אורנה ברביבאי
צילום: כנסת

משרד הכלכלה מקים ועדה לעידוד כניסת רשתות קמעונאיות זרות לישראל

המשרד יביא הבוקר לאישור הממשלה, הצעה להקמת ועדת היגוי לעידוד וליווי כניסתן של רשתות קמעונאיות זרות לישראל; "מה שהתאים בשנות הקמת המדינה, מונע כיום התנהלות חופשית של הכלכלה ומייצר חסמים המייצרים את יוקר המחיה"
איתן גרסטנפלד | (1)

משרד הכלכלה ושרת הכלכלה והתעשייה יביאו הבוקר לאישור הממשלה, החלטה על הקמת ועדת היגוי, לעידוד כניסן של רשתות קמעונאיות זרות לישראל. הצעות  הוועדה אמורות לספק מענה לחסמים הקשורים לכניסתן לארץ של רשתות זרות ויצירת תחרות משמעותית.

על פי הודעת המשרד, מהלך זה שנועד למשוך רשתות קמעונאיות בינלאומיות לישראל, מהווה צעד המשכי ומשלים לרפורמה בתקינה, עליה אמון המשרד. הרפורמה צפויה לאפשר כניסתם של מוצרים מיובאים ביתר קלות למשק הישראלי, להרחיב את מעגל היבואנים והקמעונאים (ותיקים וחדשים כאחד) אשר יוכלו להכניס ביתר קלות מגוון מותגים ובכך להגביר את התחרות בשווקים ולהביא לצמצום יוקר המחייה במשק הישראלי.

בעולם ישנן חברות קמעונאיות בינ"ל שמתאפיינות ברמת חדשנות גבוהה בהיבטי שיטות, תהליכים ואמצעי תפעול מתקדמים ועוד. במשרד סבורים שחברות אלו אינן נוכחות במשק הישראלי, בשל מגוון סיבות וחסמים בראשם: העדר מגוון חברות מעין אלו בארץ – מצב שמוריד את אטרקטיביות ההגעה לישראל; היותו של המשק הישראלי קטן יחסית, קיומם של פערי שפה וחסמים ייחודים בדגש על מחסור בעובדים ונטל רגולטורי ובירוקרטי משמעותי.

כניסה של חברות מעין אלו למשק המקומי, יכולה לסייע למלחמה ביוקר המחיה בישראל, הנובע, בין היתר, מריכוזיות והעדר תחרות בשווקים. כך למשל, חברה קמעונאית זרה מענף המסחר, שהנה בעלת תשתית רחבה ומבוססת בחו"ל, ביכולתה לייצר השפעות חיצוניות חיוביות לפריון, להביא לשוק המקומי שיטות ניהול חדשות, ייבוא ואספקה של מוצרים נוספים, פוטנציאל יצוא של מוצרים ישראליים לסניפי החברה בחו"ל, ובסופו של דבר, כח שיכול להשפיע על הגדלת התחרות ולהביא להפחתת יוקר המחייה.

"הוועדה תלווה ותאפשר מענה מהיר וחדשני לסוגיות שונות - הנגשת מידע ומתן מענה מהיר לשאלות העולות מצד רשת קמעונאית זרה ומתן ליווי במענה לדרישות רגולטוריות ואחרות; ריכוז תובנות והצפת סוגיות רגולטוריות, לרבות בתקופת ההקמה וההרצה של עסק קמעונאי זר בישראל; קידום חשיבה רוחבית בדבר הקלות רגולטוריות וגיבוש פתרונות לסוגיות נדרשות, בשיתוף הרגולטורים הרלוונטיים ובכלל זאת המלצה לעניין היתרי העסקה לחברות הזרות ורישיונות עבודה זמניים לעובדי החברה הזרים, הנדרשים בשלבים הראשונים של כניסת הרשתות, ככל הנדרש" נכתב בהודעת החברה.

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל.) אורנה ברביבאי: "מדינת ישראל ייצרה במשך שנים ארוכות חסמים שמלווים אותנו עד היום. מה שהתאים בשנות הקמת המדינה, מונע כיום התנהלות חופשית של הכלכלה ומייצר חסמים המייצרים את יוקר המחיה. התחלנו ברפורמת היבוא ופתיחת השוק לתחרות על המוצר, השלב הבא הוא יצירת תחרות בין קמעונאים"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תש 19/06/2022 11:30
    הגב לתגובה זו
    בלי צעדים קשים נגד מי שגורם ליוקר המחייה זה לא יעבוד אם במקרה החקלאי הישראלי לא יכול להתמודד עם יבוא בצורה מוגזמת יש להוזיל את התוצרת ע"י יבוא מסיבי לא לרשתות כי אם לחנויות של תוצרת חקלאית
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.