יבואני הקנאביס מאיימים על ברקת: נפנה לבג"ץ
לפני החג הכריז שר הכלכלה על מס של 165% על קנאביס מיובא מקנדה - דבר שיצר טלטלה בענף כולו. לדברי המשרד, המהלך נועד להגן על היצרנים המקומיים. חלק מהיבואנים רואים במהלך ניסיון לכפות על השוק המקומי מוצרים באיכות פחותה במחיר גבוה יותר, ושההיטל עשוי להביא לצמצום משמעותי בתחרות ולהשפיע לרעה על איכות המוצר הסופי בשוק
רגע לפני חג הפסח, הטיל שר הכלכלה ניר ברקת פצצה כלכלית, שזיעזעה את ענף הקנאביס הרפואי: לדבריו, הוא מתכנן להטיל מס בגובה של 165% על יבוא קנאביס רפואי מקנדה. המהלך, שמוצג ככזה שאמור לסייע למגדלים המקומיים, מעורר התנגדות חריפה מצד יבואנים, מטופלים ואף ארגוני נכי צה"ל - שחוששים מפני עלייה חדה במחירים ופגיעה חמורה בנגישות לטיפול.
לפי הודעת משרד הכלכלה, מטרת ההיטל היא להגן על היצרנים המקומיים, שלטענת המשרד סובלים מתחרות בלתי הוגנת מצד היבוא הקנדי הזול יחסית. "יש לפעול כדי לתקן את העיוות שנגרם לענף כתוצאה מיבוא במחירים נמוכים מהעלות, שפוגע ביכולת התחרות של המגדלים בישראל", נכתב בנימוקי ההחלטה שפורסמו. גורמים בענף טוענים כי ההיטל יוביל לעלייה חדה במחירים, שעלולה להגיע לפי שניים ואף פי שלושה מהמחיר הנוכחי. ישנה גם תחזית להאטה בהיקף המלאים והקושי של מטופלים להשיג את הזנים שאליהם הם רגילים, בייחוד לנוכח העובדה שכ-60% מהקנאביס הנצרך בישראל כיום מקורו ביבוא.
חלק מהיבואנים רואים במהלך ניסיון לכפות על השוק המקומי מוצרים באיכות פחותה במחיר גבוה יותר, ושההיטל עשוי להביא לצמצום משמעותי בתחרות ולהשפיע לרעה על איכות המוצר הסופי בשוק. כמו כן, מסתמן כי השחקנים הגדולים בענף יפנו בעתירה לבג"ץ נגד המהלך. נכי צה"ל, שרבים מהם מטופלים בקנאביס רפואי במסגרת הסכמים עם משרד הביטחון, פנו לברקת ולמשרד הבריאות בבקשה להחריג אותם מהמהלך, אך לפי הדיווחים – לא קיבלו מענה לפנייתם.
גם במשרד הבריאות נרשמת דריכות. במשרד עוקבים אחר ההתפתחויות וצפויים לבחון את השלכות ההיטל על הציבור. עם זאת, נכון לעכשיו לא פורסמה עמדה רשמית מצד המשרד, ולא ברור אם תינקט יוזמה לבלום את המהלך או לרכך אותו עבור אוכלוסיות רגישות.
- חברת הקנאביס הישראלית שבדרך לוול-סטריט
- ברקת מול סמוטריץ': הקרב על יבוא הקנאביס הרפואי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד שהמהלך עדיין עומד בשלבים ראשוניים של אישור ובחינה, השוק מגיב כבר עכשיו. בתי מרקחת מדווחים על עלייה בביקוש למוצרים המיובאים, ככל הנראה מתוך חשש לצמצום של המלאי העתידי. בנוסף, חברות בתחום הקנאביס המקומי החלו להיערך להרחבת הייצור מתוך ציפייה לעלייה בביקוש כתוצאה מהמהלך.
- 5.אנונימיצוצו 18/04/2025 18:53הגב לתגובה זוהיבואנים לא דואגים לצרכן אלה לכיס בלבד.
- 4.אנונימי 17/04/2025 22:55הגב לתגובה זוזה תרופה ולמה להתאכזר עוד לחולים. שהחברה בארץ אם המוצר שלהם פחות איכותי שישפרו אותו
- 3.כולנו רועדים מבגצ הורס כל חלקה טובה שולט ביד רמה (ל"ת)X1 17/04/2025 21:02הגב לתגובה זו
- 2.חח. בגץ.לתפוס מאכר בליכוד. (ל"ת)עולה חדש 17/04/2025 12:26הגב לתגובה זו
- 1.מדינת המיסים (ל"ת)אנונימי 17/04/2025 11:38הגב לתגובה זו

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?