יבוא יצוא
צילום: Pixabay

שנה שנייה ברציפות: שיא כל הזמנים צפוי בשנת 2022 ביצוא הישראלי

על פי אומדני מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, צפוי היצוא לחצות בשנת 2022 את רף ה-160 מיליארד דולר – גידול של למעלה מ-10% לעומת אשתקד

דור עצמון | (2)

יצוא הסחורות והשירותים מישראל יסתכם בשנת 2022 בלפחות 160 מיליארד דולר, זאת על סמך תחזית שמרנית של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה.

במינהל סחר חוץ מציינים כי מדובר בגידול משמעותי של לפחות 10% לעומת שנת 2021, בה הסתכם היצוא בכ-144 מיליארד דולר, נתון שגם הוא היה שיא לשעתו. על פי הערכות זהירות, צופים במינהל, כי במידה וקצב הגידול בייצוא הישראלי יישמר כפי שהיה בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022, יעבור היצוא אף את רף ה-165 מיליארד דולר.

במינהל מציינים עוד כי בשנת 2022 נמשכה המגמה שהחלה בשנת 2021 בה לראשונה, יצוא השירותים עלה על יצוא הסחורות. כך שגם בשנת 2022, היקף השירותים צפוי להוות כ-51% מכלל היצוא הישראלי לעומת 49% ליצוא הסחורות. שירותי תכנות ושירותי מחקר ופיתוח ממשיכים להוביל את רשימת השירותים המיוצאים ביותר, עם 42% ו-14% בהתאמה.

גם בגזרת הסחורות ישנן חדשות טובות, כאשר היקף יצוא הסחורות מישראל לשנת 2022 צפוי גם הוא לגדול בהיקף משמעותי של כ-15% לעומת שנת 2021. הגידול המשמעותית בתחום הסחורות נרשם ביצוא כימיקלים ומוצרי תעשיות כימיות (+55%), יהלומים (+41%), ומכשור חשמלי ומכני (+18%). מלבד סקטורים אלו, נרשמה עלייה ביצוא מרבית הסחורות והמגזרים.

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל.) אורנה ברביבאי: "הכלכלה הישראלית, גם השנה, שמרה על יציבות וצמיחה ובכך אפשרה לתעשייה הישראלית עמידה במגוון אתגרים, בהם גם שבירת שיא חדש ביצוא. מערך הליווי והסיוע של מינהל סחר חוץ, הפועל ב-55 מרכזי הסחר העולמיים, ימשיך להוביל את התעשייה הישראלית גם בשנה הקרובה לקידום היצוא, לפרוץ לשווקים חדשים ולמשוך השקעות זרות לישראל".

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה ומנהל מינהל סחר חוץ, אוהד כהן: "על אף הזעזועים שחוותה הכלכלה העולמית ב-2022 ובשנות הקורונה שקדמו לה והשלכות אירועים עולמיים שונים, היצוא הישראלי מצליח לעמוד באתגרים הניצבים בפניו. משרד הכלכלה והתעשייה ימשיך לסייע לחברות הישראליות להרחיב את פעילותן הגלובלית הקיימת, לצד פריצת שווקים חדשים באמצעות כינון הסכמי סחר עם שותפים חדשים וחיזוק ופיתוח היחסים עם השותפים הקיימים".

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דולריסט 25/12/2022 10:47
    הגב לתגובה זו
    תודה לממשלת השינוי שקידמה את מעמד ישראל בעולם הנאור
  • 1.
    תודה לאביגדור ליברצן. מס 1 בכלכלה (ל"ת)
    ישראלי 25/12/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.