האם בקרוב לא נשלם על צפייה בתכנים בידוריים בסלולר?
מהפכת הדיבור הנייד הביאה להעברת תכנים בידוריים וחדשותיים מהטלוויזיה והאינטרנט הנייח אל מכשיר הסלולר. אולם, לא הכל נגיש וזמין לצרכן ללא תמורה, שכן על מרבית התכנים משלם הצרכן בנפרד ונאלץ להחשף לפרסומות שנשתלות בתוכן.
גם בבחינת השמירה על זכויות היוצרים באינטרנט ובסלולר, עולות בימים אלה מספר הצעות מצד מפיקים, יוצרים, חברות המפיצות סרטים ואף נציגים בוועדת הכלכלה של הכנסת, לשלב פרסומות בתכנים המקוונים והסלולריים בתמורה לצפייה ובכך ליצור פלטפורמה רווחית ליוצרים, שרווחיהם מהיצירה נפגעים עקב כמות ה"הורדות" הבלתי חוקיות.
פורטל התכנים העולמי Jamster והסטארט-אפ הישראלי innerActive, החלו בימים אלה בפיילוט רחב היקף של פרסום משולב במשחקים סלולריים בארה"ב ובבריטניה, לבדיקת מודל השימוש במשחקים תמורת צפייה בפרסומות. נזכיר, כי Jamster נרכשה לאחרונה על ידי פוקס, המהווה חלק מתאגיד News Corporation של איל התקשורת רופרט מרדוק. החברה נסחרת בבורסת נאסדאק.
הפיילוט שנערך ב-Jamster מתקיים לאחר הצלחת פיילוט דומה שנעשה בחברת סלקום, במסגרתו נרשמו, לפי דיווחים של innerActive, תוצאות מרשימות של היענות: מספר ה"הורדות" של משחקים גדל פי 10 ונרשמה תגובה של 44% להורדת קופונים ושיעור מימוש של 19%. בקרוב, אומרים בחברה, תושק המערכת באופן מסחרי בסלקום בשיתוף מפרסמים מובילים.
הפיילוט ב-Jamster מציע למיליוני מנויי סלולר להוריד חינם שורה של משחקים ביניהם: Supermoto Extreme, 2007 World Soccer, Arcade SideGole ו-Solitaure Affair. במהלך המשחקים יצפו המשתמשים בפרסומות מתחלפות ששולבו בסביבת המשחק. בין המפרסמים במסגרת הפיילוט הסלולרי נכללים מותגים בינלאומיים כדוגמת קלווין קליין, דומינו'ס פיצה, ספיידר מן 3, אולפני פארמונט, אתר הסחר המקוון eBay, חברת ההפקות FOX 20th ועוד.
לצורך גיבוש הסכמי הפרסום יצרה innerActive שיתופי פעולה מסחריים עם סוכנויות מדיה גלובאליות מובילות וביניהן: OMD, ZED Digital, CARAT ועוד.
יצויין, כי הפרסומות מפולחות ומכוונות לקהלי המטרה בזמן אמת - בהתאם להצלחות ולפרופיל הפעילות של כל אחד מהמשתתפים במשחקים. בהתאם לכך, מספקת המערכת פרסים ותמריצים שונים למשתתפים כמו הנחות בקניית פיצה דומינו'ס, קבלת דוגמיות בושם של המעצב קלווין קליין ואפשרות זכייה ב"אייפוד נאנו" כחלק מקמפיין כולל של קלווין קליין בעולם.
לי פנטון, ממלאת מקום מנכ"ל Jamster רואה בסוג זה של פרסום מקור חדש להכנסות: "במסגרת מאמצינו לספק ללקוחות תוכן בידורי, נוכל לאתר עתה קהלים חדשים של צרכנים לתוכן זה. כיום מרבית המשתמשים אינם מורידים משחקים ואינם משלמים עבורם. פרסומות משולבות במשחקים הן דרך טובה לפנות למשתמשים שאינם משחקים ולהניע אותם לעשות זאת לראשונה".
עופר יהודאי, יזם ומנכ"ל משותף ב-innerActive: "שילוב קטלוג התכנים מבוססי פרסום שלנו עם המפיץ המוביל בעולם של תכני בידור סלולריים הוא הזדמנות מלהיבה עבורנו. אנו מאמינים כי ערוץ בידורי חדש זה ייצור חווית משתמש עשירה, תניע קהל חדש להשתמש במשחקים סלולריים ותיצור סוג חדש של דיאלוג אינטראקטיבי בין המפרסמים לצרכנים".
זיו אלול, יזם ומנכ"ל משותף ב-innerActive, הוסיף כי "הפתרון שלinnerActive מספק ל-Jamster יכולות דינמיות לשלב תכנים ופרסומות עשירות תלויות הקשר. את התכנים יוכלו המנויים לשתף בינם לבין עצמם וליצור קבוצות עם העדפות תוכן ופרסום זהות".
ככל הנראה, מהלך זה של innerActive וסלקום יפלס את הדרך לשת"פים נוספים בתחום התוכן הסלולרי ויגוון את התכנים הבידוריים לצרכן, אך על חשבון חשיפה בלתי רצונית לפרסומות.