טורקיה מעלה ריבית באגרסיביות ל-15% – השאלה לאן זה יוביל?

הבנק המרכזי הטורקי העלה את הריבית ב-4.75%, אבל המהלך צפוי לפגוע בהתאוששות הכלכלית שנוצרה עוד לפני הקורונה ולובתה על ידה
ארז ליבנה | (7)

למרות שניסה להאשים את כל העולם במצב של הכלכלה הטורקית והלירה שלא הפסיקה לשבור שיאים שליליים בחודשים האחרונים, נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, הודה לאחרונה כי על המדינה "לבלוע גלולה מרה" כדי לייצב את המטבע הטורקי ואת הכלכלה המדשדשת הנמצאת לפני הקריסה. ארדואן גם הודיע כי ינסה גישה יותר "ידידותית לכלכלה".

 

ועכשיו מגיעה שעת התשלום. היום הודיע הבנק המרכזי הטורקי כי העלה את הריבית במדינה ב-4.75%, לרמה של 15%. הלירה הטורקית עלתה היום ב-1% לאחר שוועידת הנגידים שלו הודיעה כי תבצע צעדים "שקופים וחזקים", כדי להוריד את האינפלציה הדו ספרתית שפגעה במדינה בעקבות רזרבות מט"ח נמוכות שמשתקות את הכלכלה הטורקית.

 

"נשמור על מדיניות מוניטרית קשוחה עד שנצליח להוריד בצורה החלטית ומתמשכת את האינפלציה", כתבו בבנק המרכזי הטורקי והעלו את הריבית בהתאם, מה שתאם את ציפיות השוק, לאחר שהקונצנזוס בסקר האנליסטים של סוכנות הידיעות רויטרס הגיע בדיוק לסיפרה הנכונה.

 

לאחר שנה עגומה במיוחד, שהובילה למשבר כלכלי במדינה, בשבוע שעבר הלירה זינקה ב-12%, לאחר ששר האוצר, גיסו של ארדואן, הועזב והשווקים אהבו את זה. ארדואן גם התחייב לתת לכלכלה הטורקית להיפתח למשקיעים זרים, לאחר שהאשים את ממשלות המערב ואת הריבית הגבוהה בבעיותיה הכלכליות של מדינתו.

 

אבל נראה שלארדואן סופסוף נפל האסימון והוא הבין לאיזה בור המדיניות המוניטארית שהוביל וביתר שאת גם מדיניות חוץ – בודדו את טורקיה. כי הבעיה של טורקיה היא לא רק בכלכלה הפיננסית, היא בעיקר בכלכלה הריאלית, בעקבות המדיניות האגרסיבית הטורקית באזור. הבעיה היא שבמצב הכלכלה הטורקית כרגע, הרבה מאוד אנשים הולכים לסבול ממדיניות זו ובכל מקרה, כוח הקנייה של מרבית הטורקים הולך לרדת בשנים הקרובות.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לוי 22/11/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    הוא הרס בהדרגה את הכלכלה שיתק את התיירות לארצו אחרי שהושקעו שם מיליארדים בבתי מלון וספקי תיירות ונישארת השאלה אם הוא יכול לשנות את הטירוף שלו להיות מנהיג איסלמי עולמי לדעתי הוא לא ישתנה רק אם הוא יעוף ואת זה לא רואים
  • 6.
    תורכיה 22/11/2020 07:56
    הגב לתגובה זו
    לדעתי ייפתחו המון הזדמנויות השקעה במחירים מצחיקים שם
  • 5.
    ביבי 20/11/2020 23:38
    הגב לתגובה זו
    הוא מלך עולם המוסלמי איש חזק עשה מטורקיה מעצמה עולמית
  • 4.
    דור 20/11/2020 03:17
    הגב לתגובה זו
    ברור לחלוטין לאן זה מוביל, זה מוביל למיתון שהוא בריא מאוד ליצור הכלכלה אך לא נעים לאזרחים, תהיה שם עליה באבטלה וירידה במחיר הראלי של נכסים אבל האמון במטבע מקומי יעלה ואיתו השקעות חוץ ויצוא ואז לאט לאט אפשר יהיה להוריד ריבית ולאפשר צמיחה ואיזון, כמו שקרה במצריים כמו שקרה בישראל בשנות ה80 אותו סרט שידור חוזר
  • 3.
    שיתרסקו כמו בחירה שלהם שונאי ישראל (ל"ת)
    נכה צהל 19/11/2020 23:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רועה חשבון 19/11/2020 21:09
    הגב לתגובה זו
    פעולה אגרסיבית מצד הממשל תגרום להתחזקות המטבע ולירידת האינפלציה
  • 1.
    האיש מהמר, מנסה להפיל את כולם ולצאת בעצמו מזה בשלום (ל"ת)
    משה - חיפה 19/11/2020 17:48
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.