מגמה מעורבת בבורסות אסיה: המטבע היפני נחלש, הניקיי הוסיף 1.4%

היצואנים ביפן מעודדים מהחלשות הין מול הדולר, זאת לאחר שאתמול ירד אל מתחת ל-101 ין לדולר. העליות בוול סטריט מספקות רוח גבית
ידידיה אפק |

יום המסחר האחרון לשבוע בבורסות אסיה מתנהל במגמה מעורבת, זאת לאחר העליות אמש בוול סטריט. מדד הניקיי היפני הוביל את המדדים במזרח עם עליות נאות, יום אחרי מפולת של 5.15%. היצואנים במדינה מעודדים מהתחזקות הדולר אל מעבר ל-101 ין לדולר. העליות מגיעות לאחר נתוני מאקרו חיוביים באי היפני.

כאמור, מדד הניקיי היפני עלה 1.4%, הבורסה בשנחאי מוסיפה 0.05%, עומת ההאנג סנג עבר לעלייה של 0.06%, והבורסה בסינגפור שיורדת 0.66%. מדד הקוספי הקוריאני מטפס 0.19%.

העליות ביפן מגיעות יום לאחר מפולת נוספת בשוק המניות, לאחר חששות בשוק מעליית התשואה באג"ח ממשלתיות, וכתוצאה מהתחזקות הין מול המטבע האמריקני. היצואניות הגדולות ביפן חששו שהפסקת תוכנית התמריצים של הפרדל ריזרב תלחץ מעלה את שער הין היפני מול הדולר והתוצאות נראות על המסכים: שארפ נחתכה 8%, הונדה איבדה 3.3%, ופיוניר נפלה 6.3%.

"אנו חושבים שהמפולת האחרונה במדד הניקיי היא תוצאה של ייסוף חזק בין ואנו מצפים (מהמדד) לתיקון בקרוב", אמר סקפל פרקש, כלכלן שווקים ב-ING. לאחר 9 חודשי עליות רצופים, מדד הניקיי מאבד עד כה בחודש מאי 0.2%.

נתוני מאקרו ביפן מתחילים להראות שההרחבה המוניטרית מועילה, כאשר מדד המחירים לצרכן (ליבה) בטוקיו עלה ב-0.3% לרמה של 0.1%. התפוקה התעשייתית ביפן עלתה אף היא ב-1.7%, יותר מהצפי, אך מדד אמון בעלי העסקים נותר נמוך ופסימיסטי ברמה של 41.8.

ברקע למגמה, יום המסחר אמש בוול סטריט ננעל בעליות שערים, כאשר המשקיעים הושפעו מנתון התמ"ג שפורסם לפני הפתיחה וירד מעט ל-2.4% ברבעון הראשון. מדד הדאו ג'ונס הוסיף 0.14%, מדד ה-500 S&P עלה ב-0.37%, והנאסד"ק התחזק ב-0.69%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


באפט
צילום: טוויטר

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וורן באפט

וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.


ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.

מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.


המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות. 


תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.