אריק רוזנטל
צילום: אסף לב
טור

בלי הכשרה, ניסיון, אתיקה או רישיון: על מלכודות היח"צ האפשריות לעורכי הדין

אחרי הראיון שפורסם בתקדין ואייס על לקוחות שמחפשים עו"ד שהוכתרו בתקשורת כ"מומחים", ביקש יועץ התקשורת אריק רוזנטל לשים דגש על "מלכודות" אפשריות. טור

אריק רוזנטל | (1)
נושאים בכתבה אריק רוזנטל יח"צ

תחום יחסי הציבור בישראל סובל מתדמית מעט בעייתית, שלא לומר שלילית, אותה רכש בצדק במהלך השנים. היעדר פיקוח או הסדרה כלשהי על העוסקים בתחום היח"צ מאפשר לכל אחד להכריז על עצמו כיחצ"ן, או אם תרצו - מנהל יחסי ציבור, יועץ תקשורת, דובר, מנהל משברים בתקשורת.

 

יחצ"ן לא מחויב בשום הכשרה, ניסיון, כללי אתיקה שלא לדבר על רישיון, והוא לא חלק ממסגרת המטילה עליו כללים או גבולות כלשהם - בדומה ללשכת עורכי הדין לדוגמה. לא פלא, אם כך, שבשנים האחרונות צצו מאות, אולי אלפים, של משרדי יח"צ קטנים, חלקם עושים עבודה מצוינת, אולם חלקם האחר גורמים נזק תדמיתי ממשי לתחום היח"צ.

* הראיון עם איש יחסי הציבור דוד מנור - לחצו כאן

אחת הבעיות המרכזיות ממנה סובל תחום היח"צ הוא שלא מעט יחצנים פועלים בניגוד אינטרסים, אך עושים זאת בשילוב עם יכולת רטורית גבוהה מאוד שלהם, המצליחה לשכנע ארגונים רבים כי מה שנראה מהצד כמו ניגוד אינטרסים הפוגע בארגון, הוא למעשה יתרון גדול עבורו, וארגונים רבים נופלים בפח. כך למשל, יחסי ציבור לעורכי דין מבטאים היטב את האופן בו פועל ניגוד האינטרסים של היחצן, על אף שהדברים נכונים גם לתחומים אחרים. אז איך זה פועל?

 

יחסי ציבור לעורכי דין

 

יחסי הציבור הקלאסיים לא השתנו רבות בעשורים האחרונים. בבסיס עבודת היח"צ טמונה השאיפה לייצר ללקוח חשיפה תקשורתית איכותית, כזו שתסייע בקידום מטרותיו העסקיות, הציבוריות, האישיות או החברתיות. היחצ"ן הקלאסי שואף לייצר ללקוח שלו חשיפה רבה, עקבית ואיכותית ככל שניתן, בהתאם לתכנית עבודה סדורה וגמישה כאחד.

 

אם ניקח כדוגמא את תחום יחסי הציבור לעורכי דין וננתח את אפשרויות החשיפה התקשורתית לעו"ד ממוצע, נגלה כי יחצן שעובד עם כמה משרדים באותו תחום, פועל בניגוד עניינים מובנה שבהכרח פוגע בחלק מלקוחותיו.

 

אם נישאר עם דוגמת היח"צ לעורכי הדין, הנה כמה דרכים הממחישות את האופן בו נוצר אותו ניגוד אינטרסים:

1. פרסום מאמר דעה בנושא משפטי כלשהו: אחד מכלי היח"צ הקיימים עבור עורכי דין, כמו גם עבור תחומי פעילות אחרים, הוא שילוב של מאמר דעה של עורך הדין באחד ממדורי הדעות או המדורים המקצועיים באמצעי התקשורת השונים. מאמר דעה מסייע, בין השאר, למצב את עורך הדין כמומחה מוביל בתחומו. זהו אפיק פעולה קלאסי בתחום יחסי הציבור לעו"ד, אלא שהתחרות על מעט המקומות האיכותיים בהם ניתן לפרסם מאמר כזה קשה מאוד, ולא כל מאמר אכן זוכה לפרסום. 

יחצן של כמה משרדי עורכי דין הפועלים באותו תחום, ייאלץ לבחור ביניהם ולהכריע מי יקבל את ההזדמנות לפרסם מאמר דעה מקצועי באחד מאמצעי התקשורת. כל השאר לא יידעו כלל שהיה ניסיון פעולה כזה בתחום ההתמחות שלהם. מה יסביר היחצן אם בכל זאת יידרש לכך? סביר להניח שהוא יאמר שיש מקום לכולם ושיש מספיק כלי תקשורת שבהם ניתן לפרסם מאמרים מן הסוג הזה, אבל זה יהיה רחוק מן האמת. כמו כן, העובדה שיש כמה מקומות, לא רבים, בהם ניתן לפרסם מאמרים כאלה, עדיין לא מבטיחה דבר. ייתכן ובסופו של יום רק אמצעי תקשורת אחד ירצה לפרסם מאמר בנושא, וכל השאר יוותרו בנימוס. מה יאמר אז היחצן? הוא כבר יימצא דרך לצאת מזה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

2. השתלבות כמרואיין מומחה בכתבה, ראיון ברדיו או בטלוויזיה: כלי נוסף העומד בידי מנהל היח"צ לעורכי הדין הוא שילוב הלקוח בכתבות וראיונות בתחומי התמחותו. קיימות המון הזדמנויות כאלה ביומיום, בדרך כלל סביב נושאים שונים שעולים על סדר היום הישראלי, במסגרתם מחפשים אמצעי התקשורת מרואיינים מתאימים שנחשבים למומחים בנושאים אלה, בכדי להסביר ולפרש את ההתפתחויות בהם. הזדמנות כזו, שנקרית בדרכו של היחצן חדשות לבקרים, פותחת בפניו שלל אפשרויות של חשיפה תקשורתית עבור הלקוח שלו, והוא מתחרה על שילובו בתקשורת עם עוד עשרות, ייתכן מאות, יחצנים. אם יצליח לשלב את הלקוח שלו בחלק מאמצעי התקשורת, ללקוח יהיו את כל הסיבות לחייך.  

מה יעשה היחצ"ן שנותן שירות למספר משרדי עורכי דין מאותו תחום? הוא ייאלץ לבחור ביניהם, מי לבמה התקשורתית ולתהילה ומי יישאר מאחורי הקלעים. זהו ניגוד אינטרסים מובנה ובסיסי שלא ניתן לחמוק ממנו. כיצד יסביר זאת היחצן ללקוח שנשאר מאחורי הקלעים? האפשרויות רבות: שאף אחד לא רצה אותו, שהוא עדיין לא מוכר מספיק, שהנושא לא מעניין, שהלקוח אשם וכו'.

 

3. שיתופי פעולה: עולם יחסי הציבור גדוש ביוזמות רבות ומקוריות לשיתופי פעולה מכל סוג, שמטרתן לייצר חיבור בין 2 גופים או יותר, בכדי ליצור שלם הגדול מסך חלקיו, שיכול לייצר עניין תקשורתי כלשהו. זהו אינטרס מובהק של היחצן להציע ללקוח שלו, במקרה הזה עו"ד, יוזמות ופעולות מעניינות באמצעותן יוכל לייצר לו עוד חשיפה תקשורתית איכותית. 

מה יעשה היחצן של לקוחות הפועלים באותו תחום בדיוק? אפשר להניח שהוא לא ישתף את שאר לקוחותיו בפרויקט אחד שהוביל עם לקוח אחר, שיכול היה להתאים כמו כפפה ליד גם להם.

 

 

לסיכומו של עניין

 

 

בחירת משרד יחסי ציבור לעורכי דין טומן בחובו כמה מלכודות. אמנם יש הרבה מאד משרדים מצוינים שלא מתפתים לפעול בניגוד אינטרסים, אבל יש גם לא מעט אחרים. היחצן שנותן שירות לכמה לקוחות מאותו תחום, יסביר ללקוח שריבוי גופים מאותו תחום מייצר לו הבנה עמוקה יותר בתחום פעילותם, כמו גם קשרים ענפים יותר עם עיתונאים, אלא שאפשר להשיג את הדברים האלה גם מבלי לפגוע בלקוח.

 

בפועל, למשרד יח"צ שאינו מתמחה רק בתחום אחד או שניים, יש ראייה רחבה יותר של התקשורת הישראלית, היכרות עם כתבים מתחומים שונים, וגמישות רבה יותר ביצירת חשיפה תקשורתית עבור הלקוח. כדי למנוע ניגוד אינטרסים מובהק שפועל לרעתו, בבואו לבחור משרד יח"צ, על משרד עורכי הדין לוודא שאין ליחצן לקוחות נוספים באותו תחום ואף ישכיל לעשות אם יחתים אותו על כך.

 

 

אריק רוזנטל הוא המייסד והמנכ"ל של "רוזנטל תקשורת" – משרד העוסק בייעוץ תקשורתי, דוברות ויחסי ציבור

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עמדה 26/07/2016 11:27
    הגב לתגובה זו
    יש לאפשר למגוון קולות בתחום הדוברות לקחת חלק בעשיה. אין לכותב בלעדיות על התחום.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.