תורה של פורטוגל: סוכנות האשראי מודי'ס הודיעה על הורדת הדירוג למדינה
ה-PIIGS חוזרים לכותרות. אחרי שאתמול סוכנות דירוג האשראי S&P הזהירה את יוון כי במקרה ותגלגל את החובות שלה אל המשקיעים הפרטיים ייחשב הדבר למעשה לחדלות פירעון סלקטיבית, הגיע תורה של פורטוגל כאשר הערב (יום ג') הודיע סוכנות האשראי מודי'ס הודיעה על הורדת הדירוג ארוך הטווח של המדינה.
בהודעה למשקיעים שלה הודיעה הסוכנות הודיעה כי היא מורידה את דירוג האשראי ארוך הטווח של פורטוגל מ-Baa1 ל-Ba2, כאשר מדובר בהורדה של 4 דרגות לרמת 'זבל'.
בנוסף לכך, בסוכנות הורידו את התחזית של המדינה לשלילית מה שאומר שהתחזית כי ישנה סבירות גבוהה שהדירוג של המדינה יורד בשנית. בסוכנות הודיעו כי המהלך מגיע בצל החששות כי המדינה תיאלץ לפנות בבקשה שנייה של סיוע פיננסי, בדומה ליוון, וכי פורטוגל לא תצליח להגיע ליעדי הורדת הגירעון וייצוב החוב אשר הוצבו על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע העולמית.
- 11.אבי 05/07/2011 23:12הגב לתגובה זוכמו בשיר תותים חח, תומך במספר 6 וליבי עם הבחור שיש לו קולים, מסכן אולי הוא עוד יוכל לצאת מחר רק בנזק קטן זה ידוע שהמצב לא טוב, ואף אחד לא רוצה להיכנס לשוק, עובדה שהמחזורים קטנים, גם עם כל העליות שהיו בשבוע האחרון. אין מה להתרגש, המפולות בפתח.. ומי שיש לו קולים.. ראה הוזהרת, ליבי איתך..
- 10.אירנה 05/07/2011 22:36הגב לתגובה זוזה כבר בתוכו,לא בתוכי, זה בתוכו הכל,ולכן מחר 2 למעלה.
- 9.חיים ויצמן ל 6 05/07/2011 22:34הגב לתגובה זומחר אנחנו עולים, אין מצב ירידות ,חותם לך. ארוחה ב 206" ?
- 8.רוה איתן 05/07/2011 22:28הגב לתגובה זו" Moody' s downgrades Portugal to Ba2 with a negative outlook from Baa1" זו ירידה של 4 רמות. אכן, לרמה של השקעה ספוקלטיבית (" אגח זבל" / High yield).
- 7.ליאור 05/07/2011 22:22הגב לתגובה זוהכל בסדר, גם אם מחר גרמניה תודיע על בעיות השוק חזק ויעלה, אל לנו לחשוש. גם איטליה בצרות ,וגם ספרד, השווקים נהדרים. הדובים נסעו לחו" ל יחזרו בחורף.להרים
- 6.עומרי 05/07/2011 22:16הגב לתגובה זועליות?????חחחחחח יא אופטימי ירידות של 1-2 לכל הפחות!! חחחח מסכן בטח עמוק בקוליםםםם!! ליבי עליך אחינו
- 5.קובי 05/07/2011 22:13הגב לתגובה זואם לא היה מתומחר הייתם רואים ירידה של 2 אחוז, הכל ספוג ומותומחר.
- 4.בוגית נייטיבס 05/07/2011 22:11הגב לתגובה זו" מכבסות מילים" ...
- 3.הנ 05/07/2011 22:00הגב לתגובה זואילו עליות הולכות להיות מחר
- 2.המרגיש 05/07/2011 21:56הגב לתגובה זווג,פועלים מתוך פוזיציה נטו,וחוץ מזה הם תחת חקירה פדרלית על הטיות משיקוליי פוזיציה,נו,גם הם שקרנים יותר גרוע מאצלינו.
- בדיוק 06/07/2011 05:29הגב לתגובה זואנחנו לפני גל הורדות דירוג שישפיע על אגרות חוב ועל הבורסות, על מדיניות שרי אוצר ועל הכלכלה בכלל
- 1.אברהם 05/07/2011 21:37הגב לתגובה זויאללה ביתר ...פורטוגל יוון ספרד יאללה בלאגן...אוכלים בחינם בסוף משלמים..

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".