שר התחבורה הקים וועדה לטיפול בפתרון משבר הנמלים

בדיון חירום עם המשתמשים בתובלה ימית, קבע מופז לוח זמנים מידי כדי להקל על המצוקה. יו"ר התאחדות התעשיינים: " הפתרון הנכון הוא קליטה מיידית של מאה עובדים בנמל אשדוד"
דנה פרידלנדר |

שר התחבורה, שאול מופז, כינס דיון חירום ביום שישי עם כל הגורמים העוסקים בנושא הספנות והמשתמשים בתובלה ימית. בדיון עלתה המצוקה בנמלים והבעייה השוררת בהם, שר התחבורה סיכם בקביעת לוח זמנים על מנת להקל על המצוקה.

השר מופז הודיע על הקמת ועדה למעקב שבועי ולמתן פיתרון מידיי למשבר בנמלים, בראשות מנכ"ל משרדו, גדעון סיטרמן.הועדה תתחיל לעבוד כבר ביום ראשון הקרוב כאשר נציגי המשתמשים יהיו חברים בוועדה שתכלול גם , על פי קביעת השר, גם את נציגי האוצר, רשות החברות הממשלתיות, נציגי חברת נמלי ישראל ועוד.

שר התחבורה הבטיח בישיבה כי ביום רביעי הקרוב, 9 במאי, הוא ייכנס את הנהלות הנמלים והדירקטוריונים שלהם, כדי לתת פיתרון מיידי למצב החמור בנמלים, בתחום המחסור בעובדים והאינטגרציה, וביכולת לפתוח את צווארי הבקבוק בנמלי חיפה ואשדוד.

השר מופז הבטיח בישיבה כי יעלה את נושא המשבר בנמלים כבר בישיבת הממשלה הקרובה ביום א', על מנת לסייע לו לקבל החלטה ולזכות לשיתוף פעולה של כל הגורמים בממשלה הנוגעים להפעלת הנמלים. בדיון אמר שרגא ברוש נשיא התאחדות התעשיינים כי כלכלת ישראל היא בת ערובה לנמלים וכי אנו הלקוחות, דורשים מהנהלות הנמלים לפתור את הבעייה. עוד אמר ברוש כי הפתרון הנכון הוא קליטה מיידית של מאה עובדים בנמל אשדוד.

דוד ארצי, יו"ר מכון היצוא, אמר כי הוא מדבר בשם 6,000 יצואנים. הוא קרא לשר התחבורה לפטר את יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, הגב' איריס שטרק, הנושאת לדבריו אחריות למשבר.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי "ה‏חברה מברכת את שר התחבורה והבטיחות בדרכים, רא"ל (במיל.) שאול מופז ששם סוף להתלהמות, נגועה בשיקולים זרים מצידו של שרגא ברוש, ומברכת על החלטתו להתמקד במציאת פתרון מהותי לבעיית תפעול הנמלים. בדיון שהתקיים בלשכת השר שוב ניסו ברוש וקומץ מחבריו להתלהם ולגרור את הויכוח להנהלות הנמלים. השר, שגילה בקיאות יוצאת דופן בנעשה בנמלים, ברגולציה ובגידול העצום בנפחי התנועה הנמלית מישראל וממנה, קבע, כי האשם המרכזי הוא בחסמים בירוקרטים שאינם תלויים בהנהלות הנמלים". "חברת הנמל דוחה בשאת נפש את הקריאות המתלהמות שהועלו במהלך הדיון, מצד דוד ארצי, נושא כליו של שרגא ברוש, לפיטוריה של יו"ר הדירקטוריון והנהלת החברה. העידן בו עסקנים פוליטיים מינו ועשו בחברות הממשלתיות כרצונם עבר מהעולם. החוק וסדרי מינהל תקין הם שיכתיבו את התנהלות חברת הנמל".

"בדיון הציגה חברת נמל אשדוד את העובדות שסתרו אחת לאחת את הטענות הפומביות של שרגא ברוש בתקשורת: בניגוד לנטען ע"י ברוש, חברת הנמל משקיעה 30% יותר מסך כל רווחיה ב-2006 בקליטת עובדים וברכש ציוד. בשנת 2007 צפויה החברה להשקיע למעלה מ- 130 מיליון ₪ מול רווח של 100 מיליון ₪ בשנת 2006. בניגוד לנטען ע"י ברוש, החברה אישרה, לראשונה בתולדותיה, תקציב גירעוני לשנת 2007 כולל גירעון של 50 מיליון ש"ח והכול במטרה לשפר את השירות בטווח המיידי. בניגוד לרמזים של ברוש, על עיכוב בקליטת עובדים, הליך קליטת כ-100 עובדים חדשים, שיחל באמצע מאי, נעשה באופן שוויוני, שקוף ועפ"י כללי המנהל התקין ובהתאם לחוק ולדרישת מבקר המדינה, משרד התחבורה, רשות החברות הממשלתיות והיועץ המשפטי לממשלה".

"בנוסף, החברה הציגה לשר התחבורה את המשמעויות הפיננסיות מהמשך גביית דמי שימוש מופקעים ע"י חנ"י. אם לא יתערב השר לאלתר, הרי שבשנת 2008 החברה תחסל את כל יתרות מזומניה, תהיה הפסדית ובכך תעמוד בפני סכנה של פשיטת רגל".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה