ראשוני הפועלים הסינים בדרך ארצה: "מדיניות 'השמים הסגורים' הביאה לזינוק של 75% בשכרם"
לאחר שנים ארוכות וניסיונות בלתי פוסקים של הממשלה והקבלנים לחדש את הבאת עובדי הבנייה מסין, נחתם בחודש אפריל השנה הסכם בילטרלי בין ממשלת ישראל לסין, במסגרתו סוכמו התנאים להבאת 20 אלף עובדים סינים מקצועיים, במקצועות הטיח, הריצוף והשלד בענף הבנייה בישראל. באמצע אוקטובר הקרוב עשרות פועלי הבניין הראשונים מסין צפויים לנחות בישראל, כאשר מדובר ב-6,200 עובדים בסבב הראשון. סבב נוסף צפוי לכלול 8,000 עובדים ב-2018.
הבוקר קיימו התאחדות בוני הארץ, בשיתוף עם מטה הדיור - משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות ההגירה, כנס היערכות לקראת הגעתם של אלפי העובדים הסינים לעבודה באתרי בנייה בישראל, במסגרתו הציגו את מערכת יחסי העבודה בתחום זה על כל חלקיו.
רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ: "תשע שנים עברו מאז שממשלת ישראל סגרה את השמיים ודרשה מאיתנו להפסיק להעסיק עובדים זרים בעובדות רטובות בענף הבנייה. שנים ישבנו עם הפקידות הבכירה בממשלה, כדי להסביר עד כמה מסוכן להפסיק להעסיק כאן עובדים זרים במקצועות הרטובים (טיח, ריצוף ושלד). אבל כל הזמן הזה, דיברנו אל הקיר. ב-9 השנים האלה, פעלנו כדי לגייס עובדים ישראלים לעבודות רטובות ללא הפסק. לשם כך אף חתמנו שני הסכמים קיבוציים שהביאו לעלייה של כ-45% בשכר המינימום בענף. זה לא הספיק. ישראלים לא מגיעים לעבוד בעבודות רטובות בענף שלנו. להערכתנו, מדיניות 'השמיים הסגורים' הביאה לכך ששכר העובדים הזרים המעטים שהמדינה אפשרה לנו להעסיק בשנים האלה, זינק בכ-75% בממוצע".
בריק סיפר על המשלחת הראשונה שביצע את מיון עובדים בסין: "מזמן לא התרגשתי כמו שהתרגשתי ביום המיונים הראשון, כשראיתי אלפי עובדים מגיעים בסדר מופתי למבחן. יחד עם אנשי התאחדות הקבלנים הסינית צ'ינקה, בחנו 7,200 עובדים ועברו מעל 6,200 מהם. התהליך הוא תהליך מובנה שכל הצדדים בו צריכים לפעול בשיתוף פעולה, כדי שהבאתם הפיזית של עובדים תבוצע כראוי. בסופו של דבר מה שהתחלנו יחד לפני כחצי שנה בפגישות עם הנציגים של הממשל הסיני כאן בארץ, הוא כלי מרכזי להבטחת היציבות והיעילות של הענף שלנו. זה כלי מרכזי שיבטיח שיהיו פה הרבה פחות תאונות עבודה. וזה כלי מרכזי שיבטיח את הספקת הזינוק של מחירי הדיור".
- יצחקי: "מחיר למשתכן זה לא הפתרון של מחירי הדיור"
- אביגדור יצחקי: "אין בעיית תשתיות בישראל - חוץ מתחבורה ציבורית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על העלות הכבדה של המיסוי שיחול על העובדים החדשים, בריק אמר ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, מעל הבמה: "אני שומע מכם על נטו משפחה, נטו נטו תעשייה - הגיע הזמן שתורידו מסים גם על עבודה בענף הבנייה שהאוצר 'שודד' - מענף זה. זה מכביד ולא הגיוני ובסוף יגיע לכיסו של הציבור".
אביגדור יצחקי: "לפני שנתיים בפגישה הראשונה שהייתה לי בהתאחדות בוני הארץ, הבנתי שבשביל להגדיל את התחלות הבנייה ל-60 אלף בשנה, צריך 20 אלף עובדים נוספים לענף, אין ספק שזה כיום החסם העיקרי להצלחה שלנו. נסענו לסין, קבלנו גיבוי של התאחדות הקבלנים הסינית. חתמנו הסכם אבל אז התחילו הבעיות. הבנו שיש בעיה עם המשכורות. חשבנו, איך לוחצים על שר האוצר? מפסיקים את הטיפול בהבאת העובדים הסינים ואנשי משרד החוץ הצליחו בלחץ שלהם ועיכבו את הסיפור. על פי ההסכם עם הסינים אנחנו לא יכולים להביא את העובדים למקומות מסוכנים, אז איך מתמודדים עם הדבר הזה? שלחנו להם רשימה של 300 אתרים ובינתיים אישרו רק 30, שזה מספיק בשביל הקבוצה הראשונה שתגיע ונמשיך. בסופו של דבר יצטרכו להגיע איתנו לאישור אתרים נוספים".
"נמשיך להביא גם עובדים ממולדובה ונתחיל בקרוב להביא עובדים מאוקראינה. במקביל, אני אפעל להשלים החלטה שניתן יהיה להעסיק עובדים זרים בעבודות בנייה ציבורית ותשתיות בניגוד למצב היום ואני מבטיח להפחית את המסים על העובדים הזרים לפני שאסיים את תפקידי".
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
נתנאל לפידות, מנהל האגף האסטרטגי במשרד השיכון: "הבאת הסינים תחל החודש. אנחנו עומדים להביא אותם בטיסות סדירות ולכן מגבלים להגעה של כ-250 איש בשבוע. כלומר 1000 בכל חודש לאורך חצי שנה".
- 3.כמה בילבולים...חבל שלא כתבתים מה המחיר של עובד לפ י שהו (ל"ת)סינימיני 08/10/2017 07:02הגב לתגובה זו
- 2.קפה ולימון 26/09/2017 20:56הגב לתגובה זואני מסכים שבאחוז קטן מסוים העובדים כן יצליחו לעזור למשק הישראלי, אבל העזרה האמיתית - חברות בניה סיניות - סיימו עם האישורים לפני שנתיים. איפה החברות??? או שיביאו 3 חברות קטנות ומסכנות שבונות בקצב של הישראלים???? מה עשינו בזה? יש להם חברות מתקדמות שיודעות לבנות בתים וערים בקצב של טיל. איפה החברות האלה??? למה לא כאן???
- יקרות מידי, יעלה עוד יותר את מחירי הדיור. (ל"ת)סיני 28/09/2017 10:36הגב לתגובה זו
- 1.חכם סיני עתיק 26/09/2017 18:20הגב לתגובה זוחמור ברוכשי דירות לאחרונה.

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80
הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט
הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.
זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ.
מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.
חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80, אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל
אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.
- "מבצעי ה-80/20 עיוותו את מחירי הדירות"; ומי אחראי על ויסות מחירי הדירות?
- היקף המשכנתאות: עלייה בפיגורי ההחזרים - הציבור ממחזר יותר ומתקשה לעמוד בתשלומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.

ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
מנכ״ל רמ״י, שלאורך התקופה האחרונה נשאר עקבי עם אמירותיו לגבי מחירי הדיור וטען באופן חד משמעי שהם בדרך לרדת - עכשיו קוצר את הפירות; עם ירידה במחירי הדיור בארבעת מדדי הדיור האחרונים שמבטאים כבר ירידה של 7%-10%; וגם: האם זה הזמן לקנות? או שיש עוד מקום לירידות
הבוקר התכנסנו בבורסה לניירות ערך בתל אביב לצורך וועידת התשתיות של ביזפורטל - להלן קישור לתוכן והנושאים אשר יעלו בוועידה - וכמובן שנמשיך לעדכן אתכם בתכנית בשוטף. בין האורחים המעניינים שהגיעו לכנס היה ינקי קוינט, מנכ״ל רמ״י - שבעוד מספר שבועות יסיים את תפקידו. קוינט ענה לנו על מספר שאלות חשובות שבוערות כיום לישראלי מהרחוב ששוקל האם לרכוש דירה או שלא. בין היתר הוא דיבר גם על שדה דב ואמר כי המחירים ירדו בעקבות השיווק האגרסיבי שביצעה רמ״י בשנה שעברה במתחם. כשעלתה שאלה מהקהל שאמרה: ״איך זה מתכתב עם מחיר דירה ממוצע של 8.5 מיליון שקל?״ ינקי ענה על זה משני כיוונים, דבר ראשון אלו לא באמת המחירים המייצגים ועדיין ניתן למצוא דירות עם מפרטים שונים ומיקומים אחרים במחירים נגישים יותר - ״בממוצע כ-60 אלף שקל למ״ר״ כדבריו. דבר שני, המנהל לא רצה ששדה דב יהפוך לאיזור שיאוכלס על ידי אוכלוסיה אמידה, ומבוגרת ולכן דחף להוזלת המגרשים והרחבת ההיצע.
ואז עלתה שאלה אפילו יותר ׳יומיומית׳ משתתף אמר שכבר בדרך לכנס הוצעה לו דירה בהנחה של 400 אלף שקל - הוא פנה בכנות לקוינט - ׳מה אתה אומר, היית לוקח את העסקה?׳. השואל אמר שהוא נדרש לקחת משכנתא של 1 מיליון שקל ולהביא הון עצמי מהבית - לסיכום - האם היית הולך על כזאת עסקה. קוינט ענה כי הוא חושב שהתשובה מורכבת, ובין היתר צריך לחשוב האם המקום נוח למגורים, האם המקום אטרקטיבי וכו׳. אבל כשעלתה שאלה חדה יותר שאמרה כי ״בשורה התחתונה - לקנות עכשיו או לחכות? ענה קוינט: ״הירידות לא יהיו דרמטיות, אנחנו מעריכים ירידה של אחוזים בודדים״. אם לנסות לתרגם את זה - קניית דירה למגורים לא כדאי לתזמן, המחירים יורדים זה נהיה נגיש יותר ויותר ואם היכולות שלכם מאפשרות את זה, אז לכו על העסקה. בעניין של השקעה, כנראה שיש למחירים עוד לאן לרדת.
בנוסף, ינקי טען כי יש נושא חשוב שלא מספיק מדובר ולא מתרחשת בו מספיק התקדמות והוא נושא הדיור להשכרה. אנחנו כותבים הרבה על נושא הדיור להשכרה ובין היתר קוינט נשאל בידי הקהל: מדוע בעצם צריך להוציא מכרזים של דיור להשכרה בשדה דב? והוא ענה כי עיריית תל אביב דרשה את זה וכשנשאל האם זה בעצם שוחד - ענה כי לא מדובר על שוחד אלא על כיפוף ידיים מסוים. גם כאמור, עיריית תל אביב הייתה מעוניינת לגוון את הקהל שיאכלס את המתחם ושהוא לא יאוכלס אך ורק על ידי אוכלוסיות אמידות ומבוגרות.
מצב הקרקעות בישראל
מעבר לשאלות הישירות מהקהל, קווינט עלה לבמה ונשא נאום מקיף על מצב הקרקעות והתשתיות בישראל. כבר בפתיחה הוא ביקש לתקן את מה שהוא מגדיר כסטיגמה: "אני כבר לא אוהב את הכותרת ש'קרקע היא חסם'. הקרקע היא הכלי שמאפשר את פרויקטי התשתיות, היא לא הבעיה אלא הבסיס לכל תהליך."
- פסק תקדימי: רמ"י תוכל לתעדף מילואימניקים ונכי צה"ל בשיווק מגרשים
- מלחמת עולם בין לשכת השמאים לרמ"י
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, האסטרטגיה של רמ"י בשנים האחרונות הייתה לקחת תחומים שבעבר נוהלו בפטור ממכרז קרקעות חקלאיות, שטחי תעסוקה, מחצבות ואף מטמנות – ולהעביר אותם לעולם המכרזים. "עצם התחרות מייצרת ערך," אמר. "זה לא חייב להיות ערך כלכלי נטו. לפעמים זו יכולה להיות תחרות על מחיר למשתכן, על תעריף, על מחיר מטרה. אבל עצם המכרז מביא שקיפות, מאפשר לכל שחקן לגשת ומונע ספסרות."