ראשוני הפועלים הסינים בדרך ארצה: "מדיניות 'השמים הסגורים' הביאה לזינוק של 75% בשכרם"
לאחר שנים ארוכות וניסיונות בלתי פוסקים של הממשלה והקבלנים לחדש את הבאת עובדי הבנייה מסין, נחתם בחודש אפריל השנה הסכם בילטרלי בין ממשלת ישראל לסין, במסגרתו סוכמו התנאים להבאת 20 אלף עובדים סינים מקצועיים, במקצועות הטיח, הריצוף והשלד בענף הבנייה בישראל. באמצע אוקטובר הקרוב עשרות פועלי הבניין הראשונים מסין צפויים לנחות בישראל, כאשר מדובר ב-6,200 עובדים בסבב הראשון. סבב נוסף צפוי לכלול 8,000 עובדים ב-2018.
הבוקר קיימו התאחדות בוני הארץ, בשיתוף עם מטה הדיור - משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות ההגירה, כנס היערכות לקראת הגעתם של אלפי העובדים הסינים לעבודה באתרי בנייה בישראל, במסגרתו הציגו את מערכת יחסי העבודה בתחום זה על כל חלקיו.
רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ: "תשע שנים עברו מאז שממשלת ישראל סגרה את השמיים ודרשה מאיתנו להפסיק להעסיק עובדים זרים בעובדות רטובות בענף הבנייה. שנים ישבנו עם הפקידות הבכירה בממשלה, כדי להסביר עד כמה מסוכן להפסיק להעסיק כאן עובדים זרים במקצועות הרטובים (טיח, ריצוף ושלד). אבל כל הזמן הזה, דיברנו אל הקיר. ב-9 השנים האלה, פעלנו כדי לגייס עובדים ישראלים לעבודות רטובות ללא הפסק. לשם כך אף חתמנו שני הסכמים קיבוציים שהביאו לעלייה של כ-45% בשכר המינימום בענף. זה לא הספיק. ישראלים לא מגיעים לעבוד בעבודות רטובות בענף שלנו. להערכתנו, מדיניות 'השמיים הסגורים' הביאה לכך ששכר העובדים הזרים המעטים שהמדינה אפשרה לנו להעסיק בשנים האלה, זינק בכ-75% בממוצע".
בריק סיפר על המשלחת הראשונה שביצע את מיון עובדים בסין: "מזמן לא התרגשתי כמו שהתרגשתי ביום המיונים הראשון, כשראיתי אלפי עובדים מגיעים בסדר מופתי למבחן. יחד עם אנשי התאחדות הקבלנים הסינית צ'ינקה, בחנו 7,200 עובדים ועברו מעל 6,200 מהם. התהליך הוא תהליך מובנה שכל הצדדים בו צריכים לפעול בשיתוף פעולה, כדי שהבאתם הפיזית של עובדים תבוצע כראוי. בסופו של דבר מה שהתחלנו יחד לפני כחצי שנה בפגישות עם הנציגים של הממשל הסיני כאן בארץ, הוא כלי מרכזי להבטחת היציבות והיעילות של הענף שלנו. זה כלי מרכזי שיבטיח שיהיו פה הרבה פחות תאונות עבודה. וזה כלי מרכזי שיבטיח את הספקת הזינוק של מחירי הדיור".
- יצחקי: "מחיר למשתכן זה לא הפתרון של מחירי הדיור"
- אביגדור יצחקי: "אין בעיית תשתיות בישראל - חוץ מתחבורה ציבורית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על העלות הכבדה של המיסוי שיחול על העובדים החדשים, בריק אמר ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, מעל הבמה: "אני שומע מכם על נטו משפחה, נטו נטו תעשייה - הגיע הזמן שתורידו מסים גם על עבודה בענף הבנייה שהאוצר 'שודד' - מענף זה. זה מכביד ולא הגיוני ובסוף יגיע לכיסו של הציבור".
אביגדור יצחקי: "לפני שנתיים בפגישה הראשונה שהייתה לי בהתאחדות בוני הארץ, הבנתי שבשביל להגדיל את התחלות הבנייה ל-60 אלף בשנה, צריך 20 אלף עובדים נוספים לענף, אין ספק שזה כיום החסם העיקרי להצלחה שלנו. נסענו לסין, קבלנו גיבוי של התאחדות הקבלנים הסינית. חתמנו הסכם אבל אז התחילו הבעיות. הבנו שיש בעיה עם המשכורות. חשבנו, איך לוחצים על שר האוצר? מפסיקים את הטיפול בהבאת העובדים הסינים ואנשי משרד החוץ הצליחו בלחץ שלהם ועיכבו את הסיפור. על פי ההסכם עם הסינים אנחנו לא יכולים להביא את העובדים למקומות מסוכנים, אז איך מתמודדים עם הדבר הזה? שלחנו להם רשימה של 300 אתרים ובינתיים אישרו רק 30, שזה מספיק בשביל הקבוצה הראשונה שתגיע ונמשיך. בסופו של דבר יצטרכו להגיע איתנו לאישור אתרים נוספים".
"נמשיך להביא גם עובדים ממולדובה ונתחיל בקרוב להביא עובדים מאוקראינה. במקביל, אני אפעל להשלים החלטה שניתן יהיה להעסיק עובדים זרים בעבודות בנייה ציבורית ותשתיות בניגוד למצב היום ואני מבטיח להפחית את המסים על העובדים הזרים לפני שאסיים את תפקידי".
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
נתנאל לפידות, מנהל האגף האסטרטגי במשרד השיכון: "הבאת הסינים תחל החודש. אנחנו עומדים להביא אותם בטיסות סדירות ולכן מגבלים להגעה של כ-250 איש בשבוע. כלומר 1000 בכל חודש לאורך חצי שנה".
- 3.כמה בילבולים...חבל שלא כתבתים מה המחיר של עובד לפ י שהו (ל"ת)סינימיני 08/10/2017 07:02הגב לתגובה זו
- 2.קפה ולימון 26/09/2017 20:56הגב לתגובה זואני מסכים שבאחוז קטן מסוים העובדים כן יצליחו לעזור למשק הישראלי, אבל העזרה האמיתית - חברות בניה סיניות - סיימו עם האישורים לפני שנתיים. איפה החברות??? או שיביאו 3 חברות קטנות ומסכנות שבונות בקצב של הישראלים???? מה עשינו בזה? יש להם חברות מתקדמות שיודעות לבנות בתים וערים בקצב של טיל. איפה החברות האלה??? למה לא כאן???
- יקרות מידי, יעלה עוד יותר את מחירי הדיור. (ל"ת)סיני 28/09/2017 10:36הגב לתגובה זו
- 1.חכם סיני עתיק 26/09/2017 18:20הגב לתגובה זוחמור ברוכשי דירות לאחרונה.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
