ת"א פותחת בשיאים חדשים: בזק מזנקת ב-3.3%
הבורסה לניירות ערך בתל אביב פותחת את יום המסחר החותם לשבוע המקוצר בשיאים חדשים, כהמשך ישיר למומנטום שהחל בתחילת השבוע החולף, ובעזרת רוח גבית מכיוונם של המניות הדואליות מוול סטריט שפתחו עם פערי ארביטראז' חיוביים. במרכז המסחר היום, סיום המכרז להפרטה של חברת הטלפוניה הישראלית - בזק. אתמול נסתיים המכרז כשנקבע כי הזוכה היא קבוצת סבן-אייפקס-ארקין. מחזורי המסחר בפתיחה מסתכמים בכ-104 מיליון שקל, מתוכם כ-89 מיליון שקל נזקפים לזכות מדד המעו"ף.
מדד ת"א אביב פותח את המסחר בשיא חדש של כ-678.32 נקודות, כשהוא מוסיף 0.49% לערכו. מדד ת"א 100 פותח אף הוא בשיא חדש, כשמתמקם ברמת 699.55 הנקודות, עליה של 0.42%. מדד התל טק 15 מצטרף לחגיגה ומתרומם ב-0.62% לרמת 412.94 נקודות.
כאמור, במרכז המסחר מניית בזק שמזנקת ב-3.3%. במכרז על חברת התקשורת הישראלית זכתה קבוצת אייפקס-סבן-ארקין, שעתידה לשלם תמורתה סכום של 974 מיליון דולר (בעבור 30% מבזק), ואופציה לרכישה נוספת של 10.6% ממניותיה. מתחילת השנה קפצה מניית בזק בכ-19%.
הצלחה לנתניהו וגבאי. סכום הרכישה ששולם נמוך בכ-30 מיליון דולר מהשווי הנגזר ממחיר מניית בזק בבורסה. מדובר בהצלחה חסרת תקדים לשר האוצר נתניהו ואנשיו, וכמון למנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי, והצוות שניהל עימו את ההפרטה. נזכיר רק את המקרים של הפרטת צים לחברה לישראל, והפרטת בנק דיסקונט, שעברו בקשיים ומהמורות בשלב ההתמחרות, ואחר כך נטען שהסכום ששולם היה נמוך מהותית מהשווי של הנכס שנמכר.
הבוקר פורסמן ידיעות כי אחד המועמדים הפוטנציאליים לניהולה של בזק בעידן של פוסט-מדינת ישראל, הוא לא אחר מאשר עמוס שפירא, מנכ"ל אל על, שפרש כשזאת נרכשה על ידי קבוצת בורוביץ. אך גם שמו של מנכ"ל פלאפון, יעקב גלברד, הועלה, מציינים בעיתון. לאל אל, דרך אגב, הגיע עוד כוכב משמי הטלקום, חיים רומנו - מפרטנר (אורנג') לתפקיד המנכ"ל בשחקים. האם מניות אל על תגבנה על המהלכים?
מניות חברת שופרסל עולות ב-0.91% במחזור זעום של 28 אלף שקל. הבוקר דיווחה החברה על התוצאות שלה ברבעון הראשון. הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם בכ-23 מיליוני שקל, בהשוואה לרווח נקי בסך 4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו לסך של 1.49 מיליארד שקל, והן קטנו בכ-5% , בהשוואה ל- 1.57 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון בהכנסות נבע בעיקר מסגירת חנויות במהלך שנת 2004, ומעיתוי חג הפסח.
המדווחות. אינטרנט זהב וריטליקס שאתמול דיווחו על תוצאות הרבעון הראשון, שתיהן בדיווחים טובים שהותירו את המשקיעים מרוצים, פותחות את המסחר בעליות של 2.32% ו-0.19% בהתאמה. זאת לאחר שהראשונה פתחה בפער חיובי של 1.14%, וריטליקס בפער שלילי של 0.74%.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".