מאני טרי: ירידה של 8% בהשקעות בתקשורת ורשתות

החברות במגזרים הללו רשמו בישראל גיוסים של 337 מיליון דולר ב-2005. בשנת 2003, לאחר התפוצצות ה"בועה", נחתך היקף הגיוסים בשוק זה ב-80% לעומת שנת 2000
שרות Bizportal |

מתוצאות סקר ה-MoneyTree של קסלמןוקסלמן PwC, אשר לראשונה התמקד במגזר התקשורת והרשתות עולה, כי כ-377 מיליון דולר, המהווים 35% מסך ההשקעות בהייטק הושקעו במגזר זה בשנת 2005, לעומת כ-406 מיליון דולר בשנת 2004 המהווים 33% מסך ההשקעות בשנת 2004. תוצאות הסקר מתפרסמות לקראת ועידת ה-Israel Innovation Summit, אותה יערכו השבוע בחיפה קסלמן וקסלמן PwC, חברת אלרון ו-Olive Bay. מניתוח ההשקעות לאורך השנים במגזר התקשורת והרשתות עולה, כי בעקבות התפוצצות הבועה בשנת 2000, ספג מגזר זה את הירידה החדה ביותר ברמת ההשקעות. בעוד שבשנת 2000 גוייסו כ-1.3 מיליארד דולר, שנת 2003 נסגרה בגיוס של כ- 250 מליון דולר בלבד המצביעים על ירידה של 80% מסך ההשקעות. ארז קטן, שותף ומנהל תחום התוכנה בקסלמן וקסלמן PwC, אומר, כי הירידה בהשקעות במגזר התקשורת והרשתות נבעה בעיקר מחוסר האמון הכללי בחברות ההיי-טק ששרר בתקופה. נתון זה משתקף בכך שמגזר זה שומר על רמתו בשלוש שנים האחרונות, כשהוא מרכז כשליש מסך ההשקעות שבוצעו בשנים אלו. עוצמתו של מגזר התקשורת והרשתות הישראלי תעשיית התקשורת והרשתות בישראל הינה בין המגזרים המובילים בכלכלה הישראלית ומהווה כ-11% מהתמ"ג, השיעור הגבוה ביותר במדינות OECD ושווה ברמתו לזה של מגזר זה בארה"ב. בנוסף, מחזור המכירות של שוק התקשורת והרשתות בשנת 2004 עמד על כ-3.3 מיליארד דולר, כאשר 2.9 מיליארד דולר מתוכם מיועדים לייצוא. יצויין, כי מתחילת המעקב אחר ההשקעות בההיי-טק המקומי באמצעות סקר ה-MoneyTree הובילו מסורתית חברות התקשורת והרשתות את גיוסי ההון. עוצמתו של מגזר זה באה לידי ביטוי גם בצד ההנפקות - החברות הישראליות הנסחרות כיום בנאסד"ק מהוות 8.5% מכלל חברות ציוד התקשורת והרשתות והנתונים הנסחרות. לדברי קטן, את עוצמתו של מגזר התקשורת והרשתות ניתן לייחס למספר גורמים: שוק ההיי-טק המקומי בכלל ומגזר התקשורת והרשתות בפרט נהנים מתשתית טכנולוגית מתקדמת ותמריצים ממשלתיים נרחבים, המביאים את תעשיית התקשורת והרשתות המקומית למעמד של מרכז מחקר ופיתוח עבור חברות רבות בעולם. חברות התקשורת והרשתות בישראל הפעילות במגוון רחב של תחומים במגזר זה מעורבות גם בפיתוח תשתיות טכנולוגיות חדשות, אשר יהוו את הבסיס לפיתוח מוצרים חדשים. החברות הישראליות מתמקדות בפיתוחים בתחומים כגון: תקשורת אלחוטית, מערכות לווין, טכנולוגיה אופטית, אינטרנט מולטימדיה, רפואת-רחק, מיקרואלקטרוניקה לתעשיית התקשורת והרשתות, סיבים אופטיים, מכשירי בדיקה וניטור, פתרונות כבילה איכותיים ותקשורת סלולרית. לצד אלה הוא מציין את ההון האנושי. עשרות חברות בינלאומיות כגון מוטורולה, סימנס, קוולקום ואלקטל הגיעו לישראל על מנת ליהנות מכח העבודה האיכותי הנמצא בישראל. כח העבודה בשוק האלקטרוניקה מוערך בכ-57,000 עובדים הכוללים מדענים, מהנדסים, וטכנאים. 12% מהעובדים בשוק התקשורת והרשתות מעורבים בפיתוח מוצרים חדשים. לדבריו גם אופי ההשקעה הוא חלק מרשימה זו. את הדומיננטיות של מגזר התקשורת והרשתות בשוק היי-טק הישראלי ניתן לייחס גם להשקעות הגדולות המתבצעות בחברות בשלבי התפתחות מתקדמים. בשנת 2005 ממוצע ההשקעות של חברות בשלבי התפתחות מתקדמים במגזר התקשורת והרשתות עמד על כ- 4.7 מיליון דולר לעומת כ-4 מיליון דולר של כלל חברות המקומיות בשלבים אלו. מניתוח לאורך השנים עולה, כי חברות ממגזר התקשורת והרשתות, המגובות הון סיכון, מציגות הצלחות גדולות יותר מחברות ביתר המגזרים בכל הקשור למימוש מהותי, הנפקה או מכירה של החברה:13% מחברות התקשורת והרשתות אשר גייסו הון ב-10 שנים האחרונות הונפקו או נרכשו ביותר מ-100 מיליון דולר, לעומת חברות ממגזרים אחרים, שבהם רק 8% מתוך החברות בכלל המגזר עשו כן. בנוסף, מניתוח המימושים הנמוכים מ- 100 מיליון דולר עולה, כי בעוד שמחיר המימוש של חברה בתחום התקשורת והרשתות גבוה מהסכום שהושקע באותה חברה, במגזרים אחרים מחזירים את הכסף שהושקע בלבד. האתגר הבינלאומי מנתוני סקר ה-MoneyTree לאורך השנים עולה, כי תעשיית התקשורת והרשתות הישראלית מתנהגת באופן דומה לתעשיית התקשורת והרשתות האמריקאית. אולם, להבדיל מישראל בה מוביל מגזר התקשורת והרשתות, בארה"ב מגזר זה הוא השלישי בגודלו. מהשוואת ההשקעות בחברות התקשורת והרשתות המקומיות אל מול החברות האמריקאיות עולה, כי ממוצע ההשקעה בשש השנים האחרונות בחברות תקשורת אמריקאיות הוא פי 2.5 מממוצע ההשקעה בחברות התקשורת והרשתות הישראליות. מנתוני השוק האמריקני לפי מדינות ניתן לראות, כי ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בהשקעות בתחום התקשורת והרשתות לעומת שאר המדינות בארה"ב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה