לאחר חודשיים של יציבות: גידול בימי הפיגור בתשלומים

סקר של חברת BDI מצא כי השנה החדשה נפתחה ביציבות עם נטייה להרעה נוספת. בחודש ינואר, החודש הראשון של השנה, נרשמה הרעה קלה נוספת במוסר התשלומים הישראלי
חזי שטרנליכט |

המשק הישראלי פותח את השנה החדשה ביציבות עם נטייה להרעה נוספת. בחודש ינואר, החודש הראשון של השנה, נרשמה הרעה קלה נוספת במוסר התשלומים הישראלי, כך עולה מדו"ח קבוצת BDI. במהלך החודש החולף רשם המשק הישראלי גידול של יום נוסף בסך ימי האשראי בפועל (ימי פיגור וימי אשראי בהסכמה). הגידול הקל שנרשם בחודש האחרון בא במקביל ליציבות במספר ימי האשראי בהסכמה.

לדברי תהילה ינאי מנכ"ל משותף בחברת BDI : "המבחן האמיתי בפתחה של שנת 2006 הוא צמצום ימי האשראי בהסכמה, תוך שמירה ואולי אף צמצום נוסף, של ימי הפיגור הממוצעים. רק לאחר שמספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה ירד מתחת לקו- ה-60 שזה הממוצע העולמי ומספר ימי הפיגור לא יעלה על 10 ימים, נוכל להכריז על יציבותו של המשק הישראלי". ינאי מעריכה, כי בתחילת השנה, ובעיקר ברבעון השני שלה, צפוי שיפור במספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה, זאת בעקבות הערכות החברות ליישום של נוהל היעדר חריגה ממסגרות האשראי בבנקים.

הרעה מתונה של יום אחד במספר ימי האשראי בפועל בהמשך להרעה שחתמה את 2005 במספר ימי האשראי בפועל, בחודש ינואר רשם המשק הישראלי גידול נוסף של יום אחד בלבד בסך ימי האשראי בפועל (ימי פיגור וימי אשראי בהסכמה). בחודש ינואר עמד מספר ימי האשראי בפועל על 100 ימים, בהשוואה ל-99 ימים בחודש דצמבר.

ב-BDI מציינים, כי ההרעה המתונה במוסר התשלומים בישראל בינואר, באה במקביל ליציבות במספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים. מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים עמד בינואר על 89 ימים, כמו בחודש קודם.

מספר ימי הפיגור בתשלומים שוב חוצה את קו 10 הימים, לאחר חודשיים של יציבות. בסוף חודש ינואר עומד מספר ימי הפיגור בתשלומים על 11 ימים, בהשוואה ל-10 ימים בדצמבר. מספר ימי הפיגור בחודש ינואר גבוה ממספרם בתקופה המקבילה אשתקד, אז עמד מספר ימי הפיגור בתשלומים על 6 ימים בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.