טכנית במעו"ף: לא הכל שחור
בסקירות האחרונות הקדשתי פסקה לא קצרה לאינדקטורים שאמורים לסיים את מגמת הירידה, או לחלופין, להורות על המשכה. הבלימה ממש על רמת 840-845 היתה בבחינת אירוע חיובי אך מה שהגיע לאחר מכן, העליות שלוו במחזורים נמוכים ונבלמו ברמת 873-874 הנקודות, עשו את שלהן.
מדד המעו"ף התדרדר וחצה את רמת התמיכה מטה. ההערכה היתה, כי אירוע מסוג זה אמור לגרום להתדרדרות נוספת מטה. גם אם בטווח הארוך הדינמיקה החיובית תישמר, הרי שבטווח הקרוב נמשיך בתהליך התיקון.
אינדיקטורים לטווח המיידי
ההתדרדרות של מדד המעו"ף, המחזורים הדלים בימי העליות ושבירתה מטה של רמת 840-845 הנקודות, הזרימה מספר פרמטרים שיכולים להעיד על הצפוי להתרחש בטווח הקרוב.
1. המגמה המינורית היא מגמת ירידה ברורה. אפשר לראות זאת במבט על מבנה המחירים המאפיין את גל הירידות שהחל ברמת 904 הנקודות. נקודות השיא והשפל מסודרות במבנה יורד. המוכרים מוכנים להתפשר על מחיר הסחורה בעוד הקונים אינם מוכנים לתמוך בשוק.
2. המומנטום בטווח הקצר שלילי למדי. אפשר לראות זאת על ידי שימוש במדדי מומנטום שלא רק שהם מצויים ברמה נמוכה אלא מצויים ברמות בהם לא ביקרו מזה זמן רב.
3. קו המגמה המשני העולה, הנמתח דרך שתי נקודות השפל של מארס ואפריל, שסיפק תמיכה סביב רמת 840 הנקודות, נשבר במהלך השבוע האחרון. כעת הוא משמש כקו התנגדות העלול להקשות על השוק בכל ניסיון עליות.
4. גל הירידות האחרון תיקן למעשה מ-66% ממהלך העליות שקדם לו.
מרבית הפרמטרים הטכניים לטווח הקצר, והדגש הוא על הטווח הקצר, תומכים, אם לא בהמשך הירידות אזי שוללים כמעט לחלוטין תרחיש של היפוך מגמה ממשי ואמיתי. הנחת העבודה גורסת שמדד המעו"ף יתדרדר, או לחלופין יתקשה לבצע מהלך עליות משמעותי במהלך התקופה הקרובה.
למה לשים לב בתקופה הקרובה
1. מחזורי מסחר - אחד מן הפרמטרים שיעידו של יציאתו של השוק מחושך לאור הם המחזורים. ימי עליות חייבים להתאפיין במחזורי מסחר גבוהים, כדי לשנוכל לסמן את התחתית האחרונה. עליות בליווי מחזורים בינוניים, או נמוכים, יהוו איתות אזהרה משמעותי שאין להתעלם ממנו.
2. יש לשים לב לרמת התמיכה הראשונה הממתינה מתחת לשוק סביב הנקודות 803-804. רמות התמיכה לכשלעצמן, אינן חשובות כמו ההתנהלות של מדד המעו"ף סביבן. מחד בלימה מעל לרמת התמיכה, בעליה ללא היקפי פעילות, תהווה איתות חולשה ותעמיד את רמת התמיכה בסכנת שבירה. מאידך, בלימה והתאוששות בליווי היקפי פעילות גבוהים תזרים למשוואה פרמטרים חיוביים.
3. מבחינת רמות התנגדות הרי שהסיפור קשה: כאלה יש הרבה. החל מקווי מגמה שנשברו כלפי מטה, דרך רמות תמיכה שנשברו והפכו לשמש כרמות התנגדות וכלה ב"פערי מחירים" יורדים, שם ממתינים מוכרים להזדמנות שנייה להיפטר מסחורה מיותרת. התנגדות ראשונה בין 840-845 הנקודות. גם קו מגמה שנשבר, גם רמת התנגדות שהפכה לרמת תמיכה וגם "פער מחירים" יורד. יהיה קשה.
לסיכום: למרות שעל פניו זה נראה פסימי ומדכא, הרי שלא הכל שחור. ולא רק משום שבטווח הזמן הארוך המגמה היא מגמת עלייה, אלא שחלק ממניות המעו"ף ותל אביב 100 נראות לא רע לגמרי. מסריקה שערכתי, אכן ישנן מניות שמקומן כבר מזמן אינו בתיק ההשקעות. לעומתן, אחרות עדיין נראות מלאות חיים. מעבר לכך, התקופה אותה נעבור לא תהיה נעימה, אך היא עדיין תחת ההגדרה של תיקון טכני ככל התקופות אותן חווינו בשנים האחרונות.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות אתח הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
*הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
מאת: אייל גורביץ'.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".