סגירה ירוקה בוול סטריט: הדאו ג'ונס הוסיף 3%, הנפט נפל ב-9%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים חדות של עד 3%, כאשר המדדים המובילים ממשיכים את הראלי החד של השבועות האחרונים. ברקע למסחר, אופטימיות מורגשת בשווקים ברקע לדו"ח על התרופה של גילאד. במקביל, פעולות הבנקים המרכזיים ממשיכות לתמוך בנכסי סיכון.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לעמוד גם היום במוקד: מספר הנדבקים בנגיף ברחבי העולם עלה היום ל-2.2 מיליון איש, כאשר מתוכם נפטרו 147.5 אלף איש. ארה"ב ממשיכה להיות מוקד ההתפרצות הגדול ביותר עם נתון של 678,210 נדבקים. היממה האחרונה הייתה הקטלנית ביותר בארה"ב עם 4,591 נפטרים, כאשר בסה"כ מתחילת המגיפה נפטרו בארה"ב כ-34,641 איש. במקביל, בסין העלו הלילה את מניין המתים במוקד ההתפרצות בווהאן ב-1,290 עלייה של 50%, כאשר בסין מסבירים את העלייה באימות סטטיסטי שביצעו הרשויות.
במקביל לסוגיה הרפואית, נראה כי הכלכלות בעולם שוקעות במיתון כבד דבר שמכריח את המנהיגים להתחיל להוריד את ההגבלות על הפעילות הכלכלית. באירופה החלו מספר מדינות כבר להסיר חלק מהמגבלות. בארה"ב, טראמפ הכריז אמש על תוכנית ליציאה מהמשבר. לטענתו " "ההנחיות החדשות יאפשרו למושלים להתחיל בגישה מדורגת של 'פתיחת' המדינות שלהם. אמריקנים בריאים יוכלו לשוב לעבודתם, אם התנאים מאפשרים". נציין כי ההודעה של טראמפ הגיעה זמן קצר לאחר שמושל ניו יורק הכריז על הארכת הסגר באזור עד ל-15 במאי.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין שוב כי העובדה שהשווקים לא מתמחרים בשבועות האחרונות את האטה החדה בכלכלה הריאלית מיוחסת בעיקר לפעולות הבנקים המרכזיים. בארה"ב, נראה כי הפד' קיבל לגיטימציה להלאים את השווקים, כאשר הבנק תומך בימים אלו בכמעט כל הנכסים בשוק. המהלך שמשך את רוב תשומת הלב של המשקיעים היה ההודעה של הבנק כי יתחיל לרכוש אגרות חוב /תעודות סל של חברות עם דירוג אשראי "זבל" (לכתבה המלאה).
בגזרת הסחורות, הנפט ירד הערב ב-9% ונסחר ברמת שפל היסטורית של 18 דולרים לחבית. הזהב והכסף ירדו ב-2%.
במרכז
מניית חברת התרופות גילאד זינקה ב-10% ברקע לדיווח אמש כי מחקר שלב 3 בתרופת ה- remdesivir הציג תוצאות טובות (לכתבה המלאה).
מניות הטכנולוגיה המשיכו לרכז לאחר זינוק חד בימים האחרונים, כאשר הן המרוויחות העיקריות מהכסף הזול כעת בשווקים. אמזון (סימול:AMZN) ירדה ב-1.3% לאחר שזינקה בקרוב ל-18% בימים האחרונים לרמות שיא כל הזמנים. מניית אפל (סימול:AAPL) ירדה ב-2.8%. נטפליקס (סימול:NFLX) איבדה 3.7% לאחר זינוק של 10% בימים האחרונים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) עלתה ב-1% לאחר שהשלימה בימים האחרונים זינוק של מעל ל-110% בתוך פחות מחודש (לכתבה המלאה).
סקטור האנרגיה ריכז עניין ברקע לשפל החדש במחיר הנפט. בהקשר זה נציין את תעודת הסל XOP ו-XLE ואת מנייות אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX).סקטור נוסף שנפגע מהצניחה בנפט בימים האחרונים הוא סקטור האנרגיה הסולארית, שהופך לפתע ליקר במיוחד. בהקשר זה נציין את מניית סולאראדג' (סימול:SEDG) ואת תעודת הסל TAN העוקבת אחר הסקטור.
- 7.מחר פלוס 5 אחוז (ל"ת)כלכלן 18/04/2020 19:58הגב לתגובה זו
- 6.נדב 18/04/2020 14:29הגב לתגובה זואני לא מבין איך כל הבורסות תיקנו פיבונאצי מעל 38.2 ה סנופי כבר נושק עוד מעט ל 61.8 ורק אצלנו הגנבים נגעו ב1375 שזה 38.2 וסגרו שבוע ב 1324. זה נורמלי תגידו?. אנחנו צריכים להיות כבר ב 1400 פלוס. נראה מה הגנבים מתכננים לפקיעה.
- 5.זו האמת הכלכלית 18/04/2020 00:31הגב לתגובה זוקבוצת דלק צריכה לרכוש ברכישת ענק את האג"חים שלה!!! שהם במחיר הזול ביותר ושכדאי לרכישה ועכשיו!!! בנוסף כדי להקל ולשפר את המצב הכלכלי אחרי הקורונה ..!!! מדינת ישראל צריכה לרכוש ולהצטייד במלאי נפט גדול!!! עכשיו!!! שחביות נפט בזול מאוד!!!
- לא קונים פיזית. מגדרים מחיר (ל"ת)כלכלן 18/04/2020 12:29הגב לתגובה זו
- 4.זו השקעה במפרנסים וב 17/04/2020 19:54הגב לתגובה זוהמדינה צריכה להעביר לכל עובד /עצמאי יחיד שאיבד את פרנסתו בעקבות הקורונה 5000 ₪ מיידית , לייצר כסף בתקופת הקורונה לא יעלה את האינפלציה במדינה בגלל המצב!!! אלא יאפשר לאזרחי המדינה לשרוד את התקופה תוך שמירת הנהלים החשובים של משרד הבריאות....5 ואפילו 10 מיליארד ₪ בחודשיים הקרובים זה סכום קטן לכלכלת ישראל שאומנם תייצר את הכסף בבנק ישראל אך מבלי לפגוע בעתיד הכלכלי של מדינת ישראל להיפך השקעה עתידית בהשרדות ציבור המפרנסים!!!!
- 3.יואב 17/04/2020 17:26הגב לתגובה זובישראל רק יורד . בורסת פח שלנו
- 2.מלכודת מוות (ל"ת)צרנוחה 17/04/2020 16:51הגב לתגובה זו
- 1.מעכשיו צופים יציאה מהמשבר. עליות חדות .. (ל"ת)כלכלן 17/04/2020 15:48הגב לתגובה זו
- איפה אתה חי מלכודת הבורסה בקריסה חביבי ! (ל"ת)URI 17/04/2020 17:15הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
