טיימס סקוור ניו יורק ארה"ב
צילום: Getty images Israel

סקירת זניט: פייסבוק וטוויטר יתפסו ב-2015 שליש מהפרסום העולמי במובייל

ההוצאה העולמית לפרסום ב-2015 תרשום צמיחה של 4.9%. עוד בדו"ח: הסיבות לאופטימיות ב-2016 ובכמה קטן השוק האירופאי בשנים האחרונות?
משה בנימין | (1)

ההוצאה העולמית לפרסום צפויה לעלות ב-4.9% בשנת 2015. כך מעריכה חברת המדיה של קבוצת פובליסיס העולמית זניט אופטימדיה בסקירה השנתית שפורסמה אתמול (יום ב').

ההערכות של זניט מתבססות על המשך ההתאוששות של הכלכלה העולמית, כאשר השווי הכספי של ההוצאה המדוברת הוא 545 מיליארד דולר. הצמיחה המשוערת נמוכה במקצת לעומת ההערכה של זניט ל-2014 אשר עמדה על 5.1%, בשנה בה התקיימו אירועים בעלי חשיבות וחשיפה כגון אולימפיאדת החורף בסוצ'י רוסיה, המונדיאל בברזיל ובחירות האמצע בארה"ב.

התחזית האופטימית יותר של זניט מכוונת לשנת 2016 בה תיערך אולמפיאדת ריו 2016, הבחירות לנשיאות ארה"ב וטורניר היורו באירופה. אירועים אלו צפויים להגדיל את קצב ההוצאה העולמית לפרסום ב-5.6% באותה השנה.

גבי אטל מנכ"ל זניט אופטימדיה ישראל מצביע על העובדה ש"עד 2017, נתח הטלוויזיה בעוגת הפרסום העולמית צפוי לרדת מ- 39.6% ל- 37.4%. תמונה זו שונה מהתמונה כאן בישראל, כאשר בישראל אנו צופים שנתח הטלוויזיה במהלך 3 השנים הקרובות יישאר ללא שינוי משמעותי ויעמוד ברמות של כ- 39% וזאת כפועל יוצא מהמבנה הייחודי של שוק הטלוויזיה המסחרי. כמובן שתחזית זאת תקפה בהנחה שמבנה שוק הטלוויזיה יישאר ללא שינוי. כל שינוי בקונסטלציה ופתיחת השוק לרישיונות ישנה כמובן את כלל ענף הפרסום ככלל ואת חלקה של הטלוויזיה בפרט".

כמו בכל אחת מהסקירות בשנים האחרונות, גם בזו, המובייל הוא מנוע הצמיחה המרכזי כאשר לפי הערכת זניט, תחום הפרסום בסלולר צפוי לצמוח בקצב של 38% בכל אחת מהשנים הקרובות עד 2017. בזניט מציינים כי הזינוק במובייל הוא תוצאה של גידול משמעותי בכמות מכשירי הסמארטפון בשוק העולמי, לצד החדשנות הטכנולוגית הגואה ושיפור בחווית המשתמש. למרות זאת, הדו"ח של זניט מלמד כי תחום המובייל יהווה 6.2% בלבד מההוצאה הכוללת על פרסום בארה"ב.

בתוך כך, מי שצפויים להיות כוכבי המובייל הם פלטפורמות הסושיאל: פייסבוק וטוויטר שיותר מכולם הצליחו להתאים את המוצר שלהן לשימוש באמצעות מובייל עבור הצרכנים/גולשים לצד הגשת פרסומות מנקודת מבטם של המפרסמים. בזניט מעריכים כי פייסבוק וטוויטר יחזיקו ביחד נתח שוק של 33% - שליש מכל ההוצאה העולמית לפרסום במובייל.

חן גרנות, סמנכ"ל המחקר והתכנון של זניט אופטימדיה ישראל מציין כי "בדומה לעולם, גם המובייל בישראל תופס תאוצה והוא צפוי לצמוח ב-40% לערך במהלך ה- 3 השנים הקרובות ולתפוס נתח של כ-5% מכלל העוגה. אמנם נכון להיום מרבית הפעילות הפרסומית המובייל כוללת מעברונים סטטיים, אבל, אנו צופים שבשנים הקרובות תהיה הסטה למעברוני Rich Media המובילים למעורבות צרכנית גבוהה יותר ומכאן לביקושים גבוהים יותר ועלויות גבוהות יותר".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

השווקים שירשמו צמיחה נמוכה מהשיעור הממוצע וממתנים במעט את ההערכות של זניט הם השוק היפני והאירופאי. על פי סקירת זניט, השוק היפני צפוי לצמוח ב-2-3% בלבד ב-2015, וכך גם בשנים הקרובות. השוק האירופאי מנגד, יסיים את 2014 בצמיחה בהוצאה לפרסום לאחר שלא עשה זאת ב-3 השנים הקודמות.

מנתוני זניט עולה כי השוק האירופאי רשם קיטון של 15% בהוצאה לפרסום בין 2007 ל-2013. השווקים הפריפריאליים הם אלו שנפגעו בעיקר: יוון, פורטוגל, ספרד ואירלנד שרשמו ירידה של 49% בהוצאה לפרסום בתקופה זו. מנגד צרפת וגרמניה החזיקו מעמד עם ירידה קלה של 3% בין השנים הללו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מדוייק (ל"ת)
    סיון 09/12/2014 17:43
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.