שר התחבורה הקים וועדה לטיפול בפתרון משבר הנמלים

בדיון חירום עם המשתמשים בתובלה ימית, קבע מופז לוח זמנים מידי כדי להקל על המצוקה. יו"ר התאחדות התעשיינים: " הפתרון הנכון הוא קליטה מיידית של מאה עובדים בנמל אשדוד"
דנה פרידלנדר |

שר התחבורה, שאול מופז, כינס דיון חירום ביום שישי עם כל הגורמים העוסקים בנושא הספנות והמשתמשים בתובלה ימית. בדיון עלתה המצוקה בנמלים והבעייה השוררת בהם, שר התחבורה סיכם בקביעת לוח זמנים על מנת להקל על המצוקה.

השר מופז הודיע על הקמת ועדה למעקב שבועי ולמתן פיתרון מידיי למשבר בנמלים, בראשות מנכ"ל משרדו, גדעון סיטרמן.הועדה תתחיל לעבוד כבר ביום ראשון הקרוב כאשר נציגי המשתמשים יהיו חברים בוועדה שתכלול גם , על פי קביעת השר, גם את נציגי האוצר, רשות החברות הממשלתיות, נציגי חברת נמלי ישראל ועוד.

שר התחבורה הבטיח בישיבה כי ביום רביעי הקרוב, 9 במאי, הוא ייכנס את הנהלות הנמלים והדירקטוריונים שלהם, כדי לתת פיתרון מיידי למצב החמור בנמלים, בתחום המחסור בעובדים והאינטגרציה, וביכולת לפתוח את צווארי הבקבוק בנמלי חיפה ואשדוד.

השר מופז הבטיח בישיבה כי יעלה את נושא המשבר בנמלים כבר בישיבת הממשלה הקרובה ביום א', על מנת לסייע לו לקבל החלטה ולזכות לשיתוף פעולה של כל הגורמים בממשלה הנוגעים להפעלת הנמלים. בדיון אמר שרגא ברוש נשיא התאחדות התעשיינים כי כלכלת ישראל היא בת ערובה לנמלים וכי אנו הלקוחות, דורשים מהנהלות הנמלים לפתור את הבעייה. עוד אמר ברוש כי הפתרון הנכון הוא קליטה מיידית של מאה עובדים בנמל אשדוד.

דוד ארצי, יו"ר מכון היצוא, אמר כי הוא מדבר בשם 6,000 יצואנים. הוא קרא לשר התחבורה לפטר את יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, הגב' איריס שטרק, הנושאת לדבריו אחריות למשבר.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי "ה‏חברה מברכת את שר התחבורה והבטיחות בדרכים, רא"ל (במיל.) שאול מופז ששם סוף להתלהמות, נגועה בשיקולים זרים מצידו של שרגא ברוש, ומברכת על החלטתו להתמקד במציאת פתרון מהותי לבעיית תפעול הנמלים. בדיון שהתקיים בלשכת השר שוב ניסו ברוש וקומץ מחבריו להתלהם ולגרור את הויכוח להנהלות הנמלים. השר, שגילה בקיאות יוצאת דופן בנעשה בנמלים, ברגולציה ובגידול העצום בנפחי התנועה הנמלית מישראל וממנה, קבע, כי האשם המרכזי הוא בחסמים בירוקרטים שאינם תלויים בהנהלות הנמלים".

"חברת הנמל דוחה בשאת נפש את הקריאות המתלהמות שהועלו במהלך הדיון, מצד דוד ארצי, נושא כליו של שרגא ברוש, לפיטוריה של יו"ר הדירקטוריון והנהלת החברה. העידן בו עסקנים פוליטיים מינו ועשו בחברות הממשלתיות כרצונם עבר מהעולם. החוק וסדרי מינהל תקין הם שיכתיבו את התנהלות חברת הנמל".

"בדיון הציגה חברת נמל אשדוד את העובדות שסתרו אחת לאחת את הטענות הפומביות של שרגא ברוש בתקשורת: בניגוד לנטען ע"י ברוש, חברת הנמל משקיעה 30% יותר מסך כל רווחיה ב-2006 בקליטת עובדים וברכש ציוד. בשנת 2007 צפויה החברה להשקיע למעלה מ- 130 מיליון ₪ מול רווח של 100 מיליון ₪ בשנת 2006. בניגוד לנטען ע"י ברוש, החברה אישרה, לראשונה בתולדותיה, תקציב גירעוני לשנת 2007 כולל גירעון של 50 מיליון ש"ח והכול במטרה לשפר את השירות בטווח המיידי. בניגוד לרמזים של ברוש, על עיכוב בקליטת עובדים, הליך קליטת כ-100 עובדים חדשים, שיחל באמצע מאי, נעשה באופן שוויוני, שקוף ועפ"י כללי המנהל התקין ובהתאם לחוק ולדרישת מבקר המדינה, משרד התחבורה, רשות החברות הממשלתיות והיועץ המשפטי לממשלה".

"בנוסף, החברה הציגה לשר התחבורה את המשמעויות הפיננסיות מהמשך גביית דמי שימוש מופקעים ע"י חנ"י. אם לא יתערב השר לאלתר, הרי שבשנת 2008 החברה תחסל את כל יתרות מזומניה, תהיה הפסדית ובכך תעמוד בפני סכנה של פשיטת רגל".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.53%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".