מכה לאייקון: KSP תהפוך ליבואן רשמי של אפל

ייבואנית מוצרי אפל לארץ מקבלת מכה כפולה, לא רק שתאבד לקוח מהותי, קם לה משמעותי שלה; במידה ולא תוכל להחליף אייקון את יבוא המוצרים יהיה לדבר השפעה על תוצאות הדוחות שלה בהמשך
תומר אמן |

חברת אייקון גרופ 0% , העוסקת ביבוא ושיווק מוצרי מחשוב ותקשורת מתוצרת חברת  APPLE (סימול: AAPL), מדווחת, כי לקוח קמעונאי מהותי שלה קיבל אישור יבואן רשמי לייבוא מוצרי אפל לארץ. על פי ההערכות מדובר, ברשת המחשבים והאלקטרוניקה KSP אשר פעלה להנפקת מניותיה בבורסה בתל אביב ונמנית עם לקוחותיה של אייקון.

על פי הודעת החברה, רישיון היבוא של הלקוח הקמעונאי עתיד להיכנס לתוקף בתוך מספר חודשים. נכון לשנת 2020, לחברה לקוח מהותי אחד המהווה מעל ל-10% ממחזור המכירות של החברה. מדובר במכה משמעותית עבור החברה, שכן מלבד הפגיעה בהכנסותיה, נצבית למולה מתחרה בתחום הייבוא של מוצרי אפל.

עם זאת, בחברה מציינים כי על אף שמדובר בלקוח מהותי, אין לה תלות בו, וכי היא מחזיקה בהתקשרויות עם מספר רב יחסית של לקוחות. לאור זאת, בכוונתה לפעול על מנת למצוא חלופות להפצת המוצרים, אשר היו נרכשים בדרך כלל על ידי הלקוח, ולהגדיל את כמות המוצרים הנמכרים ללקוחות אחרים של החברה. או לחלופין התקשרות עם לקוחות חדשים על מנת להקטין ההשפעה על תוצאותיה. אך,"ככל שלא יעלה בידי החברה למצוא חלופות למלוא הכמות אשר הייתה נרכשת מעת לעת על ידי הלקוח, עשוי להיות לדבר השפעה על תוצאות פעילותה של החברה.

כמו כן מדווחת החברה כי בתחילת חודש מרץ השלימה אייקון את רכישת חברת ויז'ואל אשר מייבאת בעצמה מוצרי מחשב ממספר רב של יצרנים כמו אסוס, IBM ולנובו, כאשר להן מחזור מכירות גבוה משמעותית לדבריה משל אובדן ההכנסות הצפוי מהלקוח הקמעונאי. 

בסוף שנת 2021 דווח כי KSP מעוניינת להנפיק לפי שווי של 1.1-1.2 מיליארד שקל וכי היא בוחנת אפשרות זו. ככל שתנפיק החברה, הדבר יתרחש במהלך השנה הקרובה. מכיוון ש-KSP הינה חברה פרטית היא אינה חושפת את דוחותיה הכספיים, אך גורמים בשוק מעריכים שמדובר בקצב רווחים שנתי של כ-80 מיליון שקל. 

לקריאה נוספת:

>>>  שוק ההנפקות בארץ מתקרר: החברות ייאלצו להנפיק בשווי סביר יותר. מה הלאה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳