יפן גרף ניקיי
צילום: רוי שיינמן

מדד הניקיי היפני ברמה הגבוהה ביותר מאז 1989 - באפט צדק

המשקיע האגדי הבחין כבר מזמן בכוח הגובר של החברות היפניות והחל לרכוש החזקות גדולות בבתי מסחר במדינה, להם השפעה רבה
אדיר בן עמי | (5)

מדד הניקיי היפני ניקיי 225 -1.19% הגיע היום לשיא כל הזמנים. בפעם האחרונה שזה קרה, המלחמה הקרה רק הסתיימה. המדד עלה היום ב-2.2% וסגר גבוה יותר מהשיא האחרון אליו הגיע ב-29 בדצמבר 1989. לאור האופטימיות הרבה לגבי כלכלת יפן, התאוששותה מעשרות שנים של דפלציה וסימנים לכך שהבנק המרכזי יספק שפע של תמריצים לכלכלה, המניות צפויות להמשיך במגמה החיובית. 

בתחילת שנות ה-90, יפן ספגה התרסקות של שוק הנדל"ן שהלחיצה את הכלכלה הרחבה יותר ולקחה אותה לתקופה ממושכת של ירידות מחירים לצרכן. האוכלוסייה המזדקנת החמירה עוד את המצב. הדברים השתנו לבסוף לאחר שמגפת הקורונה הסתיימה והכניסה אינפלציה למערכת ואילצה חברות יפניות להיות פרודוקטיביות ורווחיות יותר.

המשקיע האגדי וורן באפט הבחין כבר ממזמן בכוח הגובר של החברות היפניות והחל לרכוש החזקות גדולות בבתי מסחר במדינה, להם השפעה רבה.

השאלה הבאה עבור יפן היא באיזו מהירות תצליח המדינה לצאת מהמיתון אליו נקלעה במחצית השנייה של 2023. הבנק המרכזי היפני שמר על מדיניות מוניטרית רופפת במיוחד גם כאשר האינפלציה עלתה, והחודש סימן כי הוא מתכוון להמשיך ולעשות זאת. החלטת הבנק שמרה על הין היפני חלש ועזרה לחזק את הייצוא. 

הין כבר איבד שליש מערכו מול הדולר מאז שנת 2021, ובעוד הריבית ביפן כרגע עומדת על 0% והופכת את ההשקעה באג"ח ללא משתלמת (משקיעים יכולים לקבל תשואה של בין פי 4-6 בהשקעות באירופה או בארה"ב מאשר על השקעות ביפן), הין החלש הופך את ההשקעות בשוק המניות ליותר אטרקטיביות, כאשר כוח הקניה של המשקיעים הזרים גדל.

ההשקעות הזרות ביפן עלו במיליארד וחצי דולר בדצמבר 2023 אחרי עלייה של 3.8 מיליארד דולר בנובמבר. המשקיעים הזרים אכן מנצלים את כוח הקנייה שלהם, וגם לא חסרות להם חברות חזקות להשקיע בהן - טויוטה TOYOTA MOTOR CORP  , מיטסובישי MITSUBISHI ELECT COR  , הונדה HONDA MOTOR CO LTD  , סוני SONY GROUP CORPORATION AMERICAN  , היטאצ'י HITACHI  , סופטבנק SOFTBANK CORP ADR  , נינטנדו  NINTENDO CO LTD ADR  - אלה רק חלק מהחברות היפניות הגדולות שלמשקיעים זרים זול יותר להשקיע בהן היום.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    העורב 23/02/2024 07:54
    הגב לתגובה זו
    הפנסיונר היפני שבחר במסלול מנייתי לפני 34 שנים לא זכה כנראה לראות את הפנסיה שלו חוזרת לערכים שהייתה בהם לפני שפרש. ואולי כן זכה, יתכן שזאת הסיבה שיש להם תוחלת חיים ארוכה כל כך.
  • אני 23/02/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
    הוא לא שם את כל הפנסיה בשיא אבל הכיוון שלך נכון
  • 3.
    אחד 23/02/2024 07:18
    הגב לתגובה זו
    השאלה מה העליה הדולרית של המדד. זה מה שרואה המשקיע
  • 2.
    יפן למעלה 23/02/2024 03:20
    הגב לתגובה זו
    טוטל בלון
  • 1.
    הוא באפט מכיר את שוק ההון עשרות שנים, וכדאי להשקיע במניות B שלו.בהצלחה. (ל"ת)
    אנונימי 22/02/2024 23:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.