רנו קאפצ'ר: מבחן דרכים השקה

רנו מצטרפת לקטגורית הג'יפונים הלוהטת ביותר עם מכונית מעוצבת המעניקה ביטוי לטעם אישי. המחיר מקביל למשפחתית וזול מהג'וק
יואל שורץ, צרפת |

רנו קאפצ'ר

"כשמעתי את השם קאפצ'ר לראשונה, הזדעזעתי. האסוציאציה הראשונה שניקרה בראשי הייתה שבי (Captivity)." אומרת אורלי ג'יאגו (Jégou), ממחלקת השיווק של רנו. "חשבתי לעצמי, מי הגאון שחשב על כך? הוא כנראה לא יעבוד כאן יותר. אבל כשראיתי את הרכב עצמו, דעתי השתנתה לחלוטין; לא 'שבי' כי אם 'תפיסה', 'אחיזה'. זה הרבה יותר מתאים לרכב אופנתי שכזה. ושלא תחשוב שנושא השם בא בקלות, אנו מיחסים לכך חשיבות רבה. כמעט שנה לוקח לנו לסגור על שם לדגם. זה אולי נשמע הרבה, אבל ישנם המון שלבים לעבור החל מהעלאת הרעיון לשם עצמו, בדיקת זכויות יוצרים, קבוצת מיקוד ועד בדיקת השם בשפות שונות כדי לא לפגוע באיש. בעניין הזה, אני ממש הייתי בשוק כששמעתי את משמעות השם ג'וק בעברית. לא ידעתי אם לצחוק או לבכות במיוחד שעיצוב הרכב באמת מזכיר משהו מעט חרקי."
 

זו אינה הפעם הראשונה ובוודאי לא האחרונה שהשם ג'וק הוזכר בימי ההשקה ולא בכדי. ניסאן הייתה הראשונה לעלות על הראיון של רכב פנאי קטן ללא יכולת פנאי בכלל. כמעט שנתיים הוא מבלה בודד בפסגת טבלת המכירות, ללא מתחרים ישרים כשהיטי של סקודה הוא היחיד שיכול להוות איום מסוים מבחינת מחיר (גם בארץ) למרות שממדיו גדולים במעט. אבל החגיגה הסתיימה. קונצרן GM הוציא שלישיית דגמים כמעט זהים תחת מותג שברולט (טראקס), אופל (מוקה) וביואיק (אנקור), פיגו ממש בקרוב תחל בשיווק ה-2008 ורנו עושה זאת כעת עם הקאפצ'ר והסיבה שלשמה נתכנסנו.
 
מפגש אקראי עם אופל מוקה
 
הקנקן
אז נתחיל במראה המציג את שפת העיצוב החדשה של רנו. חיצונית הקאפצ'ר מציג אבולוציה מוגבהת למכונית עליה היא מבוססת, הקליאו החדשה. יחד עם קו החצאיות המודגש והחישוקים הגדולים והייחודיים לדגם שיגיעו גם אלינו (16 ו-17 אינץ', תלוי ברמת האבזור), המכונית נראית מעולה. אבל אז במהלך הנסיעה פגשנו, כך סתם במקרה, בדרך, באופל מוקה. השוואה חטופה ביניהם וההבדל ניכר מייד. בעוד שרנו בחרה במראה המאופק, ניסאן במראה החריג, אופל הלכה על מראה הגברי. המוקה נראית גדולה יותר, חסונה יותר, מסוקסת יותר מהשתיים האחרות. בסגמנט שבו המראה משחק תפקיד מרכזי, הבחירה של רנו גורמת להרמת גבה. האם היות ומדובר ברכבי "כאילו" שטח, אין צורך במראה חריג או מגודל? האם הם יודעים משהו על קהל היעד שאנחנו פספסנו? מעניין. מצד שני זה כנראה מה שאמרנו גם כשהוצג הג'וק ותראו מה הוא עשה בתחום.
 
בתא הנוסעים נמצא שוב את ההקשר לקליאו. זה מתחיל בקווים הכללים של הדשבורד ומסתיים בפרטים הקטנים של לוח המחוונים החצי דיגטלי שנראה במציאות פחות מיוחד ומעט מקושקש. איכות החומרים טובה, אבל חבל שקפיצת הדרך שעשו המשפחתיות החדשות מהשורה עם החומרים הרכים והספוגים, טרם הגיע לסגמנט הזה שכליו נמכרים במחיר דומה. במקום פלסטיק שמנמן מחומר גמיש, נמצא אפילו בחלק העליון של הדשבורד פלסטיק דק וחלול. איכות ההרכבה טובה ויש במכונית גם מספר גימיקים מעניינים. למשל תא הכפפות, שבמקום דלת נפתחת מציע מגירה היוצאת כולה. בנוסף לנוחות שהיא מקנה, היא גם ענקית (11 ליטר) וגם מקוררת. גימיק נוסף הינו חבילת ZIP, בה בד הריפוד מהמושבים ניתן לקילוף והחזרה באמצעות רוכסן. נחמד, וגם פרקטי. ניסיון נוסף ליצור משהו מעניין, נמצא במושב האחורי; במקום כיסים בגב המושב הקדמי נמצא רצועות גומי אלכסוניות בצבע הרכב, האמונות על שמירת החפצים. אבל מה לעשות שמלבד פריט דק ורחב כמו ספר למשל, שאר החפצים יפלו בין הרווחים.
הקאפצ'ר אינו מפגין עושר רב, אבל גם ברמה הבסיסית כולל את כל מה שהורגלנו אליו, כשהגרסה המאובזרת תציע בין היתר גם בקרת אקלים ואת מערכת ה-R-link החדשה של רנו הכוללת: מסך בגודל 7 אינץ', ניווט, מולטימדיה, תקשורת, ומחשב הדרך.

סביבת נהג נאה ומיוחדת
 
בכל הנוגע למרווח, לא חסר דבר. גם הביצוע של רנו להרחקת הנהג מהנוסע, מדגיש יותר את האווריריות בתא מאשר כחוסר ברירה בשל הממדים הצנומים. מאחור יש מקום הולם לזוג, אבל אין מצב לשלישייה. המושב האחורי נוח, אולם הוא שטוח לחלוטין וחסר תמיכה. לטובת הגדלת נפח תא המטען, המושב והמשענת נעים יחדיו על מסילה, והשינוי בין המצבים דרמתי למדי. תא המטען מציע פתח גדול ורחב ומצע שטוח לחלוטין של 377 ליטר עם עוד 27 ליטרים בתא תחתון ניסתר. הזזת המושבים לפנים תגדיל את נפח התא ל-455 ליטר, אבל חבל שרנו, בהיותה יצרנית כל-כך מודולארית, לא חשבה על פתרון של הזחת חלק מהמושב האחורי לטבת שינוע מטען ונוסע שלישי.
 
מה שבתוכו
ישיבה במושב הנהג מגלה כי ברז כיוון המשענת לא נמצא במקומו הטבעי, אלא מופעל באמצעות יד ימין (עדות נוספת לקרבת המושב לדלת וליצירת המרווח בין המושבים). המושב עצמו נוח אך למשענת חסרה מעט תמיכה צידית. שילוב התיבה ל-D, לחיצה על דוושת התאוצה והקאפצ'ר מפגין השתהות ביציאה מהמקום. באחת הצמתים בהמשך היום, בתנועת צהריים פקוקה, ההשתהות הזו גרמה ללבי להחסרת פעימה רגעית. מלבד הגיהוק הראשוני, יחידת הכוח הזו, בנזין בנפח 1.2 ליטר (120 כ"ס) בשילוב תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמד, עובדת כראוי. ליטוף הדוושה מייצר דחף מספק וההילוכים נעים מעלה ומטה ברכות ומהירות אופיינית לתיבות שכאלה. מעניין לציין שבהתנהלות פקוקה אין את הרגשת החלקת המצמד שיש לתיבות מתחרות. רמיסת הדוושה לצורת עקיפה, מגלה שאון מנוע נוכח גם אם אינו מהזן הטורדני. ככל שעולה המהירות נגלה כי רעשי הדרך מוחרשים למינימום, אבל ככל שחלפו הק"מ, משהו אחר צף ועלה, נוחות הנסיעה. לא מדובר כאן במכונית לא נוחה כי אם במכונית בעלת נוחות סבירה ולא יותר מזה. לא משהו אליו הורגלנו מרנו. ובכל זאת, הקאפצ'ר מפגין שילוב של בולמים רכים הסופגים רעידות קלות, אבל מקפץ על מתליו וחובט בנוסעיו כשהמהמורות גדלות אך במעט. כשהמהירות עולה העסק משתפר, אבל המתלים שלא הרשימו בסעיף הנוחות, אינם מגיעים לכדי ביטוי גם הפעם. לקאפצ'ר יכולת דינמיות גבוהות בזכות צמיגיו השמנמנים (205/55/17), וכיול בטוח שגורם לאף לפרוץ לפני הזנב, אבל הוא מציג זוויות גלגל גדולות שיחד עם קיפצוצי המתלים גורמים לנהג להרפות מהדוושה. בנוסף, ההגה המדויק, אינו מציע תקשורת כלל וקורה A השלוחה לפנים חוסמת את שדה הראיה באופן מפריע ממש.
מילא, הקאפצ'ר אינו מתוכנן לחרוך אספלט, מצד שני הוא גם אינו חיית שטח. אין לו הנעה כפולה ועם מרווח גחון של 17 ס"מ הוא יפגין בשטח את אותם ביצועים של רכב ליסינג. אז מה הוא כן?
 
שילובי צבעים וחישוקים ייחודיים לדגם
 
קנקנן בתפירה אישית
ככלי רכב, הקאפצ'ר רחוק מלהיות מושלם. אבל ככלי עירוני, אופנתי בעל מראה מעט מוגבה הוא עונה בדיוק על דרישות הסגמנט. ייחודו של הקאפצ'ר, נמצא ביכולת הביטוי העצמית מפרטי האבזור. לא לחינם מחלקת השיווק של רנו מציינת את סיטרואן DS כמתחרה, שכן כמוה גם הקאפצ'ר מגיע עם שלל תכשיטים ייחודיים כמו 3 צבעי גג, 10 שילובי ריפוד, 3 קישוטי הגה, 2 צבעי דשבורד, וכל זה עוד לפני 9 הצבעים החיצוניים החוזרים על עצמם במספר מקומות אסטרטגיים גם בתוך תא הנוסעים. ממש תאווה לעיניים. גם אצלנו הוא יוצע החל מהחודש הבא, עם שלל האלמנטים האופנתיים ועם שני מנועים לבחירה: 0.9 ליטר (90 כ"ס) ותיבה ידנית ברמת גימור בסיסית ו-1.2 ליטר (בה נהגנו) בשתי רמות גימור. המחיר מבטיחים רנו, מקביל למשפחתית וזול במעט מהג'וק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.