טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

בעלי עניין בטסלה מוכרים מניות בקצב - כולל האח הצעיר של המנכ"ל

אחיו הצעיר של איילון מאסק מכר היום מניות בכ-26 מיליון דולר: אנטוני גרסיאס, מבין המשקיעים הראשונים והמרכזיים בחברה, החליף 150 מיליון מניות באופציות לטווח ארוך: החל מהרבעון השלישי 2020, בעלי העניין בחברה לוקחים רווחים הביתה בקצב גבוה
אור צרפתי | (2)
נושאים בכתבה איילון טסלה

קימבל מאסק, אחיו הצער של איילון מאסק וחבר דירקטוריון בטסלה, מכר 30 אלף מניות במחיר ממוצע של כ-852 דולר למניה ובסכום כולל של 25.6 מיליון דולר. מניית החברה צנחה אמש בכ-5% לאחר שפורסם השבוע כי חמש סוכנויות ממשלתיות בסין בודקות את התנהלות החברה ואת פרקטיקות העבודה במפעל בסין, וזאת במטרה לבדוק האם החברה עברה על החוק וניסתה לחסוך בעלויות על חשבון בטיחות הנהגים. האם תור הזהב של טסלה ואילון מאסק בסין הגיע לסיומו?

לאחר העסקה, קיבמל צמצם את אחזקתו בחברה ל-599,740 מניות המוערכות בכ-483 מיליון דולר. על פי הערכות שנבדקו, מקורבים לטסלה מחזיקים בנתח של 19.6% מסך ההון של החברה. בעל עניין נוסף בחברה, אנטוניו גרסיאס, חבר הדירקטוריון בטסלה וב-SpaceX ומי שנחשב לקרוב מאד של איילון מאסק ובין משקיעה הראשונים של טסלה, מכר כמות עצומה של מניות. אנטוניו מכר 150,747 מניות החברה בלמעלה ממיליארד דולר, ונותר עם החזקה של 2,545 מניות בלבד.

המשקיע עדיין מאמין בחברה, אך נראה שפחות במחיר הנוכחי. אנטוני החליף את אותן מניות שנמכרו, בכ-150 אלף אופציות ארוכות טווח (LEAP) שעתידות להיפרע ביוני 2022 ו-2025 במחירי מימוש של 68.56 ו-52.38 דולר, בהתאמה. עם זאת, חברו של מאסק מחזיק בעקיפין כ-1.3 מיליון מניות טסלה באמצעות בית ההשקעות AJG.

שנת 2021 רק התחילה, וכבר קצב מכירת המניות מצד מקרובים לחברה מגיע אל השיא שבשנת 2013. באותה השנה, נמכרו למעלה מ-110 מיליון מניות ע"י מקרובים לחברה, אז מאסק היה מלא בתשוקה ואמונה ורכש 100 מיליון מניות, מה שאיזן את המשוואה. בשנת 2018 הוסיף איילון מאסק כ-60 מיליון מניות נוספות, ומשנת 2019 והילך קצב הרכישות של כוכב הרוק וחבריו הלך וירד ואילו קצב המכירות הלך וגדל.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בת אל 12/02/2021 09:42
    הגב לתגובה זו
    גם אני אסגור הפוזיציה היום
  • 1.
    זיו כוסיכבך 11/02/2021 17:47
    הגב לתגובה זו
    הוא קורא תיגר ולא מכיר את דנקנר,אלוביץ, פישמן, תשובה , השדים והשורטיסטים יקרעו אותך ...אילון מאסק יירשם באותיות של חרא בהיסטוריה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.