קאר שולץ
צילום: יחצ

התשואה על האג"ח של טבע ירדה - מה זה אומר?

תשואות האג"חים בשוק הקונצרני יורדות בימים האחרונים לרמות שפל של 6 שנים. התהליך לא מדלג על טבע - התשואות על אגרות החוב בירידה, התשואה של אגרות החוב ל-2024 ירדה ממעל 10% ל-5.9%   

עמית נעם טל | (5)

בחודשים האחרונים מתרחשת ירידה חדה בתשואות האג"חים בשוק הקונצרני האמריקאי. כך לדוגמא, התשואה הממוצעת על אגרות חוב של חברות בדירוג "זבל" ירדה בימים האחרונים לרמות של 5.1%, שפל מאז 2014. ירידת התשואות היא עניין גלובלי והיא תקפה לכל סוגי האג"ח. המהלך לא דילג על טבע (סימול:TEVA), כאשר התשואות על החוב של החברה ממשיכות לרדת בהתמדה, למרות שהסיכונים עדיין קיימים. 

אם נוריד לרגע את כל הסוגיות המשפטיות של החברה, נראה כי לוח הסילוקין של החברה עדיין מאתגר. לפני הנפקת האג"ח בהיקף של 2.1 מיליארד דולר (לכתבה המלאה), שנת 2021 הייתה צפויה להיות מאתגרת, כאשר החברה הייתה צריכה למחזר חוב בהיקף של קרוב ל-7 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. 

הנפקת האג"ח האחרונה מורידה משמעותית את הסיכון לחוב ב-2021 לפי החישוב הבא: בקופת המזומנים של החברה היו בסוף הרבעון האחרון מזומנים בהיקף של 1.24 מיליארד דולר. תזרים המזומנים של החברה עמד ברבעון האחרון על 551 מיליון דולר, כאשר בחברה צופים תזרים של עד 2 מיליארד דולר בשנה. במידה והתחזיות של החברה לתזרים המזומנים יהיו נכונות, לחברה לא צפויים קשיים במחזור החוב לשנה זו.

השאלה היא מה קורה לאחר שנה זו? בין 2022 ל-2024 צפויה החברה למחזר יותר מ-13 מיליארד דולר, כאשר קופת המזומנים של החברה צפויה להיות ריקה לאחר הפדיון של 2021. קצב המכירות של מוצרי החברה (אג'ובי ואוסטדו) עולה במתינות במקביל לירידה  החדה במכירות של הקופקסון, החברה תהיה חייבת להשיק "תרופת בלוקבאסטר" בשנתיים הקרובות בשביל להתקרב בכלל להחזר של תשלומים אלו. 

כל זה מתרחש כאשר החברה מתנהלת מול מספר פרשות משפטיות, שכל אחת מהן עשויה להגדיל עוד יותר את הוצאותיה בשנים הבאות.  נזכיר כי החברה אך דיווחה כי הגיעה להסכם עם 4 תובעים מרכזיים בפרשת משככי הכאבים, אך החתימה עדיין לא בוצעה. לפי דיווחים ואינדיקציות שונות, העסקה נתקלת בהתנגדות מצד תובעים מרכזיים אחרים, שטוענים שהיא לא מחמירה מספיק ושרכיב המזומן שלה נמוך מדי.

כך או אחרת, תשואות האג"חים של טבע יורדות בעקביות. כך לדוגמא, התשואה על אגרות החוב של החברה ל-2024 נסחרת היום ברמה של 5.9% בלבד, לעומת תשואה של 10.2% במהלך אוגוסט האחרון. למעשה, התשואה על אגרות חוב אלו חזרה כעת לרמה של מאי האחרון, לפני שכל החששות סביב החוב של החברה עלו לכותרות. מחיר המניה באותו הזמן היה כ-14 דולר. 

התשואה על אגרות החוב של טבע ל-2024: חוזרת לרמות של מאי האחרון

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בוריס 19/12/2019 09:04
    הגב לתגובה זו
    בגלל כתבות מפרכות כאלו אנשים מסכנים עושים שורט על טבע או מחכים עם שורטים שעשו מסכנים
  • איפה ראית שהמסקנה היא שורטטטט? (ל"ת)
    האמנם 19/12/2019 10:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בורסה ז"ל 19/12/2019 07:21
    הגב לתגובה זו
    מחזורי המסחר ירדו . המשקיעים הרויחו 60% המחיר מנופח . אין עתיד לבורסה עם המס הגבוה הקמצנים גם לא יחלקו דיבידנד למשקיעים כי הם עסוקים לתת לעצמם בונוסים ואיך מצטרפים לשורט על הבורסה .
  • 2.
    טבע 19/12/2019 07:13
    הגב לתגובה זו
    ומישהו מפמפם שורט. מי שמחזיק טבע שיברח
  • 1.
    עובדות לכאן, עובדות לשם, ומסקנה אין. (ל"ת)
    יעקב 19/12/2019 00:26
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.