חזאים בארה"ב: עונת ההוריקנים הקרובה תהיה קשה

Joe Bastardi מחברת AccuWeather דווח כי הוא צופה שלא פחות מסופה טרופית אחת ו-5 הוריקנים יפגעו בחופי ארה"ב בחצי השנה הקרובה. Long Island, קו החוף ב- Carolina ו-דרום ארה"ב היו בין המקומות שהוזכרו כבעלות הסתברות הולכת וגדלה לפגיעה ישירה
יניב לפן |

בעוד תושבי דרום ארה"ב ממשיכים לבנות את חייהם מחדש לאחר עונת ההוריקנים הקשה שהכתה אותם בחודשים הקיץ והסתיו של שנת 2005 הודיעה, ביום שישי האחרון, אחת מחברות החזאות הגדולות בארה"ב כי עונת ההוריקנים של שנת 2006 צפויה להיות קשה מהרגיל.

Joe Bastardi מחברת AccuWeather דווח ביום שישי האחרון כי הוא צופה שלא פחות מסופה טרופית אחת ו-5 הוריקנים בסדרי גודל של קטגוריה 3 למעלה יפגעו בחופי ארה"ב בחצי השנה הקרובה. קו החוף בלואיזיאנה, שנפגע קשה מפגיעתה של הוריקן קתרינה, בחודש אוגוסט האחרון, נמצא ברמת סיכון ממוצעת ועלול להפגע גם השנה מסופה דומה, אמר Bastardi.

Bastardi חזה, בשנת 2005, כי הוריקן קתרינה תפגע בניו אורלינס. בשנה שעברה הוריקן קתרינה והוריקן ריטה הסבו נזק משמעותי לבתי הזיקוק של מדינת טקסס למרות שלא פגעו ישירות ברובם. בטקסס יש כ-26 בתי זיקוק המפיקים כ-25% מצריכת הנפט של המשק האמריקני.

Long Island, קו החוף ב- Carolina ו-דרום ארה"ב היו בין המקומות שהוזכרו כבעלות הסתברות הולכת וגדלה לפגיעה ישירה. אם תתגשם נבואת הזעם של Bastardi ובתי הזיקוק בטקסס יפגעו ישירות מסופת הוריקן אזי נהגים ברחבי העולם כולו יכלו שוב להרגיש עליה חדה במחירי הבנזין בדומה לאותה תקופה בשנה שעברה.

בשנה שעברה, לאחר פגיעתן של הוריקן קתרינה והוריקן ריטה עלה מחיר הבנזין הממוצע בארה"ב לרמה של 3 דולר לגאלון. הפעם עומד המחיר הממוצע לגאלון, בפתיחת עונת ההוריקנים על רמה של 2.92 דולר לגאלון.

עונת ההוריקנים של שנת 2005 הייתה אחת העונות ההרסניות בהסטוריה, עם דייוחים על 28 סופות ו-7 סופות שפגעו בקווי החוף. ההוריקנים של שנת 2005 הותירו אחריהן 104 מיליארד דולר של נזקים ו-1,400 הרוגים. תעשיית הנפט האמריקנית עוד לא הצליחה להשתקם מהעונה ההרסנית של 2005. תפוקת בתי הזיקוק האמריקנים נמוכה עדיין ב-22% מרמת התפוקה הרצויה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.52%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".