דוחות

אייקון מנסה להרגיע: התחרות מצד KSP לא תפגע בתוצאות 2022

לדברי החברה, רכישת ויז'ואל תכסה על הבור שנוצר כתוצאה מהתחרות החדשה מ-KSP, שלה המשקיעים לא ציפו מקריאת התשקיף טרם ההנפקה. השאלה היא עד כמה ההודעה כעת תנחם אותם - או שהציפיה הייתה שאייקון תמשיך למכור בהיקף גדול ל-KSP, ומיזוגים ורכישות יהיו רק תוספת, ולא במקום
איתי פת-יה |

חברת אייקון גרופ 0% , המייבאת את מוצרי אפל לישראל תחת רשת איידיגיטל מדווחת כי הכנסות הרבעון הרביעי של 2021 עלו 41.5% ל-392 מיליון שקל מול 277 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. הרווח התפעולי ברבעון הסתכם ב-26.4 מיליון שקל והרווח הנקי ב-19.3 מיליון שקל.

מחד, הצמיחה מתקופת ההשוואה הייתה קלה יותר הפעם, שכן הרבעון המקביל טרם הושפע מהדגמים החדשים של האייפון שיצאו רק בסוף 2020 ולמעשה השפיעו על הרבעון הראשון של 2021, בשונה מהעונתיות הרגילה. מאידך, אייקון אמורה הייתה ליהנות ממכירת הגרסאות החדשות שב-2021 יצאו כבר באוקטובר – אך בשל משבר השבבים ושיבושים בשרשרת האספקה היו חוסרי מלאים משמעותיים.

אייקון פועלת גם במקטע הקמעונאות עם מכירות ברשת איידיגיטל ואיידיגיטל גודיז שמוכרת אביזרים, וכן במקטע ההפצה לרשתות אחרות המוכרות את מוצרי אפל אך לא מייבאות אותן. הכנסות מגזר הקמעונאות עלו ב-38% לסך של 134 מיליון שקל מול 97 מיליון שקל בזמנו, ובמגזר ההפצה הצמיחה הייתה בשיעור 43% מ-180 מיליון שקל ל-258 מיליון שקל.

אפיק המכירות באונליין במגזר הקמעונאות ירד מ-7.9% מהכנסות המגזר ב-2020 ל-4.24% ב-2021, המכירות במוקד הטלפוני ירדו מנתח של 5.4% ל-3.48%.

רשת KSP שבדרך להנפקה בתל אביב קיבלה זה עתה רישיון יבוא רשמי למכירת מוצרי אפל – ויצוין כי הפריסה שלה בארץ רחבה משל איידיגיטל. ב-2021 במגזר השיווק וההפצה, 238 מיליון שקל, שהם 18% מהכנסות המגזר, הגיעו ממכירות ל-KSP. ההודעה ההיא, שמשקיעי אייקון שקראו את התשקיף שלה לא ציפו לה, הפילה את המניה - כאשר אייקון למעשה עשתה צחוק מהמשקיעים.

עתה בדוחות כותבת אייקון כי להערכתה התחרות החדשה לא תפגע בתוצאות של 2022, שכן מחזור המכירות של ויז'ואל שמפיצה את מוצרי לנובו, HP ואסוס, ושנרכשה על ידה (85%), הוא 370 מיליון שקל ב-2021 עם רווח נקי של כ-11 מיליון שקל – גבוה מהמכירות ל-KSP. כמו כן, הרישיון שקיבלה המתחרה עתיד להיכנס לתוקף עוד מספר חודשים "והירידה בהיקפי המכירות עד אז תהיה הדרגתית וכן ההערכה כי רכישות KSP מהחברה ימשכו (אף אם בהיקף מצומצם יותר גם לאחר מכן)".

מועדון החברים של אייקון מנה 170 אלף איש בסוף 2021. רשת איידיגיטל גודיז מונה שלושה סניפים ונחתמו הסכמי שכירות לפתיחת שניים נוספים השנה. צפי הסניפים לסוף 2024 הוא 20. בחברה מסבירים כי תחום האביזרים נחשב לרווחי יותר ממכירת המכשירים של אפל, וכן כי בתוך מכירות האביזרים, הרווחיות באלה של חברות צד ג' גבוהה יותר מבמכירות מוצרי אפל. יצוין כי לקבוצת פוקס פעילות מתחרה לצד חברת HOT במכירת אביזרים לסלולר, זאת תחת הרשת RED.

אייקון הודיעה על חלוקת דיבידנד של 15 מיליון שקל, וכן על רכישה עצמית של מניות בסך של עד 15 מיליון שקל, לאחר הירידה במניה שהוזכרה.

לקריאה נוספת:

>>> מכתב פתוח לענת גואטה - "רשות ניירות ערך חייבת לפתוח בחקירה באייקון; הסיכוי שהם לא ידעו על איבוד לקוח הוא נמוך"

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?