נפט
צילום: iStock

בפעמיים האחרונות שהאירוע התרחש - שוק הנפט נכנס לסחרור

האירוע - התחזקות רציפה של הדולר;  הדולר נסחר בשיא של חודשיים וחצי. הרובל הרוסי מצטרף למגמה ומשלים פיחות של קרוב ל-15% בחודשים האחרונים לרמה של 78 רובל לדולר. במארס האחרון ובמהלך סוף 2015 פיחות לרמות אלו גרר משבר בשוק הסחורות
עמית נעם טל | (10)

שוק המט"ח ממשיך לגעוש גם היום, כאשר הדולר (סימול:DXY) ממשיך להתחזק מול רוב המטבעות בעולם ונסחר בשיא של חודשיים וחצי. ברקע למהלך, תוכנית התמריצים הפיסקלית מצד הממשל האמריקני תקועה כבר תקופה ארוכה. במקביל, גם הפד' מאכזב את השווקים מבחינת התמריצים. כמו כן, גם העובדה שמדובר בסוף רבעון מעניקה רוח גבית למטבע האמריקני. 

עיקר הלחץ באופן צפוי מתרכז בשווקים המתעוררים: המטבעות של ברזיל, מקסיקו, טורקיה ודרום אפריקה ממשיכים לרדת גם היום בשיעור של עד 2% ומשלימים נפילה של עד 6% בשבוע וחצי האחרונים. לנוכח גובה החובות הדולריים בעולם, מדובר באירוע בעייתי במיוחד עבור מדינות וחברות רבות בעולם. הדיווחים

לקריאה נוספת: מהו הטרייד הכואב לשווקים?

לקריאה נוספת: הגיע הזמן של שוק האג"ח להתלקח? 

בתוך כך, נראה ששווה לעקוב בתקופה הקרובה גם אחר רוסיה והרובל הרוסי. המטבע הרוסי מאבד כעת עוד 1.2% מול הדולר ונסחר ברמה של 78 רובל לדולר. מאז יוני האחרון משלים המטבע הרוסי פיחות של קרוב ל-15% מול הדולר ומתחילת 2020 מדובר על פיחות של יותר מ-26%. 

נציין כי ב-2 הפעמיים האחרונות שמחיר הרובל הגיע לרמות הנוכחיות (מארס האחרון ו-2015ׂׂ), המהלך לווה במשבר בשוק הסחורות ובפרט בשוק הנפט. הסיבה היא די הגיונית, התקציב הרוסי מבוסס בעיקרו על ייצוא נפט, כאשר ערך המטבע יורד, כך ההכנסות של הממשל יורדות. הממשל יכול לפצות על כך בהגדלה של תקופת הנפט. 

הדולר מול הרובל: ב-2 הפעמיים הקודמות פיחות כה חד ברובל הסתיים בבעיות בשוק הנפט

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מנור 27/09/2020 07:08
    הגב לתגובה זו
    צוין בכתבה שהכנסות הממשלה יורדות כתוצאה מהפיחות אך בדיוק ההפך קורה כאשר הדולר מתחזק. היצואן ממיר את הדולרים לרובל וכאשר הדולר מתחזק , היצואן מקבל יותר רובלים קרי ההכנסות עולות.
  • 9.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 27/09/2020 05:38
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 27/09/2020 05:29
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זמן לשרטט 26/09/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
    עד ההימור הבא
  • 6.
    tch 25/09/2020 21:26
    הגב לתגובה זו
    כול הכבוד לארצות הברית חוגגת הבורסה משתולל שמחים על הסגר בישראל
  • 5.
    האם נותנים להם להרוס את הכלכלה 4 חברות משפיעות על הכלכל (ל"ת)
    דוד 25/09/2020 21:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מה קורה יש להם מחסנים של דולרים שמשקעים בבורסה (ל"ת)
    דוד 25/09/2020 21:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כמה כסף שחור נכנס לבורסה חייב חקירה דחוף בבורסה (ל"ת)
    דוד 25/09/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תראו אך הבורסה חוגגת על הסגר של הקורנה (ל"ת)
    tch 25/09/2020 20:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בקרוב תוכנית תמרצים חדשה של טראמפ והדולר ירד הבורסה תע (ל"ת)
    שגיא 25/09/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.