול המדובר נמצא במחלוקת משפטית בעקבות התנגדות בעלי המניות והחלטות בית המשפט בדלאוור.
תרומות קודמות ומטרות
זוהי לא הפעם הראשונה שבה מאסק מבצע תרומות משמעותיות דרך מניות טסלה. ב-2022 הוא תרם מניות בשווי 1.95 מיליארד דולר, ובשנה שלפני כן תרם מניות בשווי 5.7 מיליארד דולר. חלק מהתרומות הללו הופנו לקרן של מאסק, שמטרותיה כוללות תמיכה באנרגיה מתחדשת, חקר חלל, מחקר רפואי לילדים, חינוך מדעי ופיתוח בינה מלאכותית בטוחה.
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקרן של מאסק ידועה במיעוט המידע שהיא מספקת על מטרותיה והיקף פעילותה, דבר שמוסיף לתחושת המסתורין סביב התרומות האחרונות.
השלכות בשוק המניות
מניית טסלה עלתה ב-8.22%
ביום שישי האחרון, ונסגרה במחיר של 410.4 דולר, לאחר ירידה של 6% יום קודם לכן בעקבות נתוני מסירות מאכזבים. בעוד שהתרומות לא נועדו להשפיע ישירות על השוק, המהלך של מאסק מסב את תשומת הלב הציבורית ואת הדיון על השפעתו על הכלכלה והחברה - האם מיליארדים צריכים לתרום
וליהנות מהטבות מס, האם לא צריך להיות מס יתר על רווחי מיליארדים ושאלות נוספות.
שאלות ותשובות על תרומות מאסק והשפעתן
למה מאסק תורם מניות ולא כסף מזומן?
התרומה במניות מאפשרת למאסק להימנע מתשלומי מס על רווחי הון שהיו נגרמים ממכירת המניות. זהו מהלך חוקי ומקובל בקרב בעלי הון שמחזיקים במניות שערכן עלה משמעותית.
מי הן העמותות
המקבלות את התרומות?
זהות העמותות אינה ידועה, אך בעבר מאסק תרם לעמותות שעוסקות באנרגיה מתחדשת, חקר חלל ופיתוח בינה מלאכותית. קרן מאסק עצמה מציינת מטרות אלו כתחומי העיסוק המרכזיים שלה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
מהי המשמעות של תרומה כזו לשוק המניות?
בדרך כלל, תרומות במניות אינן משפיעות ישירות על מחיר המניה, במיוחד כאשר העמותות מתחייבות שלא למכור את המניות באופן מיידי. עם זאת, מהלך כזה יכול לשפר את תדמית החברה ולמשוך תשומת לב ציבורית.
איך השווי הנוכחי של טסלה משפיע על התרומה?
העלייה בערך המניה בשנים האחרונות מאפשרת למאסק לבצע תרומות בשווי גבוה ללא פגיעה משמעותית באחזקותיו.
איך התרומות משתלבות בפעילות הפילנתרופית של מאסק?
מאסק ידוע בכך שהוא מעוניין להשתמש בהונו כדי לתמוך בפרויקטים טכנולוגיים
ובפיתוחים שיכולים להועיל לאנושות. התרומות מתיישבות עם החזון שלו להפוך את העולם לטוב ובטוח יותר באמצעות טכנולוגיה.
האם תרומות אלו קשורות לתדמית הציבורית של מאסק?
בהחלט ייתכן. תרומות מסוג זה יכולות לשפר את תדמיתו בעיני
הציבור, במיוחד לאחר מחלוקות בנוגע לפעילותו בחברות אחרות כמו SpaceX ופלטפורמת X.
מה המשמעות של ההתחייבות של העמותות לא למכור את המניות?
התחייבות זו מבטיחה שהמניות לא ייכנסו לשוק בזמן הקרוב, מה שמקטין את החשש מיצירת לחץ
על מחיר המניה.
האם תרומות כאלו נפוצות בקרב בעלי הון?
כן, בעלי הון גדולים כמו וורן באפט, ביל גייטס ואחרים מבצעים תרומות דומות כחלק מהאסטרטגיות הפילנתרופיות שלהם וכדי לתכנן את המס בצורה יעילה.
מה
יקרה אם העמותות יחליטו למכור את המניות בעתיד?
מכירת המניות בעתיד עשויה להשפיע על מחיר השוק של טסלה, אך זה תלוי בכמות המניות שיימכרו ובמצב השוק באותו זמן.
איך הציבור מגיב למהלכים כאלה?
התגובות משתנות. חלק
רואים בכך מהלך פילנתרופי חיובי, בעוד אחרים מבקרים את השימוש בתרומות ככלי להפחתת מסים או לשיפור תדמית ציבורית
- 1.איך תרומה לעמותה 04/01/2025 17:40הגב לתגובה זונותנת לו זיכוי מס. במקום למשוך לחשבון פרטי הוא מושך לחשבון שך עמותה שהוא שולט בה והיא מחלקת ואו משקיעה את הכספים כאילו שהם היו בחשבון הפרטי שלו. והוא עוד מקבל על זה זיכוי מס. איפה ההגיון.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
