טוויסט בעלילה: ננוקס צפויה להציג את המערכת שפיתחה
הדרמה סביב מניית ננוקס הישראלית (סימול:NNOX) נמשכת: לאחר שמספר גופי מחקר בארה"ב טענו בשבועות האחרונים כי "אין לחברה מה למכור חוץ מהמניות שלה" וגרמו להתרסקות של המניה. .בננוקס מחליטים להגיב היום וטוענים כי הם יציגו את הטכנולוגיה החדשה שפיתחו במהלך כנס בשיקאגו ב-5 בדצמבר.
בהודעת החברה נטען כי יו"ר ומנכ"ל החברה רן פוליאקין, צפוי להעביר את ההצגה בשידור חי והאירוע יכלול שאלות ותשובות בנוגע למערכת. "אנחנו שמחים להזמין את כולם לחזות בטכנולוגיה שלנו. יש לנו מטרה שאפתנית להפוך את ההדמיה הרפואית לזמינה באופן נרחב".
לאחר התרסקות של כ-66% מהשיא בתוך זמן קצר, מניית החברה מגיבה להודעת החברה בעליות של 40% ונסחרת כעת בשווי של 1.5 מיליארד דולר.
הסיפור של ננוקס מצליח לרכז לא מעט כותרות בתקופה האחרונה. ננוקס, שהוקמה ב-2012 ע"י היזם רן פוליאקין, פיתחה לטענתה בשנים האחרונות טכנולוגיה לייצור מקור חדשני לקרני רנטגן שלהערכתה יקטין מהותית את העלויות של מערכות הדמיה רפואית. לטענת החברה, המערכת החדשה צפויה להחליף את טכנולוגית הרנטגן הוותיקה שראשיתה ב-1895.
חברה פיתחה טכנולוגיית Nanox ARC, שלטענתה עשויה להחליף את טכנולוגיית הרנטגן. הטכנולוגיה שלה מבוססת על סורק ועליו שבבי סיליקון מיוחדים (שפותחו במקור לטלוויזיות LED). לשבבים האלו יש יכולות לשכפל בעצם את תהליך הרנטגן. השבבים מספקים ביחד עצמה של קרינת X והיתרון לעומת הרנטגן שזמן החשיפה הנדרש מהנבדק הוא נמוך ביחס למערכות הרנטגן הקיימות.
- איי.סי.אל: ירידה של 16.5% ברווח הנקי ל-91 מיליון דולר
- ממשיכה במומנטום החיובי: אלוט מכה את הצפי - המניה קופצת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה הונפקה בוול סטריט בסוף אוגוסט האחרון. במקביל לזינוקים שנרשמו בוול סטריט באותו הזמן מניית החברה טסה תוך זמן קצר: משווי של 800 מיליון דולר בהנפקה לשווי של 2.9 מיליארד דולר. עם זאת, החברה צללה מאז בעקבות 2 מחקרים של גופים נחשבים בוול סטריט: סיטרון ו- Muddy Waters.
במחקר של סיטרון נכתב כי "מאז הנפקתה, ננוקס ריכזה עניין רב בשוק, על בסיס הטענה שהם יצרו מכשיר הדמיה רפואי טוב יותר בעלות נמוכה. המכשיר לפי הטענות צפוי לשנות את אופן ביצוע האבחון בעולם. סיטרון מכניסה את ננוקס לצילום רנטגן ארגוני ואנחנו רואים דרכה חברת קידום שלמעשה מעליבה את מי שמבזבז 10 דקות לקרוא את התשקיף".
בסיטרון הוסיפו כי "ננוקס מעולם לא פרסמה נתונים המציגים את הצילומים מהמכונה שלהם לעומת צילומים ממכונת רנטגן רגילה. אין מאמר מדעי אחד שיכול לגבות את כל אחת מהטענות שלהם בנוגע למוצר. למען האמת, אפילו לא ראינו הוכחה שקיים מוצר. ראינו רק ציור מדומה שמסביר איך המכונה אמורה להיראות. בכדי לשים את היקף השקר הזה בפרספקטיבה, פשוט התבוננו בשוק ההדמיה הרפואית. מדובר בשוק תחרותי במיוחד עם חברות מובילות כמו ג'נרל אלקטריק, פיליפס ופוג'י. הדרך היחידה ליצר מכונה טובה יותר היא באמצעות שנים של מחקר ופיתוח. ננוקס למעשה טוענת כי היא שיבשה את שוק ההדמיה הרפואית עם הוצאות מו"פ של 7.5 מיליון דולר".
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מספר ימים לאחר מכן צטרף גוף המחקר Muddy Waters לביקורת על החברה כאשר טען כי "אנחנו בשורט על ננוקס בגלל שאנחנו חושבים שהיא 'חתיכת זבל' (כן, במילים האלו - ע.נ.ט) הרבה יותר גדולה מאשר ניקולה תהיה אי פעם. לחברה אין שום מוצר למכור חוץ מהמניות שלה". לטענת Muddy Waters ננוקס מנסה לספר "סיפור מוגזם" בנוגע לשותפויות שלה, וכי שיתוף הפעולה שמציגה החברה עם בית החולים הדסה מוצג בצורה לא נכונה. לטענתם, הם ניסו לברר עם בית החולים על שיתוף הפעולה, אך לא הצליחו לקבל תשובות.
אז מי צודק, ננוקס או גופי המחקר? ההודעה האחרונה של ננוקס מייצרת טוויסט מהירה בעלילה. מה שבטוח - החברה מספקת את אחד הסיפורים המעניינים של השנים האחרונות בוול סטריט.
- 11.שמעון 03/10/2020 09:08הגב לתגובה זוהשקעה בסקטורים מנצחים מיכשור רפואי וסמי קונדקטור.
- 10.מלכודת שוטים 02/10/2020 20:01הגב לתגובה זועד שאין מוצר עובד עם כל האישורים הכל בלוף
- מלכודת שורטים (ל"ת)לונגריסט 03/10/2020 02:28הגב לתגובה זו
- 9.אפלו חצי מדינה ארצות הברית ימתו הבורסה תעלה (ל"ת)משה 02/10/2020 19:14הגב לתגובה זו
- 8.חבורת של נכלים מזרימים כסף כל לבורסה צריך דחוף לפיל אות (ל"ת)אבי 02/10/2020 19:12הגב לתגובה זו
- 7.אבי 02/10/2020 19:11הגב לתגובה זוהם רוצים שהציבור יכנס לבורסה יקרה ליפול בפח בגלל זה הם מעלים את הבורסה שהציבור יפול והם יגרפו את הכסף של הציבור
- 6.אבי 02/10/2020 19:07הגב לתגובה זומאפו כול כך הם מכניסים כסף לבורסה ומעלים אותה מעל ומעבר לשוי של המניות מפלים את הדולר עושים בלגן בכלכלה לו נותנים לבורסה לרדת שהציבור יכול לכנס לבורסה טובה ולו יקרה
- 5.חברים כך זה עובד שהגרף נפל קצאת תכף מעלים אותה מהר (ל"ת)דוד 02/10/2020 19:01הגב לתגובה זו
- 4.אם החבורה לו היתה קשורה לבורסה היתה נפלת 7 אחוז במקום (ל"ת)חיים 02/10/2020 18:59הגב לתגובה זו
- 3.אך הבורסה תיפול שהחתן של טרמפ יש לו חברה ברסאית (ל"ת)דוד 02/10/2020 18:55הגב לתגובה זו
- 2.אמרתי לכם משקרים אותו לו נתנים לבורסה ליפול יש הנתרסנתי (ל"ת)דוד 02/10/2020 18:53הגב לתגובה זו
- 1.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)דירה=קורת גג 02/10/2020 18:52הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
