טאוור - בתהליך של איסוף סחורה
משקיעים רבים סבורים שהגישה הטכנית תאפשר להם לרכוש מניות מבלי לנתח אותן יתר על המידה ולאורך זמן. גילית מניה שפרצה רמת התנגדות ומבססת איתות קנייה? קנה מיד. אל תחשוב פעמיים. גילית מנייה שמדשדשת פרק זמן ארוך ומרמזת על איסוף סחורה מובהק וברור? רכוש בלי למצמץ. טעות זו היא אחת הנפוצות וכפי שמנתח כלכלי המכבד את עצמו לא יעז לרכוש מניות בחברה שהיכרותו עימה שטחית, כך מנתח טכני לא ירכוש מניה שהוא אינו מצוי בהתנהגותה לפני ולפנים.
אלא שיש עוד עניין לא פחות חשוב. משקיעים רבים מאבדים עניין במניות הדורשות מעקב ממושך (שבועות ואף חודשים) עד למתן איתות הקנייה אם בכלל. זו טעות נוספת. תהליך המעקב לאורך זמן הוא תהליך של הכנה נפשית לרגע המתאים והמדויק בו יהיה עליך לפעול מבלי שייווצר דיסוננס מיד אחרי קבלת ההחלטה, וכדי שלא תיתקף בחרטות או הרהורי כפירה ושאר רגשות שמקומם לא יכירנו בתהליך קבלת ההחלטות הטכני. וטאוור (טאואר), כמו מניות אחרות, מתיישבת היטב במשבצת האמורה שכן התנהלותה מעידה שתידרש תקופת מעקב לא קצרה. הכנה נפשית – זוכרים?
אל לנו להכביר מילים על מה שטאוור עברה במהלך השנים האחרונות. "המגדל הלוהט" היה אחד מהכינויים שהדבקתי למניה שידעה רק את הדרך לדרום. אבל הזמן הוא כמו גלגל ענק והדברים משתנים. והמשקיעים, כך זה נראה, מגלים את טאוור מחדש. הבניין שקרס במהלך השנים האחרונות הולך ומצוי בשלב בניית היסודות שלו. האם הם יהיו חזקים מספיק כדי לתמוך או לייצר מגמת עלייה? זו שאלה שהזמן ייתן עליה תשובה מפורטת.
מבט על הגרף של מניית טאוור מלמד שהמניה מצויה מזה פרק זמן לא קצר בתהליך של איסוף סחורה עקבי ושיטתי. אפשר לראות זאת על ידי מספר מרכיבים : ראשית המניה מדשדשת פרק זמן ארוך שמתקרב לשנה.
שנית, מחזורי המסחר. הללו נטו להתרחב בגל העליות הראשון שהשתרע בין יולי 2005 לתחילת השנה הנוכחית. מיד לאחר מכן החל גל ירידות ארוך ושוחק ובמרכזו דעיכה מוחלטת של היקפי הפעילות כעדות ולפיה ההיצע העומד למכירה הולך ואוזל. גל ירידות זה נבלם ברמה גבוהה מהשפל של יולי 2005. משם – גל עליות עם מחזורים מאמירים. מרכיבים אלו מסתדרים יפה עם תהליך של איסוף סחורה.
מה נשאר בעצם ? התשתית מוכנה, היסודות הולכים ונבנים והם נראים, לפחות עד לרגע זה, יסודות מוצקים שיכולים בעזרת הזרזים המתאימים, להוציא לדרך גל עליות משמעותי. הגל הזה אמור לקבל את החותמת הרשמית כאשר רמת 8 שקלים למניה לערך תישבר כלפי מעלה. והמחזורים, הם אלו שיקבעו את איכותה ואת הסבירות לגל עליות.
לסיכום: אחרי שנים של שחיקה, ירידה, נסיגה, קריסה וכל המונחים בהם אפשר להשתמש כדי להגדיר מגמת ירידה, משהו עובר על מניית טאוור. והפעם זה משהו שונה. האם תמו שבע השנים הרעות? אני מניח שלא רחוק היום ונקבל תשובה ברורה ומוגדרת.
מאת: אייל גורביץ'
*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".