יואב בורגן על צים: "קשה לצפות להתאוששות משמעותית בשוק ההובלה במכולות בקרוב"
אמש דיווחה חברת Maersk הדנית, שהיא החברה הגדולה בעולם בתחום ההובלה הימית במכולות, כי היא מעלה תעריפים בקווי הסחר שלה מהמזרח הרחוק לאירופה (צפון אירופה והים התיכון), ומאירופה למזרח התיכון ולדרום אסיה. ההעלאה היא בסדר גודל של כ-300 דולר ל-TEU (יחידת מדידה אקוויוולנטית למכולה באורך 20 רגל), החל מה-1 ביולי.
בעדכון לסקירה שלו על מניות חברה לישראל אומר האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון כי אסיה-אירופה היווה את אזור הסחר השני בגודלו מבחינת פעילותה של צים בשנת 2008 (לאחר אזור הסחר הטרנס-פסיפי). ההעלאה של החברה הדנית מצטרפת להתבטאויות של מנכ"ל Maersk במהלך סוף השבוע שעבר, בדבר התייצבות בביקושים, ושיפור קל ברווחים מקווי הסחר העיקריים לעומת הרבעון הראשון.
לאחר ההתרסקות בתעריפי ההובלה הימית, על רקע מהשבר הכלכלי העולמי, הרי שבמהלך החודשים האחרונים אנו רואים התייצבות בתעריפי ההובלה במספר קווי סחר ימיים, עם העלאות מחיר מסוימות בסדרי גודל של עשרות-מאות דולרים.
כלומר, אומר בורגן, "בהחלט ייתכן ואנו קרובים, או כי כבר ראינו את תחתית השפל בענף ההובלה הימית במכולות במהלך הרבעון הראשון. נציין, כי לאחרונה דיווחה Maersk על נפילה בשיעור של 24% בתעריפי ההובלה ברבעון הראשון של 2009 (לעומת אשתקד), וכן על קיטון של 14% בכמויות המובלות".
נזכיר, כי צים מצדה דיווחה על הפסד נקי של 119 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2009, על רקע צניחה של כ-33% בכמויות המובלות שלה במהלך הרבעון.
יחד עם זאת, מדגיש בורגן כי על רקע הבעיה הקשה של עודף היצע בתחום ההובלה במכולות, "קשה לצפות להתאוששות משמעותית וברת קיימא בשוק זה במהלך 2009-2010".
מודל ה-NAV של כלכלני לידר שוקי הון, אשר לוקח בחשבון את כל אחזקותיה הבורסאיות של החברה לישראל לפי שווי השוק שלהן, מגלם אפסייד של כ-71% לעומת שווי השוק הנוכחי של מניית החברה לישראל, וזאת לפי שווי משוער של 500 מיליון דולר לצים ? השווי לפיו בוצעה הנפקת הזכויות בקיץ שנה שעברה. אם ניקח את צים לפי תרחיש קיצון של שווי אפס, הרי שגם אז מדובר בפרמיה של כ-59% לעומת מחיר המניה הנוכחי של החברה לישראל. בשורה התחתונה ממליץ בורגן "קניה", עם מחיר יעד של 3,809 שקל למניה.