טיימס סקוור ניו יורק ארה"ב
צילום: Getty images Israel

סקירת זניט: פייסבוק וטוויטר יתפסו ב-2015 שליש מהפרסום העולמי במובייל

ההוצאה העולמית לפרסום ב-2015 תרשום צמיחה של 4.9%. עוד בדו"ח: הסיבות לאופטימיות ב-2016 ובכמה קטן השוק האירופאי בשנים האחרונות?
משה בנימין | (1)

ההוצאה העולמית לפרסום צפויה לעלות ב-4.9% בשנת 2015. כך מעריכה חברת המדיה של קבוצת פובליסיס העולמית זניט אופטימדיה בסקירה השנתית שפורסמה אתמול (יום ב').

ההערכות של זניט מתבססות על המשך ההתאוששות של הכלכלה העולמית, כאשר השווי הכספי של ההוצאה המדוברת הוא 545 מיליארד דולר. הצמיחה המשוערת נמוכה במקצת לעומת ההערכה של זניט ל-2014 אשר עמדה על 5.1%, בשנה בה התקיימו אירועים בעלי חשיבות וחשיפה כגון אולימפיאדת החורף בסוצ'י רוסיה, המונדיאל בברזיל ובחירות האמצע בארה"ב.

התחזית האופטימית יותר של זניט מכוונת לשנת 2016 בה תיערך אולמפיאדת ריו 2016, הבחירות לנשיאות ארה"ב וטורניר היורו באירופה. אירועים אלו צפויים להגדיל את קצב ההוצאה העולמית לפרסום ב-5.6% באותה השנה.

גבי אטל מנכ"ל זניט אופטימדיה ישראל מצביע על העובדה ש"עד 2017, נתח הטלוויזיה בעוגת הפרסום העולמית צפוי לרדת מ- 39.6% ל- 37.4%. תמונה זו שונה מהתמונה כאן בישראל, כאשר בישראל אנו צופים שנתח הטלוויזיה במהלך 3 השנים הקרובות יישאר ללא שינוי משמעותי ויעמוד ברמות של כ- 39% וזאת כפועל יוצא מהמבנה הייחודי של שוק הטלוויזיה המסחרי. כמובן שתחזית זאת תקפה בהנחה שמבנה שוק הטלוויזיה יישאר ללא שינוי. כל שינוי בקונסטלציה ופתיחת השוק לרישיונות ישנה כמובן את כלל ענף הפרסום ככלל ואת חלקה של הטלוויזיה בפרט".

כמו בכל אחת מהסקירות בשנים האחרונות, גם בזו, המובייל הוא מנוע הצמיחה המרכזי כאשר לפי הערכת זניט, תחום הפרסום בסלולר צפוי לצמוח בקצב של 38% בכל אחת מהשנים הקרובות עד 2017. בזניט מציינים כי הזינוק במובייל הוא תוצאה של גידול משמעותי בכמות מכשירי הסמארטפון בשוק העולמי, לצד החדשנות הטכנולוגית הגואה ושיפור בחווית המשתמש. למרות זאת, הדו"ח של זניט מלמד כי תחום המובייל יהווה 6.2% בלבד מההוצאה הכוללת על פרסום בארה"ב.

בתוך כך, מי שצפויים להיות כוכבי המובייל הם פלטפורמות הסושיאל: פייסבוק וטוויטר שיותר מכולם הצליחו להתאים את המוצר שלהן לשימוש באמצעות מובייל עבור הצרכנים/גולשים לצד הגשת פרסומות מנקודת מבטם של המפרסמים. בזניט מעריכים כי פייסבוק וטוויטר יחזיקו ביחד נתח שוק של 33% - שליש מכל ההוצאה העולמית לפרסום במובייל.

חן גרנות, סמנכ"ל המחקר והתכנון של זניט אופטימדיה ישראל מציין כי "בדומה לעולם, גם המובייל בישראל תופס תאוצה והוא צפוי לצמוח ב-40% לערך במהלך ה- 3 השנים הקרובות ולתפוס נתח של כ-5% מכלל העוגה. אמנם נכון להיום מרבית הפעילות הפרסומית המובייל כוללת מעברונים סטטיים, אבל, אנו צופים שבשנים הקרובות תהיה הסטה למעברוני Rich Media המובילים למעורבות צרכנית גבוהה יותר ומכאן לביקושים גבוהים יותר ועלויות גבוהות יותר".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

השווקים שירשמו צמיחה נמוכה מהשיעור הממוצע וממתנים במעט את ההערכות של זניט הם השוק היפני והאירופאי. על פי סקירת זניט, השוק היפני צפוי לצמוח ב-2-3% בלבד ב-2015, וכך גם בשנים הקרובות. השוק האירופאי מנגד, יסיים את 2014 בצמיחה בהוצאה לפרסום לאחר שלא עשה זאת ב-3 השנים הקודמות.

מנתוני זניט עולה כי השוק האירופאי רשם קיטון של 15% בהוצאה לפרסום בין 2007 ל-2013. השווקים הפריפריאליים הם אלו שנפגעו בעיקר: יוון, פורטוגל, ספרד ואירלנד שרשמו ירידה של 49% בהוצאה לפרסום בתקופה זו. מנגד צרפת וגרמניה החזיקו מעמד עם ירידה קלה של 3% בין השנים הללו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מדוייק (ל"ת)
    סיון 09/12/2014 17:43
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.