בלעדי: הסטודנטים מכרו מניות איסתא בהליך תמוה
סוכנות הנסיעות איסתא (איסתא 1 ) דיווחה בסוף השבוע לבורסה, כי אחישי גל, מנכ"ל החברה, רכש יחד עם שותפיו לעסקים, אבי דותן וערן זמורה את גרעין השליטה בחברה מעמותת איסתא ליינס, שנמצאת בבעלות התאחדות הסטודנטים - תמורת סכום של 42.5 מיליון שקל.
עמותת איסתא ליינס החזיקה ב-50.8% מזכויות ההצבעה, המהוות 43.5% מזכויות ההון בחברה ולאחר העיסקה מחזיקה ב-21.75%.
גל החזיק ערב העיסקה ב-13.4% ממניותיה של איסתא ולאחריה הוא מחזיק ב-20.65%, דותן החזיק לפני העסיקה ב-14.53% ומחזיק מאז סוף השבוע ב-21.78%. זמורה, שלא החזיק במניות איסתא לפני העיסקה - רכש 7.25% מהמניות.
ביום חמישי האחרון, בעת שחלק מהסטודנטים מנהלים מאבק אלים נגד המשטרה במסגרת הפגנות בת"א, על נושא התוכנית להעלות את שכר הלימוד בשנה הבאה, נערכה ישיבה במשרדי התאחדות הסטודנטים בעניין מכירת המניות באיסתא.
ל-Bizportal נמסר ממקורות המקורבים לעיסקה, כי טרם הישיבה הגיעו לפחות שתי הצעות לרכישת גרעין השליטה (את כל מניות איסתא ליינס שבידי הסטודנטים) מגופים נוספים, אשר ראשיהם שמעו במקרה על מכירת גרעין השליטה של איסתא והגישו הצעות רכש בהולות לעמותה.
בהצעה של סלנסון אשר הגיעה למערכת Bizportal הוצע סכום של 87 מיליון שקל עבור כל המניות של הסטודנטים (43.5%) ואף הוצע לסטודנטים להמשיך במו"מ, במידה ויוגשו הצעות גבוהות יותר. נזכיר שוב, כי הסכום אותו שילמו הקונים עמד על 42.5 מיליון שקל לחצי מהמניות - משקף שווי של 85 מיליון שקל למניות הסטודנטים בחברה. כפי שאתם יכולים להבין, באיסתא דברים עובדים אחרת, כך שללא בדיקת אופציות נוספות בחרה עמותת איסתא ליינס לבחור למכור את השליטה למנכ"ל.
מארקיע נמסר ל-Bizportal, כי "משפחת נקש וחברת ארקיע מעוניינות בריכשת מניותיה של איסתא ואו בשליטה במניותיה. לצערנו, התאחדות הסטודנטים לא פנתה אלינו לנהל משא ומתו וזאת, לאחר שפנינו מספר רב של פעמים אליה בכתב ובעל פה".
בנוסף נציין, כי לפני מספר חודשים קמה וועדה בהתאחדות הסטודנטים (המחזיקה באיסתא ליינס), לבחינת המשך החזקת המניות, ל-Bizportal נודע, כי להקמת הוועדה דחף אחישי גל ובוועדה ישבו אנשים הידועים בתור "עושי דברו" של המנכ"ל, הוועדה לא נעזרה ביועצים מקצועיים כמו רו"ח או עו"ד, ובסיום פעילותה הוחלט על מכירה של 21.75% מהמניות.
כמובן שעם המכירה, מאבדת העמותה את השליטה בחברה ולכן עולות שאלות בדבר הצורך בהמשך ההחזקות של העמותה בשאר המניות.
עוד נושא מעניין בסיפור היא העובדה שלפני מספר חודשים דחף גל ליצור הסכם כובל בין בעלי המניות, לפיו תתבצע הצרה של צעדי הצדדים כאשר לכל אחד מהצדדים זכות סירוב לקראת אפשרות של מכירת מניות בחברה. הזכות היא לא אבסולוטית והיא חלה רק לגבי אחוז מסוים מהמניות.
לדעת מקורבים לעיסקה אשר שוחחו היום עם Bizportal, "ההסכם נראה תמוה באותה תקופה, שכן לא היה צורך בהסכם שכזה אז. מעת בחינת הדברים בדיעבד – נראה כי צעדיו של גל היו מתוכננים בקפידה".
איסתא ליינס שקמה כחברת הנסיעות של הסטודנטים בישראל לפני כעשרות שנים, פועלת כסוכנות נסיעות קמעונאית וכמארגנת של טיסות שכר.
בפניה של Bizportal עם צאת השבת לדוברת התאחדות הסטודנטים, אפרת ברוסילובסקי, הצגנו לה שאלות לגבי הנכתב כאן - אך התגובה שלה עסקה בעיקר בניסיון להסיט את השיחה לעובדה שהתאחדות הסטודנטים נמצאת בעצומו של מאבק חברתי. בהמשך פנינו גם ליו"ר התאחדות הסטודנטים, איתי שונשיין, שהגיב בצורה דומה. חברתי חברתי - אך האם אין זה מוזר שלשונשיין וחבריו בהתאחדות יש זמן לעסוק במכירת מניות דווקא עכשיו? אה כן... ומה עם בעלי המניות מהציבור שאינם מכירים את הנושא?

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.53% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".