
סופי פותחת את השוק הפרטי לציבור: גישה להשקעות ב-OpenAI ו-SpaceX החל מ-10 דולר
חברת הפינטק מרחיבה את ההיצע שלה בתחום ההשקעות האלטרנטיביות, עם קרנות חדשות שיאפשרו חשיפה לחברות טכנולוגיה מתקדמות ובמינימום השקעה נמוך מהרגיל
חברת סופי (SoFi Technologies) SoFi Technologies -0.07% הודיעה כי היא משיקה סדרת קרנות פרטיות חדשות שיאפשרו למשקיעים פרטיים גישה לחברות כמו OpenAI ו-SpaceX. הקרנות מוצעות בשיתוף עם מנהלי נכסים כמו Cashmere,
Fundrise ו-Liberty Street Advisors, ויוכלו לאפשר השקעה בסכומים נמוכים משמעותית מהמקובל - החל מ-10 דולר בלבד. בכך מצטרפת סופי לגל הולך וגובר של חברות פינטק שמבקשות להנגיש את שוק ההשקעות הפרטיות לקהל רחב, תוך שמירה על חשיפה לחברות מובילות בתחומים כמו בינה מלאכותית,
חלל, בריאות דיגיטלית, פינטק ומסחר אלקטרוני.
המהלך מגיע במקביל למהלך מעורר מחלוקת של רובינהוד באירופה
השקת הקרנות החדשות של סופי מתבצעת זמן קצר לאחר שרובינהוד Robinhood -9.05% הכריזה באירופה
על אפשרות לרכישת "מניות ממוחשבות" (tokenized shares) בחברות פרטיות כמו OpenAI ו-SpaceX - מהלך שזכה לביקורת מצד OpenAI עצמה. החברה הבהירה בפומבי כי לא שיתפה פעולה עם רובינהוד, וכי אין מדובר בהחזקות אמיתיות בחברה.
לעומת זאת, סופי מציינת כי הקרנות
החדשות כן מעניקות חשיפה ישירה לחברות פרטיות אמיתיות, דרך שיתופי פעולה עם גופי השקעות מוסדיים מוכרים. עבור חלק מהקרנות הקודמות של סופי, כמו קרן Cosmos שגם היא מציעה גישה ל-SpaceX, נדרשה השקעה מינימלית של 25 אלף דולר - כך שההצעה הנוכחית מסמנת שינוי משמעותי ברמת
הנגישות.
המניה קרובה לשיא, סופי ממצבת את עצמה כחלוצה בתחום האלטרנטיבי
מאז תחילת השנה עלתה מניית סופי בכ-30%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה במעל ל-210%. מנכ"ל סופי, אנתוני נוטו, מסר בהודעת החברה: "סופי מרחיבה את האפשרויות להשקעות אלטרנטיביות עבור הדור החדש של המשקיעים". המהלך משתלב במגמה רחבה יותר של שילוב השקעות פרטיות בפלטפורמות דיגיטליות, תהליך שעד לאחרונה היה שמור בעיקר למשקיעים כשירים ומוסדיים בלבד. שווי השוק של סופי עומד על כ-22 מיליארד דולר, ומכפיל הרווח העתידי עומד על 38.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
